Grupul american Meta, care deţine Facebook şi Instagram, a anunţat vineri că începând din octombrie „nu va mai permite reclamele politice” pe platformele sale, în ţările din Uniunea Europeană, invocând regulile „imposibil de aplicat” ale Bruxelles-ului, relatează AFP.
„Este o decizie dificilă”, dar Meta „nu va mai permite publicitatea politică, electorală şi pe teme sociale pe platformele sale din Uniunea Europeană, din cauza cerinţelor imposibil de aplicat” ale regulamentului european dedicat transparenţei publicităţii politice, a afirmat compania lui Mark Zuckerberg într-un comunicat.
Meta, care critică în mod regulat legislaţia europeană, subliniază „provocările operaţionale importante” şi „incertitudinile juridice” ale normelor privind publicitatea politică.
Adoptat în 2024 şi urmând să intre complet în vigoare în octombrie 2025, acest regulament european vizează garantarea unei mai mari transparenţe a publicităţii şi protejarea împotriva ingerinţelor străine în perioada premergătoare alegerilor. Legislaţia impune în special platformelor să semnaleze în mod clar reclamele cu caracter politic şi să indice cine le finanţează. Profilarea pe baza datelor cu caracter personal referitoare la originea etnică, religie, orientare sexuală este interzisă, la fel ca şi utilizarea datelor referitoare la minori.
Uniunea Europeană a luat aceste măsuri în urma scandalului Cambridge Analytica din 2018. Această firmă britanică de consultanţă a colectat, fără autorizaţie şi fără ştirea utilizatorilor, datele personale ale zeci de milioane de utilizatori Facebook, care au fost apoi utilizate în scopuri de targetare politică în timpul campaniei electorale americane din 2016 şi a referendumului cu privire la Brexit.
În comunicatul său, Meta subliniază că nu este prima companie care anunţă că va renunţa la publicitatea politică în UE, Google făcând deja acest lucru la sfârşitul anului 2024. „
Decizia noastră se referă exclusiv la Uniunea Europeană”, „continuăm să considerăm că publicitatea politică online este un element esenţial al politicii moderne”, asigură compania americană.
Platformele sale Facebook şi Instagram au aproximativ 261 de milioane şi, respectiv, 272 de milioane de utilizatori activi lunar în Uniunea Europeană.
UE s-a dotat cu un arsenal juridic consolidat pentru a reglementa marile companii tehnologice, lucru pe care Meta îl critică deschis. Gigantul american al reţelelor sociale a anunţat la începutul lunii iulie că va contesta în instanţă o amendă de 200 de milioane de euro aplicată de Comisia Europeană în aprilie, pentru încălcarea normelor care reglementează utilizarea datelor cu caracter personal.
Facebook şi Instagram fac, de asemenea, obiectul mai multor anchete deschise în cadrul legislaţiei europene privind serviciile digitale (DSA).
Într-o mişcare de apropiere de Donald Trump, Mark Zuckerberg a acuzat în ianuarie UE de cenzură şi a comparat amenzile europene cu taxele vamale.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.