Ionuţ Mareş, selectorul competiţiilor internaţională şi naţională de scurtmetraje a Festivalului Internaţional de Film Independent Anonimul 2017, vorbeşte într-un interviu acordat News.ro despre peliculele alese pentru ediţia de anul acesta, despre modul de selecţie şi priorităţile pe care le are privind alegerea lor, şi afirmă că întrecerea va fi una echilibrată.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

În competiţia internaţională de scurtmetraje au fost incluse filme din ţări ca Suedia, Italia, Franţa, Brazilia, Georgia şi Rusia, iar spectatorii vor putea viziona şi vota drame şi comedii, dar şi o animaţie.

Pe baza voturilor exprimate de public se vor acorda premii pentru Cel mai bun scurtmetraj străin, respectiv Cel mai bun scurtmetraj românesc.

În competiţia internaţională au fost selectate: ”Because the world never stops” (regia Axel Danielson & Maximilein Van Aertryck, Suedia), ”Il silenzio” (regia Farnoosh Samadi & Ali Asgari, Italia), ”Olga” (regia Maxime Bruneel, Franţa), ”Estás Vendo Coisas” (regia Bárbara Wagner & Benjamin de Búrca, Brazilia), ”Ruah” (regia Flurin Giger, Elveţia), ”Posle” (regia Hanna Jalali, Ucraina-Iran), ”Szép Alak” (regia Hajni Kis, Ungaria), ”Die Brücke über den Fluss” (regia Jadwiga Kowalska, Elveţia), ”State of Emergency Motherfucker” (regia Sébastien Petretti, Belgia), ”La prima sueca” (regia Inés María Barrionuevo & Agustina San Martín, Argentina), ”Dgis bolomde” (regia Anna Sarukhanova, Georgia), ”Le plombier” (regia Méryl Fortunat-Rossi & Xavier Seron, Franţa-Belgia), ”Milk/ Молоко” (regia Daria Vlasova, Rusia) şi ”Pa fuera” (regia Vica Zagreba, Franţa).

Cât priveşte competiţia de scurtmetraj românesc, au fost selecţionate: ”Omul de pe lună/ Man on the moon”, regizat de Mihnea Aliciu, ”Chers amis”, de Valeriu Andriuţă, ”Substantiv comun, de genul feminin/ A feminine common noun”, de Marius M. Bogdan, ”Anatema/ Anathema”, de Andreea Cristina Borţun, ”Petrecere privată/ Private party”, de Octav Chelaru, ”După nouă sau zece ore/ Nine or ten hours later”, de Răzvan Dü, ”Farul/ The headlight”, de Ionuţ Gaga, ”Ana se întoarce/ Ana is coming back”, de Ruxandra Ghiţescu, ”Fatala”, de Alexandru Marinică, ”Mă cheamă Costin/ My name is Costin”, de Radu Potcoavă, ”Idiotul/ The idiot”, de Alexandru Ranta, ”Scris/ nescris/ Written/ unwritten”, de Adrian Silişteanu, ”Prima noapte/ First night”, de Andrei Tănase, şi ”Toate numele încep cu C/ All the names that start with a C”, de Sandra Isabela Ţenţ.

Cea de-a 14-a ediţie a festivalului Anonimul are loc în perioada 7 - 13 august, la Sfântu Gheorghe (Delta Dunării). Accesul la toate evenimentele şi proiecţiile din festival este gratuit.

Regizorul Michel Franco va fi invitatul special al festivalului, care va fi deschis de producţia ”Las hijas de Abril”, pentru care cineastul mexican a obţinut premiul juriului Un Certain Regard la Festivalul de Film de la Cannes 2017.
 

Prezentăm integral interviul acordat Agenţiei de presă News.ro de criticul de film Ionuţ Mareş:

Este primul an în care faci selecţia de scurtmetraje pentru Anonimul. Care a fost primul lucru pe care ţi l-ai propus să îl faci?

Ionuţ Mareş: Bineînţeles, să trec absolut prin fiecare film. Să acord şanse egale. Să îmi păstrez atenţia mereu vie. Să fiu deschis la orice fel de propuneri cinematografice şi, din fericire, am avut la dispoziţie tot felul de poveşti şi stiluri, de la încercări amatoriceşti sau pur şi simplu ratate, din lipsă de talent ori experienţă, şi până la filme cu adevărat extraordinare, semn că cinema-ul moare şi reînvie în fiecare an. Să îmi temperez, pe cât posibil, gusturile şi să ţin cont şi de specificul festivalului Anonimul şi al proiecţiilor de acolo. Nu aş fi vrut să am în mână cel mai bun film de scurtmetraj al anului, străin sau românesc, iar eu să îl fi scăpat. Poate fi dificil, când ai de văzut peste 500 de filme, fie ele şi scurte, într-o lună. Însă cred că am făcut cele mai bune alegeri. Iar criteriul esenţial a fost valoarea, dincolo de orice altceva.

