Les Films de Cannes à Bucarest face un bilanţ al numeroaselor succese ale cinematografiei româneşti şi aduce în secţiunea Avanpremierele Toamnei un program bogat ce prezintă viziunile cinematografice diverse ale cineaştilor români în filme premiate la Cannes, Veneţia, Sarajevo, Annecy sau Oberhausen.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Lucrări de ficţiune, documentar, animaţie, hibride şi experimentale reflectă evoluţia admirabilă a cinematografiei româneşti care continuă să se remarce în circuitul internaţional şi să uimească publicul local. 

„Spre Nord”, realizat de Mihai Mincan este inspirat din fapte reale. În 1996, Joel, un marinar credincios filipinez descoperă un pasager român urcat clandestin pe vasul pe care lucrează. Ştiind că tânărul Dumitru riscă să fie aruncat peste bord dacă va fi descoperit de căpitan şi ofiţeri, Joel intră într-un joc periculos de a-l salva, implicându-şi echipajul, credinţa în Dumnezeu şi deopotrivă, viaţa unui om nevinovat. „Spre Nord”, lungmetrajul de debut al regizorului, a avut premiera mondială în cadrul Festivalului de Film de la Veneţia 2022, în secţiunea competitivă Orizzonti, unde a primit premiul Criticii de Film Independente - Bisato d’Oro - pentru cel mai bun film, acordat în afara secţiunii.

După o serie de comedii de succes, regizorul Paul Negoescu se întoarce la dramă cu „Oameni de treabă”, selectat în festivalurile de film de la Sarajevo, Namur, Varşovia şi recompensat cu premiul pentru cel mai bun regizor la festivalul LIFFE din Serbia. Ilie este poliţist într-un sat din Nordul României. Înconjurat de corupţie (primarul şi preotul din sat fac trafic cu ţigări din Ucraina), Ilie are un moment de analiză şi vrea să-şi facă datoria, să se aşeze la casa lui, să aibă o viaţă normală. În urma unor serii de evenimente violente la care asistă şi a tensiunilor care se acumulează, e nevoit să ia decizii importante la muncă şi în viaţa personală.

„Insula”, cea mai nouă peliculă a uneia dintre cele mai celebrate cineaste europene (Anca Damian) este altă animaţie tulburătoare care se adaugă listei din ce în ce mai consistente de opere originale şi provocatoare ale regizoarei. Aici, ea ne invită să descoperim o fabulă muzicală inspirată din mitul lui Robinson Crusoe, ca şi când Micul Prinţ ar fuziona cu Monty Python. Robinson este medic, iar singurătatea lui este voluntară, într-o insulă invadată de migranţi, ONG-uri şi gardieni. El îl salvează pe Friday, un naufragiat, singurul supravieţuitor al unui grup de refugiaţi ilegali. În timpul călătoriei sale pe insulă, Robinson se întâlneşte cu fiinţe şi evenimente extraordinare, într-o lume în care fiecare îşi caută propriul paradis. Filmul a rulat pe marile ecrane ale festivalurilor din Busan, Rotterdam şi Göteborg.

Prezentat în selecţia Sarajevo IFF, „Apropierea” (regia Botond Püsök) vorbeşte despre ce se întâmplă atunci când frica devine o forţă. După un eveniment traumatizant în viaţa fiicei sale, o mamă luptă să vindece cicatricile trecutului, într-o comunitate mică de oameni care nu vor să înţeleagă ce s-a întâmplat. Botond Püsök a câştigat trofee în 2016 cu scurtmetrajul Angela pentru cea mai bună regie la festivalul Astra şi la DocuArt Film Festival. „Apropierea” este primul său documentar de lungmetraj. 

