Scenariştii cer salarii mai mari şi o cotă mai mare din beneficiile generate de streaming, deoarece studiourile spun că trebuie să reducă costurile. Ultima mişcare socială majoră de la Hollywood datează de la greva scenariştilor care a paralizat industria audiovizualului american în 2007-2008, un conflict de 100 de zile care a costat sectorul două miliarde de dolari, scrie AFP.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

O grevă a mii de scenarişti americani de televiziune şi film pentru o creştere a salariului se pregăteşte luni la Hollywood în lipsa unui acord, cu câteva ore înainte de expirarea preavizului. Principalele studiouri şi platforme, inclusiv Disney şi Netflix, sunt în discuţii cu puternicul sindicat al scriitorilor, Writers Guild of America (WGA), care ameninţă, dacă nu se ajunge la un acord, cu o grevă după miezul nopţii.

Acest lucru ar duce la întreruperea imediată a serialelor de succes, cum ar fi emisiunile de noaptea târziu, şi ar întârzia semnificativ serialele TV şi filmele programate pentru lansare anul acesta.

Problema: streamingul

„Toată lumea simte că va avea loc o grevă”, a spus un scenarist de televiziune din Los Angeles, care a vrut să-şi păstreze anonimatul. În joc este „un acord care va determina modul în care suntem plătiţi” pentru streaming, atât astăzi, cât şi în viitor, a adăugat el.

Scenariştii spun că se luptă să-şi câştige existenţa din meseria lor, cu salariile care stagnează sau chiar scad din cauza inflaţiei, în timp ce angajatorii lor fac profituri şi măresc salariile directorilor lor. Ei cred că nu au fost niciodată atât de mulţi care să lucreze cu salariul minim stabilit de sindicate, în timp ce reţelele de televiziune angajează mai puţini oameni pentru a scrie seriale din ce în ce mai scurte.

Unul dintre principalele dezacorduri este cu privire la modul în care scenariştii sunt plătiţi pentru serialele difuzate pe platformele de streaming, precum Netflix, care rămân adesea vizibile ani de zile după ce au fost scrise. De zeci de ani, scenariştii încasează „drepturi reziduale” pentru reutilizarea operelor lor, de exemplu în reluări TV sau vânzări de DVD-uri. Este fie un procent din veniturile realizate de studiouri pentru film sau emisiune, fie o sumă fixă ​​plătită pentru fiecare reluare a unui episod.

Prin streaming, autorii primesc o sumă fixă ​​în fiecare an, chiar şi în cazul în care creaţiile lor au succes la nivel global, cum ar fi serialul „Bridgerton” sau „Stranger Things”, care au fost văzute de sute de milioane de telespectatori din întreaga lume.

WGA solicită astăzi reevaluarea acestor sume „mult prea mici, având în vedere reutilizarea masivă la nivel internaţional” a acestora. De asemenea, doreşte să discute despre impactul viitor al inteligenţei artificiale asupra profesiei de scenarist.

Studiourile, reprezentate de Alianţa Producătorilor de Film şi Televiziune (AMPTP) subliniază că „drepturile reziduale” plătite scenariştilor au atins un nivel record de 494 milioane de dolari în 2021, faţă de 333 milioane de dolari în urmă cu zece ani, în mare parte datorită cererii mari de scenarişti în streaming. 

În contextul în care radiodifuzorii concurenţi au căutat să crească numărul de abonaţi cu orice preţ, patronii spun că acum sunt supuşi unei presiuni din partea investitorilor pentru a reduce cheltuielile şi a face profituri. 

„Credeţi că Disney ar concedia 7.000 de oameni doar pentru distracţie?”, a spus o sursă apropiată AMPTP. Potrivit acesteia, „există o singură platformă care este profitabilă în acest moment şi aceasta este Netflix”. Industria cinematografică „este, de asemenea, un sector foarte competitiv”. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.