Cineastul francez Jacques Audiard a vorbit cu News.ro despre cel mai nou film al lui, „The Sisters Brothers”, o poveste, o aventură şi nu un western, aşa cum l-a numit critica, despre revitalizarea acestui gen cinematografic, ca epuizare a imaginaţiei industriei americane de film, despre romanul lui Patrick DeWitt pe care l-a adaptat şi filmările din România.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Cineastul francez Jacques Audiard, premiat cu Palme d'Or în 2015, a fost prezent la American Independent Film Festival de la Bucureşti pentru a-şi prezenta filmul „The Sisters Brothers”, care i-a adus anul trecut premiul pentru regie la Veneţia şi a fost marele câştigător al premiilor Lumière şi César 2019.

Filmul, coproducţie Franţa – România – Spania – Belgia – Statele Unite, cu Joaquin Phoenix, John C. Reilly, Jake Gyllenhaal şi Riz Ahmed în distribuţie, spune povestea fraţilor Charlie Sisters (Joaquin Phoenix) şi Eli Sisters (John C. Reilly) aflaţi într-o vânătoare continuă şi, în acelaşi timp, este o călătorie iniţiatică ce pune la încercare legătura specială care îi uneşte.

Lungmetrajul este bazat pe romanul omonim scris de Patrick DeWitt. Scenariul este semnat de Audiard şi Thomas Bidegain. 

Filmul va fi lansat în România pe 19 aprilie, fiind distribuit de Voodoo Films.

Jacques Audiard şi-a început cariera ca asistent de regie al lui Roman Polanski la filmul „The Tenant” (1976) şi este autorul unor lungmetraje precum „Un héros très discret” (1996), distins la Cannes cu premiul pentru cel mai bun scenariu, „Sur mes lèvres” (2001) pentru care a obţinut premiul César pentru scenariu, „De battre mon cœur s'est arrêté” (2006) şi „De rouille et d'os” (2012), cu Marion Cotillard. În 2009, thriller-ul „Un prophète”, câştigător al Marelui premiu la Cannes, nominalizat la Oscar şi Globurile de Aur şi distins cu nouă trofee César şi un premiu BAFTA, i-a adus recunoaşterea internaţională. Regizorul a fost premiat cu Palme d’Or în 2015, pentru filmul „Deephan”. „The Sisters Brothers” este primul său film în limba engleză. Pentru regia lui, Audiard a fost premiat la Veneţia, a primit un trofeu César şi unul Lumière.

Schimbare de stil de la „Dheepan” la „The Sisters Brothers”

Dacă „Dheepan” vorbea despre probleme actuale de ordin social, refugiaţi în căutarea unei vieţi la Paris, „The Sisters Brothers” - catalogat de critici ca fiind western - este o poveste de epocă.

„Când John C. Reilly mi-a propus să adaptez «The Sisters Brothers», eu tocmai terminasem un film, «De rouille et d'os», şi aveam un altul în fază de proiect, pe care voiam să îl atac, „Dheepan”. A existat o continuitate între «De rouille et d'os» şi «Dheepan». Ea s-a rupt pentru «The Sisters Brothers». Dacă propunerea asta nu venea din exterior, cred că după «Dheepan» făceam un cu totul alt film”, a declarat el pentru News.ro.

Despre cartea lui Patrick DeWitt, el a spus că l-a impresionat prin stil, personaje şi modul lor de a vorbi. „Patrick are un stil de dialog foarte amuzant, iar ritmul este foarte bun”. 

În realizarea lungmetrajului, Audiard a avut şi o referinţă estetică, „Noaptea vânătorului/ The Night of the Hunter”, filmul din 1955 al lui Charles Laughton, cu Robert Mitchum în distribuţie.

„Ideea de western se regăseşte în roman, însă un film care mi-a servit ca referinţă a fost «The Night of the Hunter» al lui Charles Laughton, care nu este deloc un western. Însă, pentru mine, cu toate elementele care m-au interesat - copii care fug - formează o poveste gotică. Mi-a servit ca referinţă estetică. Cei doi fraţi Sisters sunt, de fapt, copiii, dacă e să o luăm aşa. Ei nu sunt cowboy, pentru că un cowboy este cel care are grijă de cirezile de vaci, ei sunt călători, prospectori”, a mai explicat Audiard. 

Westernul, în revenire. Cum se raportează un francez la gen

Cineastul a subliniat că nu are o legitimitate culturală pentru a crea un western, el a creat o poveste.

„Eu nu am făcut un western. La fel ca mulţi alţi realizatori de film francezi, nu am neapărat legitimitatea culturală de a face un western. Prin urmare, am abordat lucrurile diferit - este un film de epocă, este o poveste. Nu vreau să mă lansez într-o mitologie care nu îmi aparţine”.

Despre revitalizarea genului cinematografic - atât prin lungmetraje, cât şi seriale - Audiard spune că este vorba, de fapt, despre o epuizare a imaginaţiei cinematografiei americane.

„Am putut constata, istoric, că westernul revine, în mod regulat. E muribund, apoi revine. Întrebarea pe care mi-aş pune-o este: când revine, de ce revine? Cărei nevoi socio-culturale răspunde? Am un răspuns fatalist. Cinematografia americană îmi pare obosită, epuizată. Aşa că reciclează diferite lucruri - sunt realizate remake-uri, precum «A Star is Born», western-uri, filme Marvel. Reciclează toate acestea. Este un simptom al supraindustrializării unui sistem. Ar trebui privită realitatea şi găsite formele care o caracterizează”, a fost părerea lui.

Filmul „The Sisters Brothers” a fost turnat parţial în România, iar Audiard îşi doreşte să revină să filmeze aici. Pentru „The Sisters Brothers” a venit de câteva ori, pentru pregătiri, prospecţii şi filmări. Filmările, în sine, au durat puţin mai mult de o lună. 

„Iniţial, am vrut să facem tot filmul aici, în România, dar nu am găsit toate elementele de decor necesare, aşa că am mers şi în Spania”.

În ţară, filmările au avut loc la Castel Film şi Buftea, care a fost scena pentru San Francisco, dar şi la Călugăreni.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.