Comisia Europeană a publicat, marţi, orientări privind măsurile recomandate pentru platformele online foarte mari şi motoarele de căutare pentru a atenua riscurile sistemice online care ar putea avea un impact asupra integrităţii alegerilor, cu orientări specifice pentru viitoarele alegeri pentru Parlamentul European din iunie.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email
În temeiul Actului legislativ privind serviciile digitale, serviciile desemnate cu peste 45 milioane de utilizatori activi în UE au obligaţia de a atenua riscurile legate de procesele electorale, protejând în acelaşi timp drepturile fundamentale, inclusiv dreptul la libertatea de exprimare, mai arată comunicatul de presă al Comisiei Europene.

Prezentele orientări recomandă adoptarea unor măsuri de atenuare şi a celor mai bune practici de către platformele online foarte mari şi motoarele de căutare înainte, în timpul şi după evenimentele electorale, cum ar fi:

- Să îşi consolideze procesele interne, inclusiv prin înfiinţarea de echipe interne cu resurse adecvate, utilizând analizele şi informaţiile disponibile cu privire la riscurile specifice contextului local şi la utilizarea serviciilor lor de către utilizatori pentru a căuta şi a obţine informaţii înainte, în timpul şi după alegeri, pentru a-şi îmbunătăţi măsurile de atenuare.

- Punerea în aplicare a unor măsuri de atenuare a riscurilor specifice alegerilor, adaptate fiecărei perioade electorale individuale şi fiecărui context local. Printre măsurile de atenuare incluse în orientări, platformele online foarte mari şi motoarele de căutare ar trebui să promoveze informaţiile oficiale privind procesele electorale, să pună în aplicare iniţiative de educaţie în domeniul mass-mediei şi să îşi adapteze sistemele de recomandare pentru a capacita utilizatorii şi a reduce monetizarea şi viralitatea conţinutului care ameninţă integritatea proceselor electorale. În plus, publicitatea politică ar trebui să fie etichetată în mod clar ca atare, în perspectiva noului regulament privind transparenţa şi vizarea unui public-ţintă în publicitatea politică.

- Adoptarea unor măsuri de atenuare specifice legate de IA generativă: Platformele online foarte mari şi motoarele de căutare online foarte mari ale căror servicii ar putea fi utilizate pentru a crea şi/sau disemina conţinut de IA generativ ar trebui să evalueze şi să atenueze riscurile specifice legate de IA, de exemplu prin etichetarea clară a conţinutului generat de IA (cum ar fi deep fake), prin adaptarea în consecinţă a termenilor şi condiţiilor lor şi prin asigurarea respectării lor în mod adecvat.  

- Cooperarea cu nivelul UE şi cu autorităţile naţionale, cu experţii independenţi şi cu organizaţiile societăţii civile pentru a promova un schimb eficient de informaţii înainte, în timpul şi după alegeri şi pentru a facilita utilizarea unor măsuri de atenuare adecvate, inclusiv în domeniul manipulării informaţiilor străine şi al ingerinţelor străine (FIMI), al dezinformării şi al securităţii cibernetice.

- Să adopte măsuri specifice, inclusiv un mecanism de răspuns la incidente, în cursul unei perioade electorale pentru a reduce impactul incidentelor care ar putea avea un efect semnificativ asupra rezultatului alegerilor sau asupra prezenţei la vot.

- Evaluarea eficacităţii măsurilor prin revizuiri postelectorale. Platformele online foarte mari şi motoarele de căutare online foarte mari ar trebui să publice o versiune neconfidenţială a acestor documente de revizuire postelectorală, oferind publicului posibilitatea de a primi feedback cu privire la măsurile de atenuare a riscurilor instituite.

Potrivit sursei citate, orientările includ măsuri specifice înainte de viitoarele alegeri europene. Având în vedere dimensiunea lor transfrontalieră şi europeană unică, platformele online foarte mari şi motoarele de căutare ar trebui să se asigure că sunt disponibile şi distribuite suficiente resurse şi măsuri de atenuare a riscurilor într-un mod proporţional cu evaluările riscurilor. Orientările încurajează, de asemenea, cooperarea strânsă cu Grupul operativ al Observatorului european al mass-mediei digitale (EDMO) în ceea ce priveşte alegerile europene din 2024.

