Deputaţii PNL Luminiţa Barcari şi Cristina Vecerdi au depus în Parlament un proiect de lege care prevede că programa şcolară va cuprinde şi noţiuni de prim-ajutor, la disciplina biologie-anatomia şi fiziologia omului. Noţiunile ar urma să fie învăţate de elevii din clasa a VII-a şi vor fi completate la nivelul clasei a XI-a.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Deputatul PNL, Luminiţa Barcari, a arătat că a iniţiat o modificare la Legea educaţiei naţionale, în sensul în care în cadrul disciplinei biologie – anatomia şi fiziologia omului să fie introduse şi noţiuni de prim-ajutor.

”Aceste noţiuni vor fi realizate practic printr-o colaborare a unităţii de învăţământ, de fapt se încheie un parteneriat între unitatea de învăţământ şi o instituţie de profil, astfel încât aceste ore practice să fie realizate atât cu profesorul de la clasă, dar şi cu specialişti din domeniu”, a spus  Barcari, în Parlament.

Deputatul PNL a explicat că elevii din  clasa a VII-a vor învăţa noţiuni de prim-ajutor pe nivelul lor de vârstă, la Anatomie, noţiuni care vor fi completate la nivelul clasei a XI-a. Barcari a precizat că în prezent cursurile de prim-ajutor sunt opţionale.

”Şi acum se fac nişte cursuri, dar sunt opţionale. (...) Noi vrem ca toţi elevii să aibă nişte noţiuni de bază în legătură cu acordarea primului ajutor”, a mai explicat deputatul PNL.

Cristina Vecerdi a arătat că mii de persoane au nevoie de ajutor, zilnic, în situaţii în care se află pe stradă sau undeva unde nu au acces la un ajutor specializat. 

”Aici nu ne referim doar la stopul cardio respirator, ci la situaţii mult mai puţin grave, de exemplu ce trebuie să faci dacă îţi curge sânge din nas, ce trebuie să faci dacă te-ai împiedicat şi ai o entorsă, ce trebuie să faci în caz de leşin, ce trebuie să faci în caz de criză convulsivă”, a arătat deputatul PNL. 

Potrivit iniţiatoarelor, în anul 2015 declaraţia de poziţie a ERC a furnizat principii cheie despre implementarea programului „Kids Save Lives” şi mai multe state europene au introdus în programa şcolară obligatorie cursurile de prim ajutor, iar majoritatea statelor membre au creat oportunităţi pentru integrarea acestor ore în obiectivele de învăţare ale celorlalte discipline fundamentale din curricula şcolară, cum ar fi ştiinţele biologice.

Aceasta este o declaraţie comună a Consiliului European de Resuscitare (ERC), a Fundaţiei Europene pentru Siguranţa Pacientului (EPSF), a Comitetului internaţional de legătură pentru resuscitare (ILCOR), a Federaţiei Mondiale a Societăţilor de Anestezişti (WFSA) şi a Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS).

Declaraţia a fost publicată în “Resuscitation: Training school children in cardiopulmonary resuscitation worldwide”. Norvegia, spre exemplu, este una din ţările europene în care RCP este o componentă obligatorie a curriculei şcolare şi acest lucru se reflectă prin niveluri comparativ mai bune de RCP şi de supravieţuire în urma stopului cardiac.

Instruirea poate fi efectuată eficient atât de către profesioniştii din domeniul medical, cât şi de profesori antrenaţi în acest sens, iar manechinele şi echipamentele de înaltă fidelitate sau low-cost pot fi utilizate cu succes.

Educarea copiilor şcolari în RCP nu numai că le creşte capacităţile în RCP, ci şi îmbunătăţeşte interacţiunea socială şi competenţele sociale şi este adesea foarte distractiv pentru elevi şi profesori. După pregătirea lor, copiii de la şcoală servesc drept multiplicatori. O temă pentru acasă ar putea fi aceea de a arăta la încă 10 persoane cum să facă RCP în următoarele 2 săptămâni, se mai arată în expunerea de motive. 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.