Theresa May şi-a reunit Guvernul vineri, cu mai puţin de nouă luni înaintea Brexitului, cu scopul de a stabili viitoarea relaţie pe care o doreşte cu Uniunea Europeană, o discuţie foarte tensionată, având în vedere disensiunile care persistă şi sfâşie Executivul britanic, scrie AFP.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Întâlnirea a început vineri, la Chequers, reşedinţa de la ţară a premierului, la 70 de kilometri nord-vest de Londra.

Presa şi analişti prognosticau deja că ea va fi ”sângeroasă”, după ce divulgări în presă cu privire la proiectului premierului conservator au ”detonat” joi seara în tabăra susţinătorilor unei rupturi clare cu Bruxellesul.

Potrivit acestor informaţii, May ar dori o aliniere la reglementările europene în comerţul cu bunuri - inclusiv agroalimentare -, o soluţie care nu va permite Regatului Unit să semneze cu Statele Unite tipul de acord comercial dorit în vederea unei reuşite post-Brexit.

Downing Street a dezminţit vehement imposibilitatea încheierii unui acord comercial cu Statele Unite, fără să reuşească să calmeze spiritele.

Şapte miniştri favorabili unui divorţ fără concesie cu UE s-au adunat în jurul şefului diplomaţiei Boris Johnson, joi, pentru a-şi pregăti contraatacul.

Potrivit cotidianului Daily Telegraph, ei urmau să-i spună lui May că soluţia sa ”este inacceptabilă” şi că, dacă insistă, ”va distruge Guvernul”.

La Downing Street - după luni de încercări de a împăca şi capra şi varza, pentru a evita plecarea unor nume grele ca Johnson sau a ministrului Brexitului David Davis - tonul pare că s-a schimbat.

Există o ”generaţie de tineri deputaţi pregătiţi să-i înlocuiască”, a declarat o sursă din cadrul echipei lui May pentru site-ul Politico, adăugând că dacă miniştrii aleg să plece, va trebui să renunţe imediat la maşina de serviciu şi să plece cu taxiul.

În centrul acestor disensiuni se află foarte sensibila problemă irlandeză, în contextul în care Brexitul ameninţă să reinstituie frontiera între nordul alipit Regatului Unit şi sud, o ţară membră UE.

"Brexiter”-ii vor o soluţie numită de ”facilitare maximă”, care integrează implementarea unor controale vamale între Regatul Unit şi UE, bazându-se pe soluţii tehnologice cu scopul de a păstra fluiditatea comerţului.

În faţa lor, miniştrii Finanţelor Philip Hammond şi Industriei Greg Clark promovează soluţia mai ”blândă” a unui parteneriat vamal inedit - Regatul Unit ae percepe taxe vamale în numele UE asupra unor bunuri care tranzitează teritoriul britanic dar destinate pieţei Celor 27.

RĂBDAREA A AJUNS LA CAPĂT

Aceste dispute se desfăşoară sub privirea nerăbdătoare a Bruxellesului, căruia i-ar plăcea ca discuţiile să progreseze în sfârşit, la doi ani după votul britanicilor în favoarea ieşirii din UE.

”Cu cât mai repede vom avea o propunere britanică precisă cu privire la frontiera irlandeză, cu atât mai bune sunt şansele de a finaliza negocierile Brexitului anul acesta”, a declarat săptămâna aceasta preşedintele Consiliului European Donald Tusk.

Theresa May a preconizat joi să-şi publice ”cartea albă” care-i detaliază obiectivele. Într-o tatonare a terenului, ea s-a dus săptămâna aceasta în Olanda şi Germania.

În faţa riscului blocajului, cancelarul austriac Sebastian Kurz, a cărui ţară asigură preşedinţia semestrială a UE, a evocat joi posibilitatea prelungirii negocierilor în vederea împiedicării Regatului Unit să plece din UE fără un acord asupra divorţului.

”Dacă nu ajungem la o soluţie, atunci eu pledez să continuăm negocierile, pentru a evita un Brexit dur”, a declarat el.

În rândul întreprinderilor, răbdarea ”a ajuns la capăt”, a subliniat Adam Marshall, directorul general al British Chambers of Commerce (BCC), din care fac parte 52 de camere de comerţ regionale britanice.

După Siemens şi mediile financiare, directorul general al Jaguar Land Rover (JLR), Ralf Speth, a avertizat săptămâna aceasta că un Brexit dur îl va obliga să-şi revadă investiţiile în Regatul Unit.

Tom Enders, preşedintele executiv al Airbus - al cărui grup a formulat deja aceeaşi ameninţare - a subliniat vineri că consecinţele unui Brexit dur vor fi ”foarte grave”.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.