Profesionişti desăvârşiţi, prezenţe active pe platourile de filmare ale producţiilor importante realizate în România ultimilor 50 de ani, operatorii de imagine Pompiliu Avram, Mihai Mihăilescu şi Constantin Nica vor fi omagiaţi la Gala Premiilor Gopo 2022. Contribuţia lor majoră adusă filmului românesc va fi recompensată cu Premiul Special, oferit în cadrul evenimentului programat pe 3 mai, la Teatrul Naţional „I. L. Caragiale” din Bucureşti.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Unul dintre veteranii Studiourilor Buftea, Pompiliu Avram şi-a dedicat cinci decenii din viaţă filmului, timp în care a lucrat la realizarea a zeci de titluri sonore, semnate de regizori de marcă ai cinematografiei autohtone. S-a născut în luna octombrie a anului 1951 şi a început să exploreze lumea imaginii de film la Liceul de tehnică cinematografică. Imediat după absolvire, la începutul anilor ’70, au apărut pe marele ecran primele producţii din echipele cărora a făcut parte, ca asistent de cameră: „Săgeata căpitanului Ion” (r. Aurel Miheleş, 1972), „Aventurile lui Babuşcă” (r. Gheorghe Naghi, Geta Doina Tarnavschi, 1973), „Ilustrate cu flori de câmp” (r. Andrei Blaier, 1975) şi „Patima” (r. Mircea George Cornea, 1975).

Pompiliu Avram
Pompiliu Avram

Ca operator, şi-a pus amprenta asupra unor filme precum „Drumul oaselor” (r. Doru Năstase, 1980), „Convoiul” (r. Mircea Moldovan, 1981), „Angela merge mai departe” (r. Lucian Bratu, 1981), „Nea Mărin miliardar” (r. Sergiu Nicolaescu, 1979), „Noi, cei din linia întâi” (r. Sergiu Nicolaescu, 1986) sau „Patul lui Procust” (r. Viorica Meşină, Sergiu Prodan, 2001).

De-a lungul carierei sale, şi-a adus contribuţia la realizarea unor filme de referinţă din cinematografia română, printre care se numără titluri ca „A fost sau n-a fost?” (r. Corneliu Porumboiu, 2006), „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile” (r. Cristian Mungiu, 2007) sau „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” (r. Radu Jude, 2018). Le-a insuflat pasiunea pentru imagine şi fiilor săi, care la rândul lor au ales să urmeze cariere în domeniu.

Mihai Mihăilescu a început să lucreze în producţia de film la finalul anilor ’60, iar de-a lungul timpului s-a implicat, ca operator şi asistent de cameră, în realizarea a zeci de pelicule foarte apreciate. Dimineţile unui băiat cuminte (r. Andrei Blaier, 1967) se numără printre primele producţii la care a lucrat. În 1968 apărea pe marele ecran Columna, în regia lui Mircea Drăgan, la realizarea căruia a contribuit în calitate de operator. A colaborat cu figuri importante ale cinematografiei, precum Lucian Pintilie („De ce trag clopotele, Mitică?”, 1981), Mircea Mureşan („Baltagul”, 1969), Nae Caranfil („È pericoloso sporgersi”, 1993), Alexandru Tatos („Casa dintre câmpuri”, 1980 şi Secvenţe, 1982), Nicolae Mărgineanu („Binecuvântată fii, închisoare”, 2002) sau Stere Gulea („Ochi de urs”, 1983).

Constantin Nica
Constantin Nica

Constantin Nica este activ de peste 45 de ani în lumea filmului şi a lucrat atât la realizarea unor producţii autohtone de succes, cât şi pe platourile unor proiecte internaţionale foarte cunoscute. S-a născut în 1954, iar în anii ’70 a făcut primii paşi în lumea cinematografiei. În 1976 se lansa pe marele ecran Mere roşii (r. Alexandru Tatos), primul film din echipa de producţie a căruia a făcut parte, în rolul de asistent de cameră. A devenit apoi unul dintre colaboratorii frecvenţi ai regizorului Mircea Veroiu, în echipa căruia a lucrat pentru realizarea unor filme precum „Mânia” (1977), „Artista, dolarii şi ardelenii” (1980), „Semnul şarpelui” (1981) - la care a contribuit ca operator, „Aşteptând un tren” (1982), „Să mori rănit din dragoste de viaţă” (1984) şi „Adela” (1985).

A avut ocazia să lucreze şi la Rămăşagul, una dintre producţiile semnate de legendarul Ion Popescu-Gopo, şi s-a implicat cu dedicare în realizarea unor titluri care au marcat istoria cinematografiei române: „Secvenţe” (r. Alexandru Tatos, 1982), „Filantropica” (r. Nae Caranfil, 2002), „Poliţist, adjectiv” (r. Corneliu Porumboiu, 2009), „Aurora” (r. Cristi Puiu, 2010), „Poziţia copilului” (r. Cãlin Peter Netzer, 2013), „Câinele japonez” (r. Tudor Cristian Jurgiu, 2013), „Closer to the Moon” (r. Nae Caranfil, 2014), „Aferim!” (r. Radu Jude, 2015). După 1990, Constantin Nica a făcut parte şi din echipele unor producţii internaţionale de amploare. Printre acestea s-a numărat chiar „Subspecies”, horror-ul fantasy în regia lui Ted Nicolaou, care a fost primul film american turnat vreodată în România şi care avea să devină doar prima parte a unei serii de cult.

O formă de apreciere a contribuţiei majore pe care munca lor a adus-o cinematografiei române, Premiul Special, oferit de Primăria Municipiului Bucureşti prin ARCUB, le va fi înmânat celor trei operatori  de imagine în cadrul Galei Premiilor Gopo 2022.

Evenimentul va avea loc pe 3 mai şi va fi transmis în direct pe VOYO, TIFF Unlimited şi premiilegopo.ro, începând cu ora 19.00. Lista completă a nominalizărilor este disponibilă online şi poate fi consultată pe website-ul evenimentului: https://premiilegopo.ro/nominalizari.

În aşteptarea evenimentului, iubitorii de film de pretutindeni sunt invitaţi să se alăture campaniei „Uniţi prin film”, trimiţând 2 euro printr-un SMS cu textul FILM, la 8840. Toate fondurile obţinute în cadrul campaniei vor fi distribuite către profesioniştii din industria ucraineană de film cu ajutorul Coaliţiei Internaţionale pentru Cineaşti aflaţi în situaţii de Risc (ICFR).

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.