Un program informatic creat de Google a obţinut, sâmbătă, cea de-a treia victorie, fără drept de apel, în faţa campionului mondial al jocului de Go, demonstrând astfel calităţi extrem de creative pentru o formă de inteligenţă artificială, informează fr.news.yahoo.com.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Acest program informatic, AlphaGo, a avut nevoie de puţin peste patru ore pentru a câştiga cea de-a treia manşă dintr-o serie de cinci partide, organizate la Seul, împotriva lui Lee Se-Dol, campionul mondial de Go, care domină competiţiile dedicate acestui joc de strategie de aproximativ un deceniu. 

Lee Se-Dol, care se declara încrezător înainte de acest turneu în privinţa şanselor sale de a învinge programul creat de Google, va lupta de acum înainte pentru a-şi salva onoarea, în ultimele două partide, care se vor desfăşura duminică şi marţi, în capitala Coreei de Sud. 

”Nu ştiu ce să spun, dar cred că, mai întâi, trebuie să îmi cer iertare”, a declarat, profund afectat, maestrul sud-coreean al acestui joc de strategie, inventat în urmă cu aproximativ 3.000 de ani în China. 

”Îmi cer iertare că nu am fost la înălţimea aşteptărilor multor oameni. M-am simţit, într-un fel, lipsit de putere”, a adăugat campionul asiatic, recunoscând că a ”desconsiderat” calităţile programului informatic.

”Este adevărat că am o experienţă considerabilă în acest joc, dar nu am fost supus niciodată unei astfel de presiuni (...) şi am fost incapabil să o depăşesc”, a adăugat el.

Acest meci de Go are o miză consistentă, sub forma unui premiu de 1 milion de dolari, care va fi donat unor fundaţii de caritate, deoarece programul AlphaGo, dezvoltat de compania DeepMind, o filială a grupului Google, a câştigat deja primele trei dintre cele cinci partide programate. 

Dincolo de rezultat, această competiţie inedită a subliniat progresele remarcabile care au fost realizate de oamenii de ştiinţă în ultimii zece ani în domeniul inteligenţei artificiale. 

”Sincer, şi noi suntem uluiţi şi am rămas fără cuvinte”, a declarat, zâmbind, Demis Hassabis, directorul general al companiei DeepMind. 

Însă el este de părere că înfrângerea suferită de campionul mondial al jocului de Go nu ar trebui să fie considerată un eşec al întregii omeniri. 

”Întrucât metodele pe care le-am folosit pentru a dezvolta AlphaGo sunt de uz general, sperăm ca, pe termen lung, să utilizăm aceste tehnici pentru a rezolva multe alte probleme”, a adăugat Demis Hassabis. 

Aplicaţia grupului Google ar putea fi utilizată pentru modernizarea telefoanelor mobile inteligente şi pentru a-i ajuta pe oamenii de ştiinţă să dezlege mistere din domenii complexe, inclusiv din medicină. 

Această partidă de Go a generat la fel de mult interes în presa internaţională ca meciul de şah organizat în 1997, în urma căruia campionul mondial de şah Gari Kasparov a fost învins de computerul Deep Blue construit de IBM.

Însă miza părea să fie de această dată mult mai mare pentru această partidă de Go, în care doi adversari încearcă să ocupe cât mai mult spaţiu pe o tabelă pătrată, plasând, alternativ, jetoane albe şi negre. 

Programul dezvoltat de Google l-a ”pulverizat” cu scorul de 5 - 0, în octombrie, pe Fan Hui, campionul Europei. Dar, ţinând cont de diferenţa de valoare dintre el şi Lee Se-Dol, puţini erau experţii în acest domeniu care ar fi pariat pe o înfrângere a campionului mondial. 

Creatorii AlphaGo s-au declarat încrezători, precizând că invenţia lor, care foloseşte algoritmi ce îi permit să înveţe din propriile experienţe, este în prezent mult mai puternică decât era în toamna anului trecut.

Cercetătorii de la DeepMind au comparat jocul de Go cu ”Everestul inteligenţei artificiale”. 

Tabla acestui joc - 19 linii şi 19 coloane - oferă un număr incalculabil de configuraţii posibile, iar unii spun că numărul acestora este mai mare decât numărul atomilor din Univers.

Acest fapt înseamnă că intuiţia şi creativitatea sunt esenţiale pentru a câştiga competiţiile de Go la care participă jucători de înalt nivel. Până acum, cercetătorii au crezut că omul este superior maşinilor în ceea ce priveşte cele două calităţi enumerate.

Programul AlphaGo foloseşte în special ”învăţarea profundă”, o metodă de învăţare automată, concepută pe baza straturilor de ”neuroni” artificiali, care îi imită pe cei umani.  

Această tehnică, în conjuncţie cu creşterea puterii de calcul a computerelor şi cu disponibilitatea uriaşelor baze de date cu care se ”antrenează” maşinile, a permis realizarea unor progrese considerabile.

Partidele de Go dintre programul informatic AlphaGo şi campionul mondial Lee Se-Dol au generat un interes atât de mare în Asia, încât sunt difuzate în direct de posturile de televiziune sud-coreene, chineze şi japoneze, dar şi pe internet. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.