Publicul trebuie "să fie expus la cât mai multe evenimente valoroase, ca să devină exigent şi să poată filtra cantitatea enormă de content, uneori de proastă calitate, care îi este împinsă spre consum", spune Cristian Movilă, organizatorul expoziţiei World Press Photo şi al festivalului Unfinished, într-un interviu pentru News.ro. Festivalul multidisciplinar Unfinished (29 septembrie - 2 octombrie), unde biletul de intrare constă în completarea unui formular, se anunţă bogat, cu dezbateri, workshop-uri, conversaţii, performance-uri, sesiuni de yoga, de live drawing dar şi surprize.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Pentru festivalul Unfinished de anul acesta, fondatorul Fundaţiei Eidos anunţă că se vor putea înscrie, pe bază de formular, 3.141 participanţi fizic şi în jur de 13.000 online.

După restricţiile din ultimii ani, oamenii sunt dispuşi să plătească pentru a participa la anumite evenimente. De ce aţi ales să organizaţi evenimente gratis?

Evenimente

25 iunie - Medika TV - Maratonul sănătății dentare. Parteneri: Maxilomed, Regina Maria Dental Clinics
27 iunie - Maraton Profit News TV - Maraton Made in Romania (ediția a II-a)

Nu mi-a plăcut niciodată acest cuvânt - gratis. Evenimentele noastre nu sunt gratuite, ci pur şi simplu folosim o altă monedă de schimb. Credem noi, mult mai valoroasă. Unii cer la schimb bani, alţii cryptomonede, iar evenimentele noastre costă timp şi implicare. Şi credem cu tărie că nu organizăm doar simple evenimente, ci construim un ecosistem în continuă mişcare şi evoluţie în care cultura serveşte umanitatea, oferindu-i spaţiu fizic şi intelectual pentru a experimenta, dar mai ales pentru a construi poduri acolo unde ele lipsesc. Acestui ecosistem noi îi spunem Unfinished Dreams, care a început în 2005 ca un proiect de fotografie, iar acum, după 17 ani, înseamnă conţinut, spaţii şi experienţe valoroase care au ca punct comun curiozitatea şi care sunt create pentru schimburi mai productive, conştiente şi empatice între noi şi lumea socială sau cea naturală.
Sub umbrela şi filosofia Unfinished Dreams se întâmplă toate proiectele noastre existente, de la festivalul Unfinished şi expoziţia World Press Photo, până la instalaţia „Don’t Take Them For Granted” şi dezbaterile Eidos Talks, care de anul acesta vor deveni emisiune TV.
Pe lângă acestea, există şi proiectele Unfinished pe care acum le dezvoltăm şi care vor fi gata curând: House, Research Lab, Institute şi Future. Primul este un spaţiu de coworking unde oamenii pot lucra, convieţui şi unde învaţă să trăiască împreună cu natura. Cel de-al doilea este, aşa cum îi spune şi numele, un laborator de research care va naşte idei şi proiecte noi, creative şi originale. Unfinished Institute are rolul de a încuraja schimbul de informaţii şi de a conecta practici între diferite domenii academice, iar Unfinished Future reprezintă un think tank ce gravitează în jurul conceptului de viitor. În plus, Unfinished Dreams reprezintă expoziţii, instalaţii, podcasturi, talks, ce vor funcţiona cu aceeaşi monedă de schimb despre care menţionam mai sus.

Este sustenabil un astfel de eveniment pe termen lung şi ce eforturi financiare şi resurse umane presupune? Care este câştigul organizatorului?

E foarte simplu. Când nu contează banii, ci ideea, când nu există KPIs, ci doar nevoia comunităţii noastre, când nu ne interesează câţi oamenii vin la un eveniment, ci de ce, atunci sustenabilitatea pe termen lung se traduce în cu totul altceva. Cu o astfel de busolă e nevoie doar de oamenii potriviţi, care să creadă în ideea ta. Publicul potrivit. Invitaţii potriviţi. Partenerii potriviţi care să susţină cu totul proiectul tău. Aşadar, câştigul nostru este enorm. Avem o comunitate internaţională de mii de oameni, care au încredere în noi şi în ceea ce facem, ale căror nevoi stau la baza tuturor acţiunilor noastre şi reprezintă fundaţia pe care am clădit toată activitatea noastră. Pentru că noi nu suntem organizatori de evenimente, ci zi de zi construim la această comunitate din care facem parte şi noi.

