Producţie cu participare românească, nominalizată la Globurile de Aur şi la premiile Academiei de Film Americane, „haos întunecat” la Berlinală, controversă la Cannes în urma participării unor filme ale Netflix, o peliculă despre cel mai prost film făcut vreodată, câştigătoare la San Sebastián, se numără printre momentele care au marcat anul 2017 din punct de vedere cinematografic.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

România a avut o prezenţă mai slabă, anul acesta, în festivaluri faţă de 2016. Ţara noastră a fost reprezentată la galele Globurilor de Aur şi Oscar de coproducţia „Toni Erdmann”, însă în ceea ce priveşte competiţiile festivalurilor prestigioase s-a impus la puţine categorii. 

Musicalul „La La Land”, regizat de Damien Chazelle, cu actorii Emma Stone şi Ryan Gosling în rolurile principale, a fost marele învingător la gala de decernare a Globurilor de Aur, unde această peliculă a câştigat un număr record de trofee, după ce s-a impus la toate cele şapte categorii la care a fost nominalizată. În cadrul galei, actriţa americană Meryl Streep a susţinut un discurs emoţionant, în care a vorbit despre imigraţie şi diversitatea de la Hollywood şi l-a criticat în termeni foarte duri pe Donald Trump.

Filmul „I Don't Feel at Home in This World Anymore", de Macon Blair, cu Melanie Lynskey şi Elijah Wood în distribuţie, a marele trofeu la Festivalul de Film Sundance, unde Eliza Hittman fost recompensată pentru regia filmului „Beach Rats”.

Premiile Goya au fost destul de împărţite anul acesta. Cel mai bun film a fost „Tarde para la ira”, de Raúl Arévalo, care s-a impus şi la categoriile „cel mai bun scenariu” şi „cel mai bun actor în rol secundar” (Manolo Solo), în timp ce regizorul premiat a fost Juan Antonio Bayona, pentru „Un monstruo viene a verme”, iar Emma Suárez a fost recompensată pentru rolul din „Julieta”, de Pedro Almodóvar.

Drama „On body and soul” (Ungaria), de Ildikó Enyedi, a câştigat Ursul de Aur la cea de-a 67-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, unde România a fost reprezentată în competiţia oficială de pelicula „Ana, mon amour” (România, Germania, Franţa), regizată de Călin Peter Netzer, care a fost recompensată cu trofeul Ursul de Argint pentru realizări artistice şi tehnice deosebite, pentru montajul filmului produs de Parada Film.

Tudor Aaron Istodor a fost unul dintre cei zece tineri actori europeni selectaţi în programul Shooting Stars, organizat de European Film Promotion (EFP), şi ajuns la cea de-a 20-a ediţie.

Berlinala 2017 a fost una marcată de situaţia politică globală. Festivalul Internaţional de Film de la Berlin a reflectat „haosul întunecat” din lumea modernă şi a oferit comentarii de actualitate despre evenimentele din Statele Unite, după cum a declarat în deschiderea festivalului directorul Dieter Kosslick.

Producători, regizori, actori români, între care Ada Solomon, Anca Damian, Oana Giurgiu, Tudor Giurgiu, Daniel Mitulescu şi Crina Semciuc, au protestat în tăcere, pe covorul roşu de la la Berlinale Palast, cu două pancarte pe care au scris „Romanian Cinema #resist", alăturându-se astfel protestelor care aveau loc în ţară la acel moment.

În plus, regizorul Aki Kaurismäki a anunţat în timpul festivalului că plănuieşte să se retragă din activitate. El a fost premiat cu Ursul de Argint pentru filmul „The other side of hope”.

Musicalul „La La Land”, regizat de Damien Chazelle, a primit şi cinci trofee la gala premiilor BAFTA de la Londra, la care pelicula „Fiul lui Saul/ Saul Fia”, de László Nemes, cu actorul român Levente Molnar în distribuţie, a primit premiul pentru cel mai bun film străin.

