Regizorul şi scenaristul Marius Olteanu şi actorul Şerban Pavlu au vorbit, în cadrul Festivalului Internaţional de Film Independent Anonimul, care are loc săptămâna aceasta la Sfântu Gheorghe (Delta Dunării), despre proiectul pentru care au colaborat, „Monştri.”, lungmetraj ce a avut premiera în secţiunea Forum a Berlinalei de anul acesta şi care este inclus acum în competiţia pentru Trofeul Anonimul.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Lungmetrajul de debut al lui Marius Olteanu a fost selectat în competiţia Anonimul #16 alături de cinci filme din ţări ca Bulgaria, Iran şi Belgia, iar săptămâna aceasta a fost premiat pentru scenariu la cea de-a 33-a ediţie a Filmski Festival Herceg Novi din Muntenegru.

La discuţia care a avut loc miercuri, după proiecţiile de la Sfântu Gheorghe, cineastul a vorbit despre felul în care a ales să încadreze povestea, despre alegerea actorilor şi preconcepţiile publicului.

„Pentru mine şi directorul de imagine, aşa cum am gândit schimbarea de format, pătratul ţine de felul în care se simt personajele, constrânse să facă nişte lucruri, iar pentru spectator obturează nişte informaţii – cumva, transmite ideea că nu poţi înţelege tot până nu sunt amândoi împreună. Nu poţi vedea întregul tablou. Dar pătratul oferă şi un fel de protecţie, ca o metaforă, pentru relaţia lor. Când nu sunt împreună, există o protecţie pentru ei”.

Totul este, de altfel, calculat matematic, a mai spus el. Nu a avut în minte acest format atunci când a scris scenariul, însă, cu doi ani înainte de a începe filmările, a căzut de acord cu directorul de imagine – Luchian Ciobanu – să arate cât mai în detaliu felul în care cele două personaje se simt. Secretele şi problemele pe care le au.

Acţiunea filmului are loc pe parcursul a 24 de ore. Coregrafa Judith State, cunoscută pentru rolul din „Sieranevada”, este Dana, iar Cristian Popa („Comrade detective”) este soţul ei, Arthur. Ei formează un cuplu de zece ani, se iubesc şi se confruntă cu probleme.

„Cristi Puiu a spus, atunci când i-am arătat filmul, ceva foarte frumos, afirmaţie pe care apoi am repetat-o ca şi când ar fi fost a mea”, a glumit Olteanu. „A spus că simţea că nu putea respira în timpul primelor două părţi, pentru că, în mod constant, se întreba ce este în afara ramei, şi că a acumulat multe frustrări. Am urmărit împreună filmul şi am simţit, atunci când imaginea a devenit amplă, cum a luat o gură de aer”.

Şerban Pavlu, care face parte din distribuţia unor producţii ca „Umbre”, „Charleston”, „Meda sau partea nu prea fericită a lucrurilor”, „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” şi „Alice T.”, joacă rolul unui bărbat homosexual. O premieră pentru el.

„A fost o decizie dificilă, trebuie să fiu sincer. Nu legat de rol, ci de ce semnifică rolul. Principalul motiv pentru care am acceptat acest rol a fost tocmai asta: cred că trebuie să facem mai multe în această direcţie – de a ne elibera de prejudecăţi. Nu este vorba despre actorie. În primul rând, este vorba despre acceptare”, a spus el la aceeaşi întâlnire cu publicul.

Cristian Popa şi Şerban Pavlu, în „Monştri.”
Cristian Popa şi Şerban Pavlu, în „Monştri.”

