Curtea Constituţională a amânat pentru 28 ianuarie pronunţarea pe sesizarea formulată de către USR şi UDMR privind iniţiativa PMP prin care o suprafaţă de 46 de hectare de teren din zona Romexpo intră gratuit în proprietatea Camerei de Comerţ şi Industrie a României.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

USR şi UDMR au depus, pe 4 septembrie 2020, o sesizare de neconstituţionalitate a propunerii legislative (PLx 452/ 2020), adoptată în data de 2 septembrie, prin care o suprafaţă de teren de 46 hectare, din nordul Capitalei, trece din proprietatea statului în proprietatea Camerei de Comerţ.

„Nu este corect să legiferăm politici publice prin intermediul cărora să poată fi date noi ”tunuri imobiliare”, în centrul Bucureştiului. Unul din terenurile care va intra sub incidenţa noi legi este localizat chiar pe Bulevardul Expoziţiei. Dacă se doreşte valorificarea şi dezvoltarea aici a unor proiecte imobiliare, ar fi putut fi organizată o procedură transparentă de licitaţie. Susţinem dezvoltarea şi investiţiile, dar nu acordarea cu dedicaţie de terenuri în plină campanie electorală.”, a subliniat atuci Cristina Prună, potrivit unui comunicat de presă al USR. 

La rândul său, Cătălin Drulă a spus că sesizarea la CCR a acestei legi va opri devalizarea statului român cu sute de milioane euro. 

„Am depus astăzi la CCR o contestaţie prin care vom opri devalizarea statului român cu sute de milioane de euro. Legea votată de PSD, PNL şi PMP, prin care o suprafaţă de 46 de hectare din nordul Capitalei este privatizată pe gratis, trebuie să fie oprită. Avem încredere că decizia CCR va da dreptate motivelor invocate de USR în sesizare”, a explicat Drulă.

Printre motivele de neconstituţionalitate, USR a arătat că, în primul rând, legea încalcă principiul bicameralismului, o condiţie extrinsecă de constituţionalitate. În Camera decizională, Camera Deputaţilor, propunerea legislativă a fost modificată substanţial, ceea ce a condus la o configuraţie diferită faţă de textul adoptat de Senat şi de finalitatea urmărită de iniţiator.

În al doilea rând, USR arată în sesizare că se încalcă art. 1 alin (5) din Constituţie prin lipsa studiului de impact.  Nu există nici un studiu de impact asupra efectelor scoaterii din patrimoniul statului a imobilelelor care fac obiectul legii. Textul PLX nr. 452/2020 face referire la o serie de imobile care, deşi neindentificate exact de lege, sunt de notorietate a fi într-o zonă centrală a capitalei. Or, valoarea unor asemenea imobile poate genera un impact sever asupra bugetului de stat, patrimoniului statului dar şi a economiei, fiind introduse în circuitul economic prin efectul legii în discuţie.

În al treilea rând, se încalcă art. 44 alin (1) şi (2) şi art. 136 alin (5) din Constituţie ca urmare a încălcării drepturilor de proprietate al statului – înstrăinarea prin lege şi fără contraprestaţie, afectarea nelegală a patrimoniului statului. Art. III din propunerea legislativa 452/2020 aşa cum a fost adoptată prevede că “terenurile proprietate privată a statului transmise în folosinţa gratuită a Camerei de Comerţ şi Industrie a României până la data intrării în vigoare a prezentei legi, care nu sunt revendicate, se transmit cu titlu gratuit în proprietatea Camerei de Comerţ şi Industrie a României” (alin. (1)).

În al patrulea rând, se încalcă art. 1 alin. (3) şi (5) din Constituţie ca urmare a lipsei de claritate a legii. Redactarea propunerii legislative, în forma adoptată de Parlament, configurează un regim juridic confuz al naturii juridice/regimului juridic al transmiterii proprietăţii gratuite asupra imobilelor vizate.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.