Lungmetrajul „Elle”, regizat de Paul Verhoeven, cu Isabelle Huppert, a câştigat două trofee („cel mai bun film” şi „cea mai bună actriţă în rol principal”), la cea de-a 42-a gală de decernare a premiilor César, cele mai importante distincţii din cinematografia franceză.

Marea surpriză a galei a fost tânărul cineast canadian Xavier Dolan, care s-a impus la categoria „cel mai bun regizor” cu filmul „Juste la fin du monde”. Acelaşi lungmetraj a fost premiat şi la categoriile „cel mai bun actor în rol principal” (Gaspard Ulliel) şi „cel mai bun montaj”.

Gala premiilor Oscar 2017 a fost marcată de o imensă gafă a organizatorilor, ce i-au pus într-o situaţie jenantă pe actorii Faye Dunaway şi Warren Beatty, care au prezentat marele câştigător. Cei doi au anunţat eronat musicalul „La La Land” drept câştigătorul trofeului categoriei „cel mai bun film”, care a fost de fapt acordat dramei „Moonlight”, de Barry Jenkins.

În total, „La La Land” a câştigat şase trofee Oscar, inclusiv la categoriile „cel mai bun regizor” (Damien Chazelle) şi „cea mai bună actriţă în rol principal” (Emma Stone). De cealaltă parte, „Moonlight” a primit trei trofee, pentru „cel mai bun film”, „cel mai bun actor în rol secundar” (Mahershala Ali) şi „cel mai bun scenariu adaptat”.

Pentru România, un fapt important l-a reprezentat nominalizarea peliculei „Toni Erdmann”, regizată de Maren Ade, producţie cu participare românească (Ada Solomon), la categoria „cel mai bun film într-o limbă străină alta decât engleza”. Filmul a fost nominalizat şi la aceeaşi categoria a Globurilor de Aur.

Lungmetrajul a fost devansat de „The Salesman” al lui Asghar Farhadi, regizor iranian care a primit astfel pentru a doua oară trofeul Oscar la această categorie. Cineastul a refuzat să fie prezent la gala şi a anunţat că doi cetăţeni americani de origine iraniană care lucrează în industria spaţială îl vor reprezenta. Taraneh Alidoosti, protagonista lungmetrajului, a anunţat că nu va participa nici ea la gala premiilor Academiei de film, în semn de protest faţă de legea prin care Donald Trump voia să interzică accesul în Statele Unite imigranţilor care provin din ţările musulmane.

„The Square”, regizat de suedezul Ruben Östlund, a primit annul acesta trofeul Palme d’Or, la finalul unei ediţii a Festivalului de Film de la Cannes marcată de controversa creată în jurul selectării în competiţie a unor producţii Netflix. Nicole Kidman, care a fost prezentă în patru filme prezentate în festival, a primit premiul celei de-a 70-a aniversări. Evenimente speciale organizate în cadrul festivalului au fost şi o seară-omagiu regizorului André Téchiné, ce a inclus prezentarea celui mai recent film al său, „Nos Années Folles”, un cine-concert de Tony Gatlif, ce a constat în proiecţia producţiei „DJAM” şi o gală care a marcat a 70-a ediţie a evenimentului, în prezenţa mai multor laureaţi ai trofeului Palme d'Or.

„The Square”
„The Square”

Anul acesta, regizorul Cristian Mungiu a fost preşedintele Cinéfondation şi al secţiunii de scurtmetraje. Împreună cu regizorii români Corneliu Porumboiu, Cătălin Mitulescu şi Radu Mihăileanu, s-a numărat printre cei 87 de cineaşti europeni care au lansat, la Festivalul de Film de la Cannes, un apel adresat Uniunii Europene pentru a implementa „o politică culturală exigentă şi ambiţioasă, adaptată la spaţiul digital, la economia sa şi uzanţele sale, care valorifică operele cinematografice şi plasează creatorii în centrul acţiunilor sale”.

Trei pelicule româneşti - „Breaking News”, de Iulia Rugină, „Ouăle lui Tarzan”, de Alexandru Solomon, şi „Mariţa”, de Cristi Iftime - au fost selectate pentru a participa în trei secţiuni competiţionale la Festivalul de Film de la Karlovy Vary.

