Nouă liceeni de la trei unităţi de învăţământ din municipiul Constanţa, coordonaţi de profesorul Ion Băraru, au câştigat o competiţie organizată de NASA, ei făcând parte dintr-o echipă alcătuită din elevi din SUA, China şi India, obiectivul proiectului fiind realizarea unei aşezări umane pe planeta Venus, ei fiind nevoiţi să finalizeze lucrarea în numai trei zile.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

În perioada 28 - 31 iulie s-a desfăşurat la Kennedy Space Center, Florida - SUA concursul de design ştiinţific “24th Annual International Space Settlement Design Competition”. Au participat echipe de elevi însumând 240 de concurenţi din ţări de pe toate continentele, fiind grupaţi în echipe multinaţionale denumite ”companii”, concurând ca în cazul situaţiilor reale din industria aerospaţială, în care o companie câştigă un anumit contract.

Elevii români au făcut parte din ”compania” Grumbo Aerospace şi au câştigat competiţia alături de elevi de la: Beijing National Day School (Beijing, China), Durango High School ( Durango, Colorado, SUA), Johnson Space Center #2 ( Combined Schools, SUA), Shriram School (Arvali, India) şi Raisbeck Aviation High School (Seattle, SUA). Elevii români care au făcut parte din echipa câştigătoare sunt Mellis Ali, de la Colegiul Naţional Mihai Eminescu, Oana Diaconescu, de la Liceul Teoretic Traian, şi Cristian-Ionuţ Butoi, Andrei-Antonio Carapcea, Ioan-Daniel Crăciun, Alexandra-Florina Iamandii, Mihnea-Vlad Moga, Larina-Georgiana Olteanu şi Andrei-Sebastian Rotaru, toţi de la Colegiul Naţional Mircea cel Bătrân. Profesor coordonator a fost Ion Băraru, tot de la Colegiul Naţional Mircea cel Bătrân.

Profesorul coordonator Ion Băraru de la Colegiul Naţional Mircea cel Bătrân din Constanţa şi cei nouă elevi constănţeni care au participat la competiţie au vorbit joi, într-o conferinţă de presă, despre performanţa obţinută.

“Solicitările la acest concurs sunt de diferite feluri. În primul rând, elevii participă direct la elaborarea designului ştiinţific al unei aşezări umane preconizată a fi construită în spaţiul cosmic. Există multe puncte de interes pentru omenire, în cazul acesta pentru NASA, în care doresc să implanteze colonii locuite de oameni. Anul acesta ne-a revenit ca sarcină să realizăm proiectul unei aşezări umane pe planeta Venus, care este foarte neprimitoare şi condiţiile de acolo au impus elaborarea unor considerente ştiinţifice din partea elevilor de foarte mare calitate. A doua provocare a fost aceea că acest concurs se desfăşoară în decurs de 2 - 3 zile, elevii lucrează zi şi noapte”, a povestit profesorul Ion Băraru.

El a mai spus că o altă provocare a fost dată de tematica abordată, elevii din mai multe ţări lucrând împreună în cadrul a patru “companii”

“O altă provocare a fost că tematica abordată este soluţionată de un grup de elevi din mai multe ţări. În acest an, au participat în forma a patru companii industriale elevi din mai multe ţări de pe toate continentele, fiecare companie având un număr de 60 de elevi. Elevii noştri au fost parteneri cu americani, indieni şi chinezi”, a afirmat Ion Băraru.

El a fost plăcut surprins de colaborarea pe care elevii români au avut-o cu americanii şi chinezii.

“În acest an, am fost plăcut surprins de faptul că elevii noştri au colaborat foarte bine cu americanii, în primul rând şi chinezii, care de obicei erau foarte orgolioşi, foarte individualişti. De data asta, au cooperat  foarte bine şi asta s-a văzut în vizitele preliminare ale juriului, acesta venea de două ori înainte de evaluarea finală, discutau cu ei, au văzut progresul şi au văzut că se înţeleg”, a mai spus profesorul coordonator.

El a menţionat şi faptul că acest concurs abordează strategia STEM, adică ştiinţă, tehnologie, inginerie şi matematică. Ion Băraru a precizat că rezultatul liceenilor români este cu atât mai important cu cât au concurat cu elevi din alte ţări care studiază câte patru ore pe săptămână despre staţiile spaţiale, elevii constănţeni pregătindu-se în afara orele de curs pentru aceste proiecte.

Andrei Sebastian Rotaru, unul dintre membri echipei câştigătoare, a povestit în conferinţa de presă, că proiectul a constat în realizarea aşezări de mici dimensiuni pe planeta Venus.

“Planeta Venus este una destul de dificilă, având în vedere că presiunea de la suprafaţa planetei este cam aceeaşi cu cea de la 900 metri adâncime în mare, de exemplu, temperatura, la fel, e puţin cam neobişnuită pentru ceea ce experimentăm noi pe Pământ, adică 462 de grade Celsius. Atmosfera este destul de densă şi e formată din 96,5 la sută dioxid de carbon, 3,5 la sută azot şi restul acid sulfuric combinat cu vapori de apă. (…)  Trebuia să stabilim o aşezare permanentă de mici dimensiuni. Cei de la concurs ne-au dat un fel de metal, care rezistă la condiţiile de acolo, care încă nu a fost descoperit pe Pământ, dar există pe Mercur. Acela a fost folosit la construirea exteriorului şi apoi prima dată s-a construit baza, apoi încet-încet a fost dezvoltată o industrie ca să poată fi susţinută baza”, a explicat Andrei Sebastian Rotaru.

Ion Băraru a mai afirmat că diploma câştigată la NASA este foarte importantă în viitorul elevilor. 

“Diploma câştigată de elevi aici este foarte importantă pentru universităţile americane. Ei ştiu că este un concurs de grup, colectiv, iar pe americani şi pe marile companii îi interesează nu cât de deştept eşti tun singur şi ce rezultate ai individual, ci cum te încadrezi într-un grup. Iar această chestiune mai ales că e în domeniul STEM,  este un semn bun pentru angajatorii din marile companii”, a menţionat profesorul

Ion Băraru a mai amintit că în ultimi ani aproximativ 700 de elevi pe care i-a pregătit şi coordonat au obţinut 70 de premii la competiţii organizate de NASA.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.