„Al cui câine sunt”, în regia lui Robert Lakatos, este un eseu documentar satiric ce vorbeşte despre politică într-o lume în care cetăţenii sunt câinii, politicienii - crescătorii de câini, funcţionarii sunt proprietarii, naţiunile - rasele naţionale câineşti, ţările sunt federaţiile naţionale ale crescătorilor, iar forumul suprem internaţional este FCI-ul, adică Federaţia Canină Internaţională – regizorul fiind cel care interpretează realitatea şi manipulează opinia publică. 

„Vulturii din Ţaga” (regia Iulian Manuel Ghervas şi Adina Popescu) urmăreşte evoluţia echipei în timpul unui campionat în România, precum şi la un turneu internaţional în Slovacia, folosind fotbalul ca pretext pentru a explora poveştile de viaţă ale jucătorilor, cu speranţele şi eşecurile lor personale, precum şi povestea unei comunităţi rurale prinse într-o lume mică, anonimă şi fără speranţă. Filmul documentar are o abordare realistă, folosind un stil de filmare observaţional, iar povestea este narată într-o manieră ironică, dar cu tandreţe şi empatie.

Titlurile de mai sus intră în competiţia ce va avea ca premiu un sprijin de distribuţie în valoare de 2.500 euro oferit de Dacin Sara. Discuţiile de după filmele din Avanpremierele Toamnei sunt prezentate de Institutul Cultural Român. Secţiunea este completată, în afara competiţiei, de alte două filme de lungmetraj şi de şapte scurtmetraje grupate în două calupuri.

„Alis” (regia Clare Weiskopf şi Nicolás van Hemelryck) este o coproducţie Columbia-Chile-Romania care a fost prezentă la Festivalul de Film de la Berlin din acest an, în secţiunea competiţională Generation. Pelicula îşi propune să răspundă la întrebarea cum îşi poate cineva imagina un viitor, atunci când se naşte fără oportunităţi? Două adolescente care au trăit pe străzile neiertătoare din Bogota, închid ochii şi o visează pe Alis, o colegă de clasă fictivă. Naraţiunea lor plină de suflet dezvăluie o putere uimitoare de a rupe ciclul violenţei şi de a îmbrăţişa un viitor mai luminos.

„Reflecţii asupra României - 5 feţe ale identităţii”, semnat de Andrei-Nicolae Teodorescu, invită spectatorii să descopere o altfel de Românie prin cinci personalităţi care activează în cinci domenii diferite, fiecare dintre ele adăugând la patrimoniul cultural, ecologic, tradiţional, ştiinţific, tehnologic şi artistic al unei ţări care are un potenţial extrem de bogat.

Filmul românesc continuă să dovedească, prin premii internaţionale şi o paletă variată de viziuni originale, potenţialul formatului de scurt-metraj în toate variaţile sale posible - ficţiunea, documentarul şi animaţia. În animaţia „Sasha”, regia Serghei Chiviriga, un melc adolescent confuzat de întreaga lume şi de propriul său corp, este nevoit să descopere într-un mod ciudat adevărul despre identitatea sa sexuală. „Locuri ascunse” de Teona Galgoţiu observă cu intimitate emoţională relaţia unei adolescente cu mama sa, în urma unei dezvăluiri copleşitoare. Inspirat de instalaţia Section 28 a lui Derek Jarman, filmul lui Bogdan Balla, „Eram somnambul când am văzut toate acele culori”, compară poveşti din istoria recentă a comunităţii cu experienţe personale din prezent, distilând distanţa dintre realităţile tăcute ale iubirii queer şi isteria reprezentării ei publice. Premiat anul acesta la Annecy International Animation Film Festival şi Sarajevo IFF, animaţia maghiaro-română, „Amok” a lui Balázs Turai descrie povestea lui Clyde care e nevoit să-şi înfrunte demonul interior după ce şi-a pierdut logodnica şi frumuseţea într-un accident ciudat.

