Greva scenariştilor de la Hollywood, care paralizează în prezent producţia de filme şi seriale în Statele Unite, a atins miercuri pragul simbolic de 100 de zile, specialiştii din industrie acuzând studiourile pentru această bornă simbolică „ruşinoasă”. După mai bine de trei luni de grevă, prăpastia dintre puternicul sindicat al scenariştilor (WGA) şi şefii studiourilor şi ai platformelor de streaming pare încă foarte adâncă. Nu s-a ajuns la niciun acord cu privire la o mai bună remunerare a scenariştilor din profiturile obţinute din streaming sau la reglementarea utilizării inteligenţei artificiale (AI) în industrie, scrie AFP.

De la începutul acestei mişcări sociale, cele două părţi abia dacă şi-au vorbit între ele. Iar la mijlocul lunii iulie, criza s-a agravat când actorii au intrat în grevă cu revendicări similare. Hollywoodul nu mai văzuse o astfel de dublă acţiune industrială din 1960.

„Refuzul de a lua în considerare în mod serios propunerile rezonabile ale scenariştilor a ţinut WGA în grevă timp de 100 de zile, şi continuă”, a declarat miercuri Sindicatul, denunţând acest lucru ca fiind un „punct ruşinos” pentru studiouri.

Studiourile „sunt în întregime responsabile pentru închiderea industriei", a adăugat sindicatul într-un comunicat, subliniind că satisfacerea cererilor greviştilor ar costa „mult mai puţin decât daunele provocate de intransigenţa lor”.

Ultima grevă a scenariştilor, în 2007-2008, a durat 100 de zile şi a costat economia californiană 2,1 miliarde de dolari, potrivit unei estimări a Institutului Milken. De data aceasta însă, nu se întrevede niciun final. După trei luni de tăcere, scenariştii şi studiourile au reluat discuţiile vineri, în cadrul unei reuniuni care trebuia să ia în considerare redeschiderea negocierilor. Dar întâlnirea nu a dus la nimic. Cu câteva ore înainte de întâlnire, WGA şi-a exprimat îndoielile cu privire la buna credinţă a studiourilor într-un mesaj trimis membrilor săi. Asociaţia patronală a reacţionat denunţând o retorică „nefericită”.

„Această grevă a rănit mii de oameni din această industrie şi luăm acest lucru foarte în serios. Singurul nostru obiectiv este ca oamenii să se întoarcă la muncă”, au declarat studiourile, grupate sub egida Alianţei producătorilor de film şi televiziune (AMPTP).

Pentru Charlie Kesslering, prezent miercuri la pichetarea în faţa sediului Netflix din Los Angeles, lupta scenariştilor este o „luptă existenţială” şi „va fi nevoie de mult mai mult de 100 de zile pentru ca motivaţia să dispară”. „Este vorba de a ne asigura că meseriile pe care le iubim atât de mult rămân cariere şi rămân un mod viabil de a ne câştiga existenţa", a adăugat scenaristul. O determinare proclamată cu emfază şi de WGA. "Studiourile nu au de ales decât să ajungă la un acord echitabil”, a spus Sindicatul în comunicatul său. „Între timp, rămânem hotărâţi şi uniţi”.

Scenariştii şi actorii rămân pe poziţii pentru că au fost afectaţi de apariţia streaming-ului. În ultimul deceniu, acest nou model a dat peste cap remuneraţia lor „reziduală”, care provine din fiecare redifuzare a unui film sau a unui serial şi care le permite să trăiască între două proiecte. Aceste indemnizaţii sunt atractive în cazul televiziunii, pentru că sunt calculate pe baza tarifelor de publicitate, dar mult mai puţin în cazul platformelor de streaming, care nu-şi dezvăluie cifrele de audienţă şi plătesc o sumă fixă indiferent de succes. Utilizarea în plină expansiune a inteligenţei artificiale, capabilă să scrie scenarii sau să cloneze vocea şi imaginea actorilor, nu face decât să pună gaz pe foc.

Deşi conflictul stagnează, abordarea pare să evolueze spre o poziţie ceva mai puţin incisivă din partea angajatorilor. După ce la jumătatea lunii iulie a criticat cererile „nerealiste” ale greviştilor, patronul Disney, Bob Iger, a adoptat miercuri un ton mai conciliant. În timpul publicării rezultatelor grupului, care a coincis cu cea de-a 100-a zi de grevă, el a declarat că se implică „personal” în găsirea unei ieşiri din criză, exprimându-şi „respectul profund” pentru oamenii creativi din compania sa şi din industrie.