Orientările iau în considerare contribuţiile primite în urma consultării publice lansate de Comisie la 8 februarie 2024. Comisia a cooperat, de asemenea, cu coordonatorii serviciilor digitale în cadrul Comitetului european pentru servicii digitale în ceea ce priveşte orientările. Orientările încurajează, de asemenea, controlul şi cercetarea de către terţi cu privire la măsurile de atenuare, pentru a se asigura că măsurile instituite sunt eficace şi respectă drepturile fundamentale.

Măsurile specifice de atenuare pe care ar trebui să le ia o platformă online foarte mare sau un motor de căutare depind de particularităţile serviciului lor şi de profilul lor de risc. Orientările reprezintă cele mai bune practici pentru atenuarea riscurilor legate de procesele electorale în acest moment. Ca atare, platformele online foarte mari şi motoarele de căutare care nu respectă prezentele orientări trebuie să demonstreze Comisiei că măsurile luate sunt la fel de eficace în atenuarea riscurilor. În cazul în care primeşte informaţii care pun la îndoială caracterul adecvat al unor astfel de măsuri, Comisia poate solicita informaţii suplimentare sau poate iniţia proceduri oficiale în temeiul Actului legislativ privind serviciile digitale. 

Pentru a adăuga un element suplimentar de pregătire, Comisia are în vedere, la sfârşitul lunii aprilie, un test de rezistenţă cu părţile interesate relevante pentru a utiliza în modul cel mai eficace instrumentele şi mecanismele de cooperare care au fost instituite.

Protejarea integrităţii alegerilor este una dintre principalele priorităţi pentru punerea în aplicare a Actului legislativ privind serviciile digitale. Având în vedere numărul mare de alegeri care au loc în UE în 2024, inclusiv viitoarele alegeri europene, măsurile luate de furnizorii online, inclusiv platformele online foarte mari şi motoarele de căutare, pentru a preveni efectele negative asupra proceselor democratice, a discursului civic şi a proceselor electorale, sunt monitorizate cu atenţie în contextul Actului legislativ privind serviciile digitale.

De la intrarea în vigoare a Actului legislativ privind serviciile digitale pentru primele platforme online foarte mari şi motoare de căutare desemnate la sfârşitul lunii august 2023, Comisia s-a angajat în dialoguri privind pregătirea alegerilor cu mai multe platforme online şi motoare de căutare foarte mari înainte de alegerile naţionale, pentru a monitoriza respectarea efectivă a Actului legislativ privind serviciile digitale.

În februarie 2024, Comisia a lansat o consultare publică privind proiectul de orientări pentru alegeri, primind 89 de răspunsuri din partea mai multor părţi interesate, inclusiv organizaţii ale societăţii civile, asociaţii de întreprinderi, întreprinderi şi cetăţeni. Aceste orientări se bazează, de asemenea, pe lucrările în curs desfăşurate în temeiul Codului de bune practici privind dezinformarea, al Regulamentului privind transparenţa publicităţii politice şi al Recomandării Comisiei privind procese electorale incluzive şi reziliente, printre altele.

 

Evenimente

13 iunie - Eveniment Profit: Piața de Capital.forum - Provocări pentru dezvoltarea piețelor și creșterea lichidității, Ediția a IV-a. Parteneri BCR, BVB, CEC Bank, Depozitarul Central, Infinity Capital Investments, ROCA Industry, Sphera, Teraplast, Evergent Investment
17 iunie - Eveniment Profit.ro: Piaţa imobiliară românească sub spectrul crizei occidentale. Ediţia a IV-a. Parteneri: 123Credit, Cushman and Wakefield, Globalworth, Imobiliare.ro, Nordis, Meta Estate, Genesis Property
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.