Pavlu a refuzat rolul vreo şase luni, a mărturisit Olteanu. „Îmi tot adresa aceeaşi întrebare, ca în şcoală: de ce vrei ca eu să joc rolul ăsta? De ce eu? I-am oferit trei motive: este un actor minunat şi ştiam că va putea face o interpretare bună, iar şi el ştia asta, dar încerca să fie modest. Apoi a fost vorba despre responsabilitatea asumată de actor. Şerban mi-a sugerat să iau un actor nou, poate un actor homosexual care să joace şi am considerat că lumea ar fi spus apoi că a jucat bine rolul tocmai pentru că e gay şi poate că asta i-ar fi pus o ectichetă pentru tot restul carierei, iar cu Şerban nu există acest risc, pentru că el are o carieră solidă în spate şi o familie frumoasă... Nu am vrut să afectez cariera cuiva prin filmul meu, făcut aşa cum am vrut eu. Ştiam că acesta este un rol puternic şi, judecând după toate cronicile apărute, rolul este tot timpul menţionat, aşa că îmi imaginez că ar fi fost dificil pentru acel actor. Iar cel de-al treilea motiv a fost că, fizic, Şerban nu se potriveşte clişeului folosit pentru un astfel de rol”.

Regizorul a adus în discuţie şi toleranţa de care dau dovadă, mai mult sau mai puţin, vesticii: „Având în vedere că filmul vorbeşte despre etichete şi cei din vestul Europei au tendinţa de a pune etichete. O doamnă m-a întrebat, după prima proiecţie de la Berlin, dacă mă aştept să primesc ameninţări cu moartea când voi reveni în ţară, având în vedere subiectul filmului”.

El a dat exemplu mai multe incidente petrecute la Londra care au implicat persoane din comunitatea LGBTQ. „Evident, Europa de Vest este mai deschisă şi probabil mai tolerantă privind acest subiect decât cea de cea estică, dar, în acelaşi timp, nu simt că este o toleranţă reală, ci este vorba despre educaţie şi o controlare mai bună a opiniilor”.

Când vine vorba despre acceptare, a mai afirmat el, ea nu este una deplină. „Chiar dacă oamenii din vestul Europei au părut că s-au simţit mai confortabil legat de partea aceea a filmului, acea parte nu a fost menţionată în timpul sesiunilor de întrebări şi răspunsuri. Sunt discutate celelalte două, însă asta pare inexistentă”.

Un alt subiect puternic al filmului îl reprezintă felul în care este perceput un cuplu fără copii în societatea de astăzi şi femeia care nu îşi doreşte un urmaş, văzută ca egoistă. „Mi-a rămas în cap momentul Gabrielei Firea de dinainte alegerilor când a spus că, fără copii, o familie nu e o familie. Mi se pare că este o problemă în zilele noastre. Eu cred că este o stigmă. Este o presiune care vine din toate părţile”, a adăugat regizorul.

Judith State, în „Monştri.”
Judith State, în „Monştri.”

„Monştri.” poate fi perceput ca etichetă pusă de societate. Semnul de punctuaţie demonstrează că nu este lăsat loc de întors. „Punctul pus la final are legătură cu faptul că atunci când punem etichete ele sunt definitive”, a concluzionat Olteanu.

Din 27 septembrie, filmul „Monştri." -  o producţie a Parada Film şi Wearebasca - va putea fi vizionat în cinematografele din ţară.

Din distribuţie mai fac parte actorii Dorina Lazăr şi Alex Potocean. Imaginea filmului este semnată de Luchian Ciobanu, scenografia - de Alexandra Alma Ungureanu Stroe, montajul - de Ioachim Stroe şi designul de sunet - de Ioan Filip şi Dan Ştefan Rucăreanu.

Marius Olteanu, regizor, scenarist şi producător, născut în 1979, este absolvent al Universităţii de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L Caragiale” (2004) şi al National Film and Television School, Marea Britanie (2008). A regizat mai multe scurtmetraje, între care „Scor alb” (2015) - de la care a pornit ideea filmului „Monştri.”, şi „No Man’s Land”. Filmele lui au fost selectate în mai multe festivaluri, printre care Busan, Tallinn Black Nights, Namur şi TIFF.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.