Cum arată, ce conţine lista ta de priorităţi când vine vorba despre un film?

Ionuţ Mareş: Ca selecţioner, apreciez, pe de o parte, filmele care evită căile bătătorite, locurile comune în regie, în scenariu sau în imagine, filmele îndrăzneţe narativ şi formal şi care surprind prin prospeţime, inventivitate şi energie. Asta nu înseamnă că orice experiment sau orice act cinematografic curajos este şi valoros sau merită selectat. Multe sunt încercări gratuite. Contează foarte mult ca forma să îşi găsească justificarea în conţinut. Trebuie găsit cel mai bun dozaj. Pe de altă parte, consider că sunt reuşite filmele pe care le simt sincere şi libere în felul în care sunt realizate, deşi poate aparent nu impresionează estetic. Unele filme sunt intenţionat discrete, cu o regie lipsită de spectaculozitate, însă efectul lor emoţional subteran asupra spectatorului poate fi devastator. Am selectat filme ce s-ar încadra în ambele categorii.

Câte candidaturi au fost pentru Anonimul 14? Ce te-a atras cel mai mult la filmele respective?

Ionuţ Mareş: Au fost aproape 450 de înscrieri pentru competiţia internaţională de scurtmetraje. Am rămas, în final, la 14. Când ai de ales dintre sute de filme, e mai uşor să faci o selecţie foarte bună. Singura parte mai grea e când trebuie să renunţi la câteva titluri pe care le consideri de asemenea valoroase. Atunci trebuie să fii nemilos şi să te opreşti strict la cele pe care le vezi capabile să impresioneze, în diverse feluri. Sunt 14 filme din peste 10 ţări, iar multe din ele sunt regizate de femei, lucru care îmi place foarte mult. Poate de aici vine şi sensibilitatea specială pe care am regăsit-o în majoritatea. Multe sunt drame (ca să folosesc un termen care nu-mi place, dar care e la îndemână), dar nu lipsesc nici comediile pure. Iar câteva sfidează de-a dreptul orice gen, încadrare şi, sper, aşteptări. Am inclus şi o animaţie foarte simpatică. Unele au fost deja prin mari festivaluri, altele sunt cvasi-descoperiri pe care pariez fără reţinere.

Pentru competiţia de scurtmetraje româneşti am avut de ales între aproximativ 70 de propuneri. Şi chiar dacă lista celor înscrise nu a fost, şi nici nu avea cum să fie, la fel de diversă ca în cazul înscrierilor internaţionale, cred că cele 14 titluri româneşti la care m-am oprit reprezintă o foarte consistentă parte din ce a avut de oferit mai bun cinematografia română la capitolul scurtmetraj în a doua jumătate din 2016 şi în prima jumătate din 2017 - cel puţin printre filmele de sub 20 de minute, pentru că cele mai lungi de atât nu au putut fi selectate, conform regulamentului. Unele au trecut prin câteva festivaluri internaţionale, altele sunt abia la început de drum. Unii regizori sunt cunoscuţi, alţii mai puţin. Cred că este o competiţie echilibrată, cu filme pentru cât mai multe gusturi. Şi trebuie privite cu atenţie, pentru că s-ar putea să identificăm printre ele viitorul cinematografiei române.

Ce speri să urmărească spectatorii de la Anonimul în vederea votului? Cum vezi diferenţa dintre un juriu desemnat şi unul format din public, cum are acum Anonimul?

Ionuţ Mareş: Sper ca spectatorii de la Anonimul să fie, în primul rând, surprinşi de scurtmetrajele pe care le vor vedea, atât de cele internaţionale, cât şi de cele româneşti, pentru că receptivi ştiu sigur că vor fi. Măcar pe cât am fost eu de plăcut surprins. Să se bucure de ele, pentru că am convingerea că sunt propuneri cinematografice reuşite, multe chiar foarte îndrăzneţe. Unele îi vor emoţiona. Altele îi vor face să râdă prin comicul lor. Câteva îi vor intriga. Importantă e experienţa vizionării, alături de mulţi alţi oameni, aşa cum se întâmplă la festivaluri precum Anonimul. Jurizarea e secundară, e un joc, dar unul necesar şi care place tuturor. La un astfel de sistem de jurizare, democratic, deschis publicului, mi-e greu să anticipez ceva, cu atât mai mult cu cât vorbim de destul de multe filme. Sper doar ca alegerile să fie cât mai dificil de făcut, ceea ce ar fi un semn că filmele au fost considerate foarte bune.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.