„Ńeale azbuirătoare”, în regia Alexandrei Gulea, este un documentar experimental care cultivă memoria trecerii aromânilor într-un exil permanent între munţi şi mări locuite de ecouri de voci răsunând puternic şi totuşi neauzite. Co-producţia româno-germană a fost premiată la faimosul festival Oberhausen drept Cel mai bun film în competiţia germană. Alt scurtmetraj documentar - „Face-s-ar pământul cer”, regizat de Ana Vîjdea, o surprinde pe Maria prinsă între două lumi - una ghidată de asceză, cealaltă de nevoia de comuniune familială. Prin cadre atent compuse şi un peisaj sonor minimalist, filmul ne poartă prin viaţa de zi cu zi a Mariei, prin gândurile şi emoţiile ei. Noul film al Roxanei Stroe, Appalachia, e amplasat într-o comunitate profund credincioasă din România provincială, în care doi adolescenţi marginalizaţi se îndrăgostesc - însă totul în jurul lor se destramă. Scurtmetrajul a avut recent premiera la Festival International du Film Francophone de Namur.

Casting deschis în cadrul programului Managing Talents .7

La cea de-a 13-a ediţie Les Films de Cannes à Bucarest revine şi deja bine-cunoscutul program dedicat comunităţii actorilor din România - Managing Talents care îşi propune să le ofere instruire, contacte şi să le faciliteze oportunităţi pentru cariera lor de film, în România dar şi în străinătate.

În cadrul ediţiei a 7-a va avea loc un casting deschis în urma căruia vor fi selectaţi actori pentru rolurile principale ale unui film românesc care va fi turnat anul viitor. Filmul va fi regizat de Teodora Ana Mihai, realizatoare care a fost prezentă în 2021 la Cannes, în selecţia oficială, cu primul ei lungmetraj intitulat La Civil, pentru care a fost distinsă cu Prix de l’Audace în Un Certain Regard.

Sunt eligibili toţi actorii români sau vorbitori de limba română cu vârste cuprinse între 18 şi 48 de ani. Doritorii sunt invitaţi să trimită un self-tape (înregistrare video) cu un text prestabilit până la data de 15 octombrie. Toate detaliile se găsesc pe site-ul evenimentului www.filmedefestival.ro, în secţiunea  Managing Talents.

Actorii înscrişi sunt invitaţi să participe în cadrul festivalului la mai multe evenimente dedicate lor. În data de 22 octombrie, sâmbătă, de la ora 10:00, sunt aşteptaţi la Cinema Muzeul Ţăranului pentru o sesiune de lucru practic pe text cu regizoarea proiectului, Teodora Ana Mihai - pornind de la vizionarea self-tape-urilor trimise. Înainte de sesiunea de lucru ce va putea fi urmărită live, online, dr. David Zitzlsperger, directorul general al companiei germane Denkungsart GmbH, va susţine o prezentare despre platforma Castupload, cu care Les Films de Cannes à Bucarest face parteneriat pentru programul Managing Talents de anul acesta.

Totodată, masterclass-urile susţinute de regizorii invitaţi la Les Films de Cannes à Bucarest .13 vor avea o componentă anume legată de lucrul cu actorul, iar actorii vor avea ocazia să intre în dialog cu realizatorii şi să le adreseze întrebări legate de profesia lor şi oportunităţile de a evolua spre o carieră internaţională.

De-a lungul celor şase ediţii anterioare Managing Talents a facilitat întâlniri în persoană cu regizori de film, actori şi agenţi de casting români şi internaţionali. Astfel participanţii au avut ocazia să discute şi să lucreze cu agenţii internaţionali: Avy Kaufman, Richard Cook, Debbie McWilliams, Anja Dihrberg, Frank Moiselle, Vicki Thomson, Nathalie Cheron, Elizaveta Shmakova, Victor Jenkins, William Conacher, Manuel Puro, directorii de casting români: Viorica Capdefier, Domnica Cîrciumaru, Cătălin Dordea, Floriela Grapini, actriţa Anamaria Vartolomei, dar şi cu regizorul Cristian Mungiu, iniţiatorul programului.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.