Noul bombardier american invizibil pe radar (stealth) B-21 ”Raider” conceput de Northrop Grumman, care urmează să fie una dintre cheile de boltă ale disuasiunii nucleare a Statelor Unite, a efectuat primul zbor în Deşertul Mojave, în California, relatează Le Figaro.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Această ”aripă zburătoare”, ca forjată dintr-un singur bloc de material, a fost surprinsă plutind, ca într-un film SF, pe cerul deşerului vineri, în apropierea Air Force Plant 42, o instalaţie care aparţine Forţelor Aeriene la Palmdale, destinată dezvoltării şi testării în cele mai avansate programe ale US Air Force.

Bombardierul invizivil pe radar B-21 ”Raider” urmează să intre în serviciu către 2027.

US Air Force vrea să achiziţioneze ”cel puţin 100”, care să înlocuiască bombardierele de tip B-1 Lancer şi B-2 Spirit.

Aeronava ”va fi duală” adică va desfăşura atât armamemt convenţional, cât şi nuclear, anunţă pe X directorul Nuclear Information Project, Hans Kristensen, un cercetător de la Federation of American Scientists (FAS).

Se cunosc puţine lucruri despre proiectul B-21, care face parte din Programul ”Long Range Strike Bomber” (LRS-B).

La fel ca bombardierul de tip B-2, al cărui aspect general îl are, este vorba despre un bombardier greu, invizibil pe radar şi cu rază lungă de acţiune, prezentat de către constructor drept ”primul avion de luptă din lume de generaţia a şasea”, o clasificare în realitate artificială, care nu spune mare lucru despre caracteristicile aeronavei - în continuare clasificate.

CEO-ul grupului, Kathy Warden, a declarat că bombardierul urmează să aibă dimenisuni mai mici şi o rază da acţiune mai mare decât B-2, un bombardier deosebit de greu - până la 160 de tone cu tot cu bombe -, lat - are o anvergură de 50 de metri - şi este capabil să acopere o rază de acţiune de 11.000 de kilometri - cât de la New York la Beijing.

”CA O PUNGĂ DE PLASTIC PLATĂ  ŞI UMFLATĂ”

Nu există informaţii despre viteza avionului, care probabil va fi subsonică (sub viteza sunetului), la fel ca a fratelui său mai mare, produs tot la Air Force Plant 42, al cărui prim zbor a avut loc în 1989.

El va fi foarte diferit faţă de B-1, pe care urmează de asemenea să-l înlocuiască, dar care este un bombardier supersonic, care a efectuat primul zbor în 1974 cu o aripă cu o geometrie variabilă.

Viteza şi invizibilitatea pe radar sunt două concepte care funcţionează rareori împreună.

B-21, care este conceput ca o ”aripă zburătoare” - aeronava este un bloc, fără fuzelaj şi ampenaj - ţine de a doua categorie.

”La lumina soarelui, suprafaţa B-21 pare continuu curbată. Ca o pungă de plastic plată şi umflată”, precizează Hans Kristensen. 

În înregistrarea zborului, numai compartimentul armelor pare plat.

”Aripile zburătoare” sunt în egală măsură celebre şi rare în lumea aeronauticii.

B-2 era până acum singurul avion militar din serie care face parte din această categorie, făcută celebră de benzile desenate ”Blake and Mortimer”.

Autorul benzii desenate, Edgar P. Jacobs, s-a inspirat din Horten Ho 229, prototipul unei aripi zburătoare lansate de către Germania nazistă cu obiecticul de a atinge teritoriul american, însă fără succes, în pofida faptului că primul zbor a avut loc în 1944.

Rusia dezvoltă, la rândul său, o ”aripă zburătoare” - Suhoi 70 (Su-70) Ohotnik B.

Această dronă grea, inspirată de noul avion de vânătoare Suhoi 57 (Su-57), a efectuat primul zbor în 2019 şi ar putea intra în serviciu în a doua jumătate a acestui deceniu.

China a dezvoltat şi ea ”aripi zburătoare” - un avion de vânătoare şi un bombardier greu - care ar putea semăna mult cu B-21.

Costul unitar al unui avion de tip B-21 este de 700 de milioane de dolari, dar cheltuielile programului au crescut mult faţă de bugetul iniţial.

Avionul de tip B-2 este în prezent cel mai scump din lume - aproximativ două miliarde de dolari -, motiv pentru care americanii au construit doar 21, în loc de 100.

El nu urmează însă să înlocuiască cel mai vechi bombardier american - de tip B-52 -, care a efectuat primul zbor în 1952, în urmă cu peste 70 de ani.

”Stratofortress”, simplu, rustic şi eficient, urmează să rămână în serviciu până în anii 2050 şi să devină centenar.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.