Preşedintele Klaus Iohannis a semnat, marţi, decretul privind promulgarea Legii pentru respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 76/2017 privind înfiinţarea Societăţii Editura Didactică şi Pedagogică -S.A. ca urmare a reorganizării Regiei Autonome „Editura Didactică şi Pedagogică” prin transformare.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Editura Didactică şi Pedagogică îşi desfăşoară activitatea în continuare şi tipăreşte manuale, fiind unica editură care mai are dreptul să tipărească manualele şcolare.

Deşi OUG prin care a fost înfiinţată a fost declarată neconstituţională şi a fost respinsă ulterior prin lege, Guvernul a găsit o cale pentru a menţine în legalitate editura.

Astfel, în 28 iunie, Guvernul a adoptat o ordonanţă de urgenţă potrivit căreia regiile autonome pot fi reorganizate prin fuziune, prin divizare sau prin transformare în societăţi, prin hotărâre de Guvern sau prin hotărâre a administraţiilor locale. Necesitatea adoptării acestei prevederi a fost motivată tocmai prin decizia Curţii Constituţionale de a declara neconstituţională OUG prin care regia autonomă Editura Didactică şi Pedagogică a fost transformată în societate.

În motivarea necesităţii acestei OUG se invocă următoarele argumente: necesitatea sprijinirii educaţiei, a creşterii calităţii sistemului de învăţământ, a asigurării derulării în condiţii normale a procesului de învăţământ; decizia CCR în cazul legii de adoptare a OUG privind Editura Didactică, faptul că în prezent nu există un cadru legislativ care să prevadă modalitatea de reorganizare a regiilor autonome; faptul că neadoptarea prin Ordonanţă de Urgenţă a unor măsuri imediate generează mari impedimente de ordin legislativ în reorganizarea regiilor autonome, neexistând în prezent un cadru legislativ clar care să reglementeze procesul de reorganizare a acestora; nevoia urgentă de asigurare a calităţii şi a condiţiilor optime pentru desfăşurarea procesului de învăţământ.

Se subliniază faptul că ”toate aceste elemente vizează interesul public şi constituie situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată”.

Ordonanţa vizează modificarea Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unităţilor economice de stat ca regii autonome şi societăţi comerciale, prin introducerea unui nou articol care stabileşte că: ”Regiile autonome pot fi reorganizate prin fuziune, prin divizare sau prin transformare în societăţi, în conformitate cu Legea privind societăţile nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin hotărâre de Guvern sau după caz, prin hotărârea consiliului local/ hotărârea consiliului judeţean sau prin hotărârea Consiliului General al Municipiului Bucureşti, având ca unic acţionar statul român sau autoritatea administraţiei publice locale”.

Editura Didactică şi Pedagogică a fost înfiinţată prin ordonanţă de urgenţă prin reorganizarea Regiei Autonome „Editura Didactică şi Pedagogică”, iar în martie Parlamentul a adoptat legea de aprobare a respectivei OUG.

Curtea Constituţională a admis, în 19 aprilie, sesizările depuse de PNL şi respectiv USR şi PMP la Legea de aprobare a OUG privind înfiinţarea Editurii Didactice şi Pedagogice.

În argumentarea soluţiei de admitere pronunţate, Curtea a reţinut că, potrivit jurisprudenţei sale, prin caracterul lor normativ, legile şi ordonanţele Guvernului au aplicabilitate generală şi îşi extind efectele asupra unui număr nedeterminat de subiecte vizate de ipoteza normelor [Decizia nr.68 din 27 februarie 2017, par.111]. În acest context, Curtea a constatat că înfiinţarea Societăţii Editura Didactică şi Pedagogică - S.A. ca urmare a reorganizării Regiei Autonome „Editura Didactică şi Pedagogică” dă expresie unei operaţiuni juridice cu caracter individual, drept pentru care nu putea forma obiectul unui act de reglementare primară [lege/ ordonanţă de urgenţă]. În consecinţă, Curtea a reţinut că înfiinţarea/ reorganizarea activităţii unei regii autonome, precum cea din cauza de faţă, se dispune printr-un act de reglementare secundară, care se subsumează competenţei autorităţii administraţiei publice centrale. În aceste condiţii, ordonanţa de urgenţă nu putea fi aprobată prin lege, se arată într-un comunicat al CCR.

Prin urmare, Curtea a constatat că legea de aprobare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.76/2017 încalcă art.1 alin.(4), art.16 alin.(1) şi (2), art.61 alin.(1) şi art.115 alin.(7) din Constituţie.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.