Comerţul electronic intră în era prudenţei cu creşteri sub 10% de Black Friday, ediţia din acest an înregistrând creşteri temperate faţă de anul trecut, publicul adoptă un comportament de consum prudent şi renunţă tot mai mult la achiziţiile impulsive, arată o analiză realizată de MerchantPro - platformă de soluţii Saas pentru e-Commerce.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Black Friday 2022 a adus creşteri temperate faţă de anul trecut, semn că publicul adoptă un comportament de consum prudent şi renunţă tot mai mult la achiziţiile impulsive. Astfel, datele înregistrate de peste 1.500 de magazine online locale arată o creştere de 8,5% în numărul de comenzi şi de 12,5% ca valoare a acestora, în intervalul 11-14 noiembrie, faţă de perioada echivalentă a anului precedent (12-15 noiembrie)”, arată analiza realizată de MerchantPro - platformă de soluţii Saas pentru e-Commerce.

Mai puţin de 20% dintre magazinele online au preferat să limiteze perioada de promoţii la o singură zi, însă cele mai multe au extins intervalul de campanie la întregul weekend şi ziua de luni.

La nivel de zi, cele mai mari creşteri ca număr de comenzi faţă de anul trecut s-au înregistrat vineri, chiar de Black Friday, cu +10%. Din perspectivă valorică, creşterea în ziua de vineri a fost de doar 7,3% faţă de anul trecut. 

Creşteri mai spectaculoase în valoarea comenzilor s-au înregistrat de Cyber Monday, de + 23%, în condiţiile unui număr de comenzi cu doar 8% mai mare faţă de 2021.

“La nivel de piaţă s-au înregistrat creşteri moderate, ce semnalează adopţia un comportament de consum mai matur, mai echilibrat şi mult mai puţin impulsiv. Din nou Cyber Monday vine cu surprize plăcute, fiind ziua care influenţează semnificativ cifrele perioadei şi care este dedicată în general achiziţiilor de valoare mai mare, în spacial pe zona de IT, home & deco, electrocasnice şi servicii”, spune Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro.

La nivelul perioadei, valoarea medie a comenzii a crescut timid faţă de nivelul anului trecut, la 56 de euro per tranzacţie, faţă de 53 în 2021. Cea mai mare medie per tranzacţie s-a înregistrat luni – 60 de euro.

“Black Friday rămâne cel mai important eveniment pentru întreaga industrie de e-Commerce, de la magazine online, la consumatori şi furnizori de soluţii. După doi ani de creşteri spectaculoase şi într-un nou context socio-economic, după ediţia din acest an se desprind două direcţii importante: extinderea perioadei de desfăşurare din dorinţa de a capta cât mai mult din puterea de cumpărare şi consolidarea pieţei, dacă ne raportăm la performanţe şi la comportamentul de consum”, adaugă Arthur Rădulescu.  

Segmentele de produse aflate în topul consumatorilor din România rămân cele din fashion (îmbrăcăminte şi încălţăminte), home & deco, beauty, articole sportive şi articole pentru copii. Majoritatea categoriilor au înregistrat creşteri în valoare după ziua propriu-zisă de Black Friday – în a doua zi de weekend (13 noiembrie) şi luni, de Cyber Monday, semn că mulţi consumatori au analizat şi comparat ofertele disponibile înainte de a lua decizia de achiziţie.

Un segment cu tradiţie, articolele de fashion (îmbrăcăminte, încălţăminte şi accesorii) au înregistrat creşteri de peste 15% în valoare şi 10% în volum, faţă de ediţia precedentă. Cea mai mare evoluţie a fost înregistrată duminică (13 noiembrie), când valoric creşterea a atins 20%.

”Segmentul Home &Deco a fost o vedetă a pandemiei, când s-au făcut investiţii în mobilier şi decoraţiuni pentru acasă. Anul acesta romanii sunt în continuare dornici să investească în confortul personal, dar la un nivel mai temperat. Astfel, segmentul de produse home & deco a înregistrat o creştere spectaculoasă de Cyber Monday, cu un plus de 75% în număr de comenzi şi 54% ca valoare. La nivelul perioadei analizate, segmentul a înregistrat o creştere valorică de 9%, după ce în ziua propriu zisă de Black Friday a avut o scădere de 10%. Valoarea medie per tranzacţie a fost de 130 euro, mai mică cu 20% faţă de anul precedent”, relevă analiza.

Black Friday 2022 a adus şi câteva surprize interesante pentru piaţa de e-Commerce. Analiza MerchantPro arată o creştere de 31% a plăţilor online în ziua de Black Friday şi de 20% la nivelul perioadei, un semn de creştere a încrederii consumatorilor în magazinele online pe care le aleg.

“Pentru finalul anului estimăm o dinamică similară a volumelor vândute de comercianţii online, iar cei care vor şti să-şi optimizeze stocurile, bugetele şi campaniile pentru o perioadă cât mai lungă de timp vor ieşi câştigători. Este o tendinţă care estimăm că se va păstra şi în 2023, având în vedere predicţiile la nivel de venituri şi inflaţie, alături de instabilitatea economică. O altă tendinţă care se conturează este accentul tot mai mare pus simultan pe optimizarea proceselor, scăderea costurilor de operare şi creşterea productivităţii, respectiv pe experienţa utilizatorului, inclusiv la nivel de opţiuni de plată şi livrare”, adaugă Arthur Rădulescu.

Analiza MerchantPro are în vedere datele consolidate de la peste 1.500 de magazine locale care utizează platforma de eCommerce MerchantPro, pentru perioada 11-14 noiembrie 2022, acoperind Black Friday, zilele de weekend şi Cyber Monday, în comparaţie cu perioada similară (12-15 noiembrie) din 2021.

MerchantPro este un proiect al companiei ShopMania Net, care se adresează antreprenorilor din eCommerce din România şi Europa, prin funcţionalităţi de ecommerce, servicii de suport şi soluţii personalizate, adaptate necesităţilor specifice de dezvoltare.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.