Franţa a efectuat - pentru prima oară - un test de zbor al unui planor hipersonic - o armă cu o traiectorie imprevizibilă, capabilă să atingă o viteză de peste Mach 5, adică peste 6.000 de kilometri pe oră -, declară surse apropiate dosarului, relatează AFP.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Studii ale acestei tehnologii - denumite V-MAX - vizează să introdică Franţa în clubul foarte închis al ţărilor care dispun de capacităţi care permit, cu ajutorul vitezei şi manevrabilităţii, ca aceste dispozitive să dejoace capacităţi de interceptare ale apărării adverse.

Planorul a fost lansat - luni seara - dintr-o rachetă-sondă, trasă de la Centrul de Testări din Landes al Direcţiei Generale a Armamentului (DGA).

Franţa a emis o nouă notificare de avertisment navigaţiei maritime şi aeriene, care acoperă un coridor de aproximativ 2.000 de kilometri, valabilă în perioada 26-30 iunie.

Delegatul General cu Armamentul, Emmanuel Chiva, îi informa în februarie pe deputaţi că urmau să aibă loc ”demonstraţii de cărămizi tehnologice ale unor planoare hipersonice”.

Programul V-Max (”Véhicule manœuvrant expérimental”, ”Vehicul manevrant Experimental”), gestionat de ArianeGroup, care fabrică rachete de tip Ariane, a fost lansat în 2019.

”Multe naţiuni se dotează (cu această tehnologie). Noi dispunem de toate competenţele pentru a o realiza. Nu mai putem aştepta”, declara ministrul Apărării de atunci, Florence Parly.

Trei dintre cei cinci membri permanenţi ai Consiliului de Securitate ai ONU - din care face parte şi Franţa - s-au angajat în această cursă a înarmării prin programe la nivel naţional, şi anume Statele Unite, China şi Rusia.

”Un planor hipersonic este un lucru pe care-l dirijezi şi care atinge viteze de cinci ori mai mari decât viteza sunetului. Obiecticul este manevrabilitatea la mare viteză. Prin asta ne vom diferenţia de o traiectorie balistică”, anunţa atunci DGA.

”Odată viteza iniţială atinsă, folosim transferuri înhtre viteză şi altitudine pentru a urca, coborî, a merge la dreapta sau la stânga, ceea ce dă o traiectorie mai dificil de interceptat. Dacă suntem vizaţi de o apărare (antirachetă), putem opera manvre de evitare”, sublinia ea.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.