Organizaţia Internaţională pentru Aviaţie Civilă a Naţiunilor Unite (ICAO) a convenit joi să investigheze impunerea de către Belarus a aterizării la Minsk a unei aeronave de pasageri a companiei Ryanair, un incident care a provocat indignare la nivel internaţional, transmite Reuters.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Consiliul de conducere al ICAO, care reuneşte 36 de state membre, a luat această decizie după ce Statele Unite şi alte cîteva state aliate au solicitat o investigaţie referitoare la acest caz, pe care ministrul britanic de Externe Dominic Raab l-a numit ”o încălcare gravă a legislaţiei internaţionale”.

ICAO trebuie să prezinte un raport pe 25 iunie, a spus ministrul irlandez al Transporturilor, Eamon Ryan.

Ancheta va fi o investigaţie de constatare a faptelor, concepută în principal pentru a determina dacă au fost încălcate regulile aviaţiei internaţionale.

ICAO are puţine posibilităţi de a pedepsi statele membre, altele decât suspendarea drepturilor de vot.

Duminică, Belarusul s-a folosit de o aeronavă de luptă şi de o falsă alertă cu bombă pentru a redirecţiona avionul irlandez către Minsk şi a reţine un jurnalist belorus disident.

Avionul, care călătorea de la Atena la Vilnius, era aproape în spaţiul aerian lituanian când i s-a ordonat să aterizeze.

”Aceste acţiuni inacceptabile au fost un atac asupra securităţii aviaţiei europene şi au pus în pericol viaţa pasagerilor şi a echipajului în timp ce călătoreau între două capitale ale UE”, a spus Ryan.

Minskul, care se confruntă acum cu apeluri pentru sancţiuni, a respins acuzaţiile de acţiune ilegală şi a acuzat Occidentul că a folosit episodul pentru a purta ”un război hibrid” împotriva sa.

Consiliul a îndemnat membrii ICAO să coopereze cu ancheta.

”Nu puteau închide ochii”, a spus o persoană familiarizată cu întâlnirea, adăugând că siguranţa a fost un subiect cheie.

Două surse familiare cu întâlnirea au declarat că Rusia şi China au refuzat să susţină declanşarea unei anchete.

Rusia, care a acuzat Occidentul de ipocrizie, le-a spus delegaţilor că ceea ce s-a întâmplat la Minsk nu a fost un incident izolat şi a reamintit rapoartele potrivit cărora Washingtonul a cerut unui avion despre care se credea că îl transporta pe fugarul Edward Snowden să aterizeze în Austria în 2013, au spus sursele.

O sursă a adăugat că China a argumentat mai mult timp înainte de a lua măsuri.

Diplomaţii ruşi şi chinezi nu au răspuns imediat cererilor de comentarii.

ICAO, care are sediul în Montreal, îşi exercită influenţa prin standardele sale de siguranţă şi securitate, care sunt aprobate de 192 de state membre.

"Dorim să le reamintim celor care ne-au cerut să luăm măsuri punitive împotriva ţării respective că agenţiei noastre nu i s-a atribuit niciodată acest tip de rol sau capacitate", a explicat ICAO pe Twitter, miercuri.

Belarusul a declarat la întâlnire că avionul de linie nu a fost forţat să aterizeze şi că pilotul ar fi putut ateriza în Lituania, a declarat o sursă familiarizată cu cele întâmplate.

Conform Convenţiei de la Chicago, fiecare ţară are suveranitate asupra propriului spaţiu aerian, dar tratatul interzice orice utilizare a aviaţiei civile care poate pune în pericol siguranţa.

Un tratat separat, convenit la Montreal în 1971, la care Belarus este, de asemenea, o parte, interzice confiscarea aeronavelor sau comunicarea cu bună ştiinţă a informaţiilor false într-un mod care pune în pericol siguranţa aeronavelor.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.