Filipine şi China au făcut schimb de acuzaţii, duminică, pentru o ciocnire a navelor lor în apropierea unui banc disputat din Marea Chinei de Sud, pe măsură ce tensiunile legate de revendicările pentru calea navigabilă vitală cresc, transmite Reuters.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Paza de coastă filipineză a acuzat China că a tras cu tunuri cu apă şi că a lovit navele de aprovizionare şi o navă a pazei de coastă, provocând ”avarii serioase ale motorului” uneia, în timp ce paza de coastă a Chinei a spus că nava filipineză şi-a izbit intenţionat nava.

China revendică aproape toată Marea Chinei de Sud, un canal pentru un comerţ naval în valoare mai mult de 3.000 de miliarde de dolari, existând inclusiv părţi revendicate de Filipine, Vietnam, Indonezia, Malaezia şi Brunei.

Curtea Permanentă de Arbitraj a declarat în 2016 că pretenţiile Chinei nu au niciun temei legal.

Beijingul şi Manila s-au jucat ca pisica şi şoarecele în jurul recifului nelocuit Second Thomas Shoal din zona economică exclusivă a Filipinelor, de când Filipine desfăşoară misiuni de reaprovizionare pentru soldaţii filipinezi care trăiesc la bordul unei nave de război vechi eşuate în mod deliberat în 1999, pentru a proteja pretenţiile maritime ale Manilei.

Bancul face parte din ceea ce sunt cunoscute la nivel internaţional sub numele de Insulele Spratly. Sâmbătă, Filipine a acuzat China de ”acţiuni ilegale şi agresive” ale Chinei pentru că a tras cu tunuri de apă asupra unei nave de pescuit guvernamentale operate de civili, o mişcare numită de Beijing ”măsuri de control” legitime.

În incidentul de duminică, paza de coastă a Chinei a declarat într-un comunicat că două nave filipineze, ignorând avertismentele repetate, ”au intrat ilegal în apele adiacente recifului Ren'ai din Insulele Nansha, fără aprobarea guvernului chinez”.

Se spune că Unaizah Mae 1 ”a făcut o viraj neprofesionist şi periculos, lovind intenţionat nava 21556 a Pazei de coastă chineze.

Potrivit comunicatului, partea filipineză poartă întreaga responsabilitate.

Purtătorul de cuvânt al Gărzii de Coastă a Chinei, Gan Yu, a cerut Filipinelor să înceteze ”actele provocatoare”, spunând că China va continua să desfăşoare ”activităţi de aplicare a legii” în apele sale.

Purtătorul de cuvânt al Gărzii de coastă din Filipine, Jay Tarriela, a postat pe platforma de socializare X că ”M/L Kalayaan a suferit avarii grave la motor. Spre deosebire de dezinformarea Gărzii de Coastă din China, UM1 a lovit nava CCG”.

Un grup de lucru guvernamental filipinez a condamnat ”cele mai recente acte neprovocate de constrângere şi manevre periculoase ale Chinei împotriva unei misiuni de reaprovizionare legitime şi de rutină”.

Acţiunea Chinei ”pune sub semnul întrebării şi pune la îndoială semnificativă sinceritatea apelurilor sale pentru un dialog paşnic”, a spus acesta într-un comunicat.

National Task Force-West Philippine Sea a declarat că o navă de la Paza de coastă remorca Kalayaan înapoi în provincia Palawan şi că nava de la Paza de coastă BRP Cabra ”a suferit avarii la catarg după ce a fost vizată direct de puterea deplină a tunului de apă”.

Ambasadorul SUA la Manila, MaryKay Carlson, a postat pe X că ”agresiunea Chinei subminează stabilitatea regională, sfidând un Indo-Pacific liber şi deschis”

Aproximativ 200 de pescari filipinezi, lideri de tineret şi grupuri ale societăţii civile s-au alăturat unei misiuni de Crăciun în zonă, organizată de Atin Ito ("Acesta este al nostru"), o reţea condusă de civili care afirmă drepturile ţării în Marea Chinei de Sud. Zece bărci de pescuit au decis să se retragă deoarece ”au greşit în privinţa prudenţei”, a spus grupul duminică.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.