Cea de-a 20-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Independent ANONIMUL va avea loc în perioada 14-20 august, la Sfântu Gheorghe (Delta Dunării). Programul festivalului cuprinde două competiţii de scurtmetraje, româneşti şi internaţionale, şi proiecţii de film de lungmetraj însoţite de întâlniri şi dialoguri între cineaşti şi public, anunţă organizatorii.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Din cele peste 100 de filme înscrise în competiţia de scurtmetraj românesc, criticul de film Ionuţ Mareş a ales 12 titluri ce vor fi proiectate la Sfântu Gheorghe şi intră în cursa pentru premiul de 1000 de euro desemnat prin vot de publicul festivalului. Acestea sunt: „Acolo unde bărcile nu ajung” - regia Vlad Buzăianu, „Alibaba” - regia Vlad Popa, „Antrenamentul de noape” - regia Bogdan Alexandru, „Appalachia” - regia Roxana Stroe, „Berliner Kindl” - regia  Lucia Chicoş, „Exerciţiu de concediu” - Lara Ionescu, „Karina” - regia Ilinca Hărnuţ, „La distanţă” - regia Dana Rogoz, „Sasha” - regia Serghei Chivirigă, „Să păstrăm distanţa” - regia Cecilia Ştefănescu, „Venus” - regia Carina-Gabriela Daşoveanu şi „Vreau să sparg sera” - regia Teona Galgoţiu.

„Selecţia din acest an, dominată de cineaste, arată că vocile feminine din cinematografia română sunt tot mai numeroase şi mai prezente, iar asta e îmbucurător. O parte dintre filme sunt studenţeşti şi anunţă o nouă generaţie talentată şi demnă de urmărit. Restul sunt filme la fel de promiţătoare ale unor cineaste şi cineaşti care pornesc acum pe drumul regiei. Sper că selecţia va surprinde publicul ANONIMUL pe cât de mult m-a surprins pe mine prospeţimea filmelor”, spune Ionuţ Mareş.

Pe lângă premiul desemnat prin votul publicului - pentru cel mai bun scurtmetraj românesc, Fundaţia Anonimul va alege din competiţiile de scurtmetraj românesc şi internaţional câştigătorul Premiului „Ovidiu Bose Paştină”, şi acesta în valoare de 1.000 de euro.

Off-Competition ANONIMUL XX

Alte nouă filme, de data aceasta de lungmetraj şi mediumetraj, vor fi arătate în cadrul festivalului într-o secţiune noncompetiţională, prilej cu care spectatorii ANONIMUL se vor putea întâlni cu parte din echipele care au lucrat la realizarea lor.

După ce a avut premiera mondială în Secţiunea Forum a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, „Mammalia” în regia lui Sebastian Mihăilescu va putea fi văzut la Sfântu Gheorghe înainte de lansarea în cinematografe. Camil, un bărbat în vârstă de 39 de ani, se lansează într-o călătorie onirică în care banalul şi fantasticul se întrepătrund. Odată cu pierderea controlului asupra muncii lui, asupra statutului social şi asupra relaţiei lui amoroase, porneşte într-o căutare care îl face să-şi chestioneze identitatea şi masculinitatea. Pe urmele partenerei lui, ajunge într-o comunitate bizară, cu ritualuri tulburătoare, în care, în cele din urmă, se confruntă cu o răsturnare tragicomică de roluri. Filmul îi are în distribuţie pe István Teglas, Mălina Manovici, Denisa Nicolae, Rolando Matsangos.

Tot în avanpremieră va fi proiectat şi lungmetrajul „Tigru” ce spune povestea Verei, veterinar la grădina zoologică a unui orăşel de provincie. Viaţa ei se va schimba radical în seara în care acolo este adus un tigru. Primul lungmetraj regizat de Andrei Tănase îi are în rolurile principale pe Cătălina Moga, Paul Ipate, Elvira Deatcu, Alex Velea şi a avut premiera mondială la Festivalul Internaţional de Film de la Rotterdam – IFFR, în secţiunea Bright Future.

Filmat în Munţii Piatra Craiului, „Castelul Crăiţei” este cel mai nou proiect regizoral al lui Liviu Mărghidan. Pasionat de ascensiuni montane, cineastul a scris, împreună cu Alexandru Popa, o poveste despre doi soţi şi copiii lor. Doi fraţi care locuiesc în ţări diferite după divorţul părinţilor se reunesc cu ocazia excursiei anuale la munte. Vacanţa şi planurile tuturor se modifică radical în momentul în care copiii dispar într-o expediţie clandestină către un refugiu montan...

