O piesă de teatru, creată în Polonia, intitulată sobru ”Haga” se joacă în prezent la Teatrul Naţional din Sofia, şi pune în scenă judecarea lui Vladimir Putin de către Curtea Penală Internaţională (CPI), un spectacol care, potrivit creatorilor săi, vrea să trezească o ”naţiunea prea pasivă”, relatează AFP.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Va fi, oare, judecat liderul de la Kremlin de CPI?

Pe scenă, o adolescentă îşi plânge familia ucisă în Ucraina şi îşi imaginează acest deznodământ al războiului, sub privirile unui public bulgar bulversat.

În acest stat membru al Uniunii Europene (UE), o fostă ţară comunistă din Europa de Est care are legături istorice cu Rusia, în care tezele Kremlinului continuă să seducă o largă parte a populaţiei, acest pariu era riscant.

Însă a reuşit în mod vizibil.

Sala este plină-ochi, actorii sunt ovaţionaţi, spectatorii sunt emoţionaţi până la lacrimi.

”Spectatorii sunt zguduiţi şi îşi pun întrebări”, salută Galin Stoev, regizorul versiunii bulgare.

Şocat de ”o agresiune nejustificată” a Ucrainei, el declară AFP că a vrut ”să intervină la nivelul său” pentru a le deschide ochii bulgarilor, dintre care ”30% sunt pro-Putin, potrivit unor studii”.

Când a descoperit textul scriitoarei ucrainence Saşa Denisova, Galin Stoev - un francezo-bulgar şi directorul Centrului Dramatic Naţional din Toulouse - nu a ezitat.

Argumentul? O tânără, ale cărei rude au fost secerate de bombe ruseşti în iadul de la Mariupol, livrează ”cu ochii de copil interpretarea sa a teribilei realităţi a războiului” şi a visului său de a-i vedea judecaţi pe ”Putin şi clica sa”.

Preşedintele rus este jucat de o femeie.

Purtând un costum negru, o cravată şi pantofi roşii, ea se transformă, la sfârşit, într-o zână rea, care poartă o fustă transparentă şi care spune, la fel ca ”Regele Soare” Ludovic al XIV-lea, ”Rusia sunt eu, eu sunt Rusia”.

La fel ca un Adolf Hitler ironizat de Chaplin, ”trebuie să râdem de Putin fără milă”, pentru că satira îl slăbeşte, declară Saşa Denisova.

Piesa amestecă ”replici cunoscute ale unor personalităţi reale”, într-un stil foarte documentat, şi un ”viitor inventat”.

”Dacă nu reuşim să vedem acest proces la Haga în realitate, să ne uităm la teatru”, declară ea despre spectacolul său, scris înainte ca pe numele Vladimir Putin CPI să emită, în martie, un mandat internţaional de arestare cu privire la ”deprtarea” unor copii ucraineni către Rusia.

Saşa Denisova a creat piesa mai întâi la Poznan, în Polonia, unde a fugit, după care a fost invitată în Statele Unite.

De fiecare dată, spectacolul a fost adaptat şi jucat de trupe diferite, în funcţie de ţară.

AJUSTARE ÎN TIMP REAL 

Principala provocare este adaptarea constantă a piesei la răsturnările din realitate.

Iulian Vergov, care-l intrepretează pe Evgheni  Prigojin, îşi povesteşte panica în faţa necesităţii de a-şi revizui textul zdupă insurecţia abandonată a şefului grupării Wagner şi apoi după moartea în explozia în abor a avionului său, în august.

”Am adăugat replici noi, iar apoi altele noi” aproape în timp real, lăsând să planeze îndoiala cu privire la soarta sa, declară el

”Mă confruntam pentru prima oară cu această experienţă, de a juca un personaj adevărat care moare în timpul repetiţiilor. Este impresionant”, declară el.

Trupa urmăreşte, de asemenea, ultimele zvonuri despre sănătatea liderului cecen Ramzan Kadîrov, un aliat fidel al lui Putin, sau a preşedintelui rus însuşi.

Critici rare au apărut despre ”părtinirea” acestui teatru politic, catalogat de către unul dintre detractori drept ”vodevil de propagandă”.

Un actor a respins un rol din motive ideologice, într-un mediu cultutal în general reticent să se amestece în dezbaterea publică.

”Noi îi invităm pe spectatori să reflecteze la evenimente reale, să tragă propriile concluzii”, răspunde directorul sălii, Vasili Vasilev.

”Politizarea înseamnă exact opusul: când le spunem noi ce trebuie să gândească”.

Actriţa Radena Valkanova - Putin pe scenă - se bucură de o primire pozitivă.

”Piesa e făcută să trezească mentalităţile într-o naţiune prea pasivă”, care nu este conştientă de ororile războiului, consideră ea.

După o escală la Toulouse, Galin Stoev schiţează o dorinţă - să prezinte ”Haga” în Bulgaria sa rurală, privată de acces la cultură şi sensibilă la argumente proruse.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.