Alimentarea cu combustibil a motoarelor avionului Air India care s-a prăbuşit luna trecută, ucigând 260 de persoane, pare să fi fost întrerupt la doar câteva secunde după decolare, potrivit unui raport preliminar, citat de The Guardian.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Zborul Air India AI171 s-a prăbuşit într-o zonă rezidenţială dens populată din Ahmedabad pe 12 iunie, provocând moartea a 241 de pasageri şi a 19 persoane aflate la sol. A fost cel mai grav accident aviatic din ultimii zece ani.

Avionul, un Boeing 787-8 Dreamliner, avea destinaţia Londra.

Conform normelor internaţionale în aviaţie, statul care investighează un accident trebuie să depună un raport iniţial cu concluzii preliminare în termen de 30 de zile de la incident.

Ce a concluzionat raportul preliminar

Raportul emis de Biroul Indian de Investigare a Accidentelor Aeriene (AAIB) a constatat că în cockpit, comutatoarele care controlează alimentarea cu combustibil s-au mutat în poziţia „CUTOFF” (oprire). Raportul a sugerat că Boeing şi producătorul de motoare GE nu au nicio responsabilitate aparentă pentru accident.

„Aeronava a atins viteza maximă înregistrată de 180 de noduri (viteza indicată) la ora 08:08:42 UTC, iar imediat după aceea, comutatoarele de combustibil ale motoarelor 1 şi 2 au trecut din poziţia RUN în poziţia CUTOFF, la un interval de o secundă.”

„Parametrii N1 şi N2 ai motoarelor au început să scadă de la valorile de decolare odată cu întreruperea alimentării cu combustibil.”

Avionul a început să piardă altitudine înainte de a trece de gardul perimetral al aeroportului.

Ce s-a auzit în cabina de pilotaj

Unul dintre piloţi poate fi auzit pe înregistrarea din cabina de pilotaj întrebându-l pe celălalt de ce a întrerupt alimentarea cu combustibil.

„Celălalt pilot a răspuns că nu a făcut-o”, notează raportul.

Raportul nu precizează care replică aparţine căpitanului şi care copilotului, şi nici cine a transmis apelul de urgenţă „Mayday, mayday, mayday” înainte de prăbuşire.

 Cine erau piloţii

  • Căpitanul avionului era Sumeet Sabharwal, 56 de ani, cu 15.638 de ore de zbor, instructor Air India.

  • Copilotul era Clive Kunder, 32 de ani, cu 3.403 ore de experienţă.

Raportul nu explică cum ar fi putut comutatoarele să treacă în poziţia de oprire.

 Punctul de vedere al experţilor

John Cox, expert american în siguranţa aviaţiei, a declarat:

„Un pilot nu poate muta accidental aceste comutatoare. Nu poţi doar să le atingi şi să se mişte.”

Trecerea în poziţia CUTOFF opreşte aproape instantaneu motoarele şi este folosită doar:

- după aterizare

- în situaţii de urgenţă, precum incendii la motor

Raportul nu menţionează nicio urgenţă care ar fi justificat oprirea motoarelor.

Anthony Brickhouse, alt expert american:

„Dacă au fost închise de un pilot, de ce?”

John Nance a remarcat că intervalul de 1 secundă între comutatoare corespunde duratei necesare pentru a le închide pe rând.

„Un pilot nu ar opri niciodată motoarele în timpul zborului, mai ales imediat după decolare”, spune el.

 Încercarea de reactivare a motoarelor

O secţiune a raportului descrie cum unul dintre motoare a încercat să repornească.

Reacţii oficiale

  • Air India a declarat că cooperează cu autorităţile şi că nu comentează alte detalii în timpul investigaţiei.

  • NTSB (SUA): a mulţumit autorităţilor indiene, fără a recomanda vreo acţiune pentru operatorii de Boeing 787 sau motoare GE.

  • FAA (Administraţia Federală a Aviaţiei - SUA): a declarat că va urmări faptele şi va acţiona dacă va identifica riscuri.

  • Boeing: sprijină investigaţia şi colaborarea cu Air India.

  • GE Aerospace: nu a oferit încă un comentariu.

Alte detalii din raport

  • Cel puţin cinci clădiri au fost distruse

  • Avionul s-a prăbuşit pe un cămin pentru studenţi la medicină, din cadrul colegiului Byramjee Jeejeebhoy şi al spitalului civil din apropierea aeroportului

  • 19 persoane aflate la sol au murit

Cutiile negre şi alte constatări

  • Ambele cutii negre au fost găsite:

    • una pe 13 iunie, pe acoperişul unei clădiri de la locul accidentului

    • cealaltă pe 16 iunie, în resturile avionului

Raportul respinge posibilitatea unui impact cu o pasăre, spunând că nu a fost observată activitate semnificativă a păsărilor în zona de zbor.

Cine se afla la bord

  • 169 cetăţeni indieni

  • 53 britanici

  • 7 portughezi

  • 1 canadian

  • 12 membri ai echipajului

Singurul supravieţuitor

Vishwash Kumar Ramesh, cetăţean britanic, a scăpat printr-o deschizătură din fuselaj.

Fratele său, Ajay, se afla şi el în avion şi nu a supravieţuit.

„Avionul părea că e blocat în aer. Apoi luminile au început să pâlpâie. Deodată s-a izbit de o clădire şi a explodat.
Nu-mi vine să cred că am supravieţuit. Am împins cu piciorul printr-o deschizătură şi am ieşit târâş. I-am văzut murind pe însoţitorii de zbor, pe cei din jurul meu… am ieşit din dărâmături pe propriile picioare.”

Vishwash a fost unul dintre cei care i-au purtat sicriul fratelui său la crematoriul din oraşul Diu, luna trecută.

Comunicatul Air India:

„Air India este alături de familiile celor afectaţi de accidentul AI171. Continuăm să deplângem pierderea şi suntem pe deplin angajaţi să oferim sprijin în această perioadă dificilă.
Colaborăm strâns cu autorităţile, inclusiv cu AAIB. Dată fiind natura activă a anchetei, nu putem oferi detalii suplimentare şi redirecţionăm toate întrebările către AAIB.”

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.