„Spre Nord” este lungmetrajul de debut al lui Mihai Mincan şi a avut premiera mondială în cadrul Festivalului de Film de la Veneţia 2022, în secţiunea competitivă Orizzonti, unde a primit premiul Criticii de Film Independente - Bisato d’Oro - pentru cel mai bun film, acordat în afara secţiunii. În 1996, Joel, un marinar credincios filipinez descoperă un pasager român urcat clandestin pe vasul pe care lucrează. Ştiind că tânărul Dumitru riscă să fie aruncat peste bord dacă va fi descoperit de căpitan şi ofiţeri, Joel intră într-un joc periculos de a-l salva, implicându-şi echipajul, credinţa în Dumnezeu şi deopotrivă, viaţa unui om nevinovat.

„Arsenie. Viaţa de apoi”, în regia lui Alexandru Solomon, este alt titlu ce va putea fi văzut la Sfântu Gheorghe înainte de premiera în cinematografele din ţară. Filmul ce a avut premiera mondială în cadrul competiţiei Proxima a celei de-a 57-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Karlovy Vary, merge pe urmele lui Arsenie Boca, într-un pelerinaj pus în scenă. Prin ochii credincioşilor, observaţi de un regizor sceptic, filmul surprinde cum se reflectă societatea românească în imaginea acestui om care urmează să fie canonizat.

Poetă, romancieră şi traducătoare, Nora Iuga este, la cei 92 de ani ai săi, un personaj unic pe scena literară contemporană, aducând un mix aparte de spirit ludic, carismă şi autoironie. În „De ce mă cheamă Nora, când cerul meu e senin” regizoarea Carla Maria Teaha spune povestea scriitoarei ale cărei cărţi au fost interzise de comunişti pentru... ’erotism morbid’. Documentarul ne invită să descoperim natura acestui erotism şi felul în care încă îi influenţează Norei scrisul şi perspectiva asupra vieţii, dar şi să aflăm secretul tinereţii fără bătrâneţe.

Prezentat în premieră anul acesta la Berlinale, în Secţiunea Forum, unde a fost distins cu Premiul FIPRESCI, filmul documentar „Între revoluţii” (semnat de Vlad Petri) ne face cunoştinţă cu Maria şi Zahra care se întâlnesc la Universitatea de Medicină din Bucureşti în anii ’70. Când posibilitatea unei schimbări politice în Iran devine o certitudine, Zahra se întoarce în ţara ei, luând parte la evenimente, departe de prietena sa. În următorii zece ani, singurul lor mod de a comunica e prin intermediul scrisorilor. Încadrate de două revoluţii, cuvintele lor descriu lupta femeilor pentru a fi auzite, societăţi trecând prin schimbări radicale şi o prietenie care nu poate fi destrămată.

Filmul documentar „Phoenix. Har/Jar”, realizat de Televiziunea Română prin Casa de Producţie TVR şi regizat de Cornel Mihalache, reuneşte membrii formaţiei din perioada de dinaintea plecării din 1977 şi punctează momentele importante din cronologia tumultuoasă a trupei, de la primele apariţii din 1962 sub numele de „Sfinţii”, până în prezent, povestind, în premieră, întâmplările prin care au trecut în ţară, relaţia cu Securitatea, momentele în care au hotărât să fugă din România şi cum au reuşit s-o facă, dar şi viaţa pe care au dus-o peste hotare înainte şi după Revoluţia din ’89.

„Toate râurile se varsă în mare şi marea nu se umple niciodată” este un studiu antropologic al micii comunităţi din Sfântu Gheorghe, unde cântecele interpretate de corul local sunt o tradiţie de seamă. Le vedem cântând pe membrele corului şi înţelegem cum muzica lor devine un liant al comunităţii, prezentă în momente de bucurie şi de tristeţe, la nunţi şi botezuri, dar şi la război. După 20 de ani de proiecţii care au adus pe marele ecran de la ANONIMUL poveşti din cele mai îndepărtate colţuri ale lumii, cea a oamenilor locului ajunge anul acesta acasă odată cu proiecţia filmului semnat de Claudiu Mitcu.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.