De ce este important ca publicul larg să ajungă la aceste evenimente? Recunosc privitorii oportunitatea? Sunt mai mulţi participanţi?

Cred că este extrem de important ca publicul să fie expus la cât mai multe evenimente valoroase, ca să devină exigent şi să poată filtra cantitatea enormă de content, uneori de proastă calitate, care îi este împinsă spre consum. Iar consumatorii sunt inteligenţi, desigur că recunosc oportunitatea şi fac diferenţa între entertainment ieftin şi conţinut calitativ. Eu chiar cred în potenţialul oamenilor şi în capacitatea lor de a deveni din ce în ce mai buni, iar asta o văd an de an la Unfinished şi la comunitatea care s-a strâns în jurul festivalului. 

World Press Photo este organizat pentru prima dată în pieţe publice. Cum a fost primită expoziţia până acum?

A fost o decizie excelentă de a ieşi din muzeu. Nicicând lupta cu fake news-ul nu a fost mai dură ca acum, iar jurnalismul adevărat şi fotografia de reportaj încearcă să aducă adevărul în faţa privitorului în cel mai nealterat mod posibil. Este extrem de important să expunem aceste imagini şi poveşti în locuri uşor de accesat şi în forme simplu de consumat, astfel încât societatea să vadă, cu ochii ei, evenimentele din întreaga lume. Din acest motiv am decis să scoatem expoziţia în spaţiu deschis şi am mers direct către public, în inimile marilor oraşe şi, sperăm, în amintirea cât mai multor oameni.
În cele trei oraşe în care am dus expoziţia până acum, Bucureşti, Cluj şi Timişoara, am avut zeci de mii de vizitatori şi sperăm că au plecat măcar cu un semn de întrebare, dacă nu complet schimbaţi.

Fotografia de calitate presupune o muncă de documentare consistentă. Cum sunt răsplătiţi autorii de către public?

O să răspund în calitate de fotoreporter acum; cred că nu există răsplată mai mare ca atunci când oamenii devin capabili să discearnă realul de fals. În lupta cu fake news-ul, fotografia jurnalistică este o armă pe care masele o pot folosi, iar asta e tot ce-şi poate dori un fotograf: ca imaginea lui să fie credibilă şi „crezută” de publicul larg, dar să se şi îndoiască în acelaşi timp de ceea ce vede, punându-şi întrebările potrivite şi având ochiul critic deschis. 

Cum va fi organizat Unfinished anul acesta şi cum poate ajunge publicul la evenimente?

Va fi o ediţie cu totul specială şi abia aşteptăm să anunţăm mai multe detalii. Am învăţat multe în pandemie şi dorinţa noastră este să folosim acest knowledge pentru a crea un eveniment cu adevărat valoros. Nu vreau să dezvălui prea multe, însă cu siguranţă vom păstra şi componenta digitală a festivalului, mai ales că, în aceşti doi ani de exclusiv online, s-au alăturat comunităţii noastre oameni din toate colţurile lumii, cărora vrem să le dăm în continuare posibilitatea de a participa la festival.
Iar experienţele offline vor avea loc într-un loc care are de mulţi ani lacătul pe uşă şi pe care abia aşteptăm să-l deschidem publicului larg. Ca în fiecare an, participarea la Unfinished nu se face pe bază de bilet, ci costă timp şi implicare. Mai exact, ca să faci parte din comunitate, trebuie să completezi un formular (care nu e neapărat uşor!) în care ne povesteşti despre tine, despre valorile tale, despre motivaţie şi despre ce aduci în festival cu prezenţa ta. Este un fel de promisiune reciprocă. Doar aşa putem înţelege cu adevărat valoarea celorlalţi în vieţile noastre. Sesiunea de înscrieri se va deschide destul de curând, pe site-ul www.unfinished.ro şi vom accepta 3.141 participanţi fizic şi în jur de 13.000 online.

Ce vom vedea la Unfinished 2022?

Unfinished este o experienţă. E genul de eveniment la care, dacă nu participi, nu ai cum să-l înţelegi. În cele 4 zile de festival, pe lângă dezbateri, workshop-uri, conversaţii, performance-uri, sesiuni de yoga, de live drawing, se întâmplă şi lucruri cu totul neprogramate. Unfinished este un spaţiu de exprimare pentru comunitatea care s-a strâns în jurul acestei idei, aşa că programul nostru este unul fluid şi permite elementului surpriză să-şi facă loc.
Deci, ca sa vezi ce se întâmpla la Unfinished 22, hai la Unfinished 22!

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.