De aproape o lună, în România se protestează. Protestele, considerate cele mai consistente de după 1990, au început ca o reacţie de blam faţă de decizia guvernului de a modifica intempestiv legislaţia penală, dar par a se aşeza ca manifest al unei noi generaţii culturale. Este această generaţie una reală sau mai degrabă conjucturală? Se opune ea generaţiei numită simbolic ”generaţia părinţilor”? Clivajul social folosit ca temă politică, încrederea ca premisă a contractului social dintre guvernanţi şi guvernaţi şi miza pe termen a protestelor sunt teme ale unui dosar pe care îl propune Agenţia de presă News.ro.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

La mai puţin de două luni de la alegerile legislative, noul guvern condus de Sorin Grindeanu s-a confruntat cu prima criză, considerată mai degrabă una de legitimitate decât politică. Câteva sute de mii de oameni au denunţat, în stradă, încercarea cabinetului de a modifica prin Ordonanţă de Urgenţă legislaţia penală. Protestele nu au încetat odată cu abrogarea Ordonanţei şi nici în urma demisiei ministrului Justiţiei, Florin Iordache.

Desprinzându-se de Piaţa Universităţii, protestele din Piaţa Victoriei au căpătat propria lor cultură, în care simbolurile naţionale, ca imnul şi drapelul, au fost resemnificate. Lor li s-au contrapus, însă, protestele din faţa Cotrocenilor, iar teza celor două Românii şi-a făcut din nou loc pe agendă. Cât de validă este aceasta? Există o distanţă reală, simbolică, între generaţii? Cum vor fi capitalizate de societate, dar şi de politicieni, aceste proteste?

Agenţia de presă News.ro a adresat aceste întrebări câtorva oameni de cultură, iar răspunsurile acestora vor fi publicate în foileton. Antropologul Vintilă Mihăilescu deschide, joi, seria acestor interviuri: în opinia acestuia, clivajul social există, dar nu are proporţiile isterice pe care i le dă, uneori, discursul politic. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.