Lungmetrajul „Mariţa” a câştigat Marele Premiu al Juriului FEDEORA pentru cel mai bun film din competiţia „East of the West" a festivalului, actriţa Voica Oltean a fost recompensată cu menţiunea specială a juriului pentru debut, pentru rolul din filmul „Breaking News", iar producţia cehească „Little Crusader" a fost desemnată cea mai bună peliculă.

Globul de Cristal a revenit filmului ceh „Little Crusader", regizat de Vaclav Kadrnka.

Cel mai nou proiect cinematografic semnat de regizorul Radu Jude, filmul de montaj „Ţara moartă”, a fost selectat în secţiunea „Signs of Life” a Festivalului Internaţional de Film de la Locarno, unde a avut premiera internaţională. A fost pentru al doilea an consecutiv când Radu Jude s-a aflat în selecţia prestigiosului festival din Elveţia, în 2016 fiind prezent cu lungmetrajul „Inimi cicatrizate”, producţie care a câştigat Premiul Special al Juriului dar şi Don Quijote Prize oferit de International Federation of Film Societies.

În plus, „Charleston”, lungmetrajul de debut al lui Andrei Creţulescu, a fost selectat în competiţia oficială „Concorso Internazionale” a festivalului.

Regizoarea română Cristina Haneş a câştigat premiul Pardino d'Oro pentru cel mai bun scurtmetraj internaţional, pentru producţia portugheză „António e Catarina”, iar documentarul „Mrs. Fang”, regizat de chinezul Wang Bing, a câştigat Leopardul de Aur.

Guillermo del Toro a fost marele câştigător la Festivalul de Film de la Veneţia, unde drama „The Shape of Water”, cel mai recent proiect cinematografic al său, a fost premiată cu Leul de Aur. La aceeaşi gala Marele Premiu al juriului a revenit filmului „Foxtrot", de Samuel Maoz, iar Leul de Argint pentru cea mai bună regie a fost acordat lui Xavier Legrand, pentru filmul „Jusqu’a la garde”.

România a convins la San Sebastián, unde a fost prezentă prin „Pororoca”, de Constantin Popescu, şi „Soldaţii. Poveste din Ferentari”, debutul în lungmetraj al regizoarei Ivana Mladenovic. Presa de specialitate a primit bine cele două producţii, dar şi juriul.

Bogdan Dumitrache a fost recompensat cu trofeul categoriei „cel mai bun actor”, pentru rolul din „Pororoca”, iar „Soldaţii. Poveste din Ferentari” a primit o menţiune specială din partea juriului celei de 18-a ediţii a Premios Sebastiane, secţiune a Festivalului de Film de la San Sebastián, care este dedicată filmelor LGBTI.

Echipa filmului „Pororoca”, la Festivalul de la San Sebastian
Echipa filmului „Pororoca”, la Festivalul de la San Sebastian

Marele câştigător al celei de-a 65-a ediţii a festivalului a fost „The Disaster Artist”, regizat de James Franco, o peliculă ce spune povestea celui mai prost film făcut vreodată („The Room”, de Tommy Wiseau, lansat în 2003).

Pelicula „Sámi Blood”, o coproducţie suedezo-norvegiano-daneză regizată de Amanda Kernell, a câştigat LUX Film Prize 2017, acordat de Parlamentul European.

Drama cu accente comice „The Square", regizată de Ruben Östlund, a fost desemnată cel mai bun film european şi cea mai bună comedie europeană la gala Premiilor Academiei de Film Europene 2017, acesta fiind primul an când un film câştigă ambele categorii. Producţia suedeză a primit în total şase premii, inclusive la categoriile „cel mai bun actor” (Claes Bang) şi „cel mai bun regizor”.

Actriţa şi regizoarea franceză Julie Delpy a fost recompensată pentru contribuţia la cinematografia mondială cu trofeul onorific al Academiei de Film Europene.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.