Festivalul Internaţional de Film de Animaţie Animest revine pe marile ecrane din Bucureşti cu ediţia aniversară de 20 de ani. Evenimentul celebrează, între 3 - 12 octombrie, două decenii de călătorie în universul fascinant al filmului de animaţie, parcurse alături de o comunitate extraordinară: publicul Animest.
Ce înseamnă să călătoreşti? Să explorezi noi orizonturi şi lumi necunoscute sau să descoperi oamenii şi poveştile care te transformă? Unde începe şi unde se termină călătoria? Pe o hartă, pe un ecran, într-un album de fotografii sau în sine? Acestea sunt doar câteva dintre întrebările pe care tema celei de-a 20-a ediţii a Festivalului Internaţional de Animaţie Animest le propune spre explorare publicului, printr-un vast program de proiecţii, evenimente speciale, întâlniri cu invitaţi din întreaga lume şi programe dedicate artiştilor.
Abonamente Animest.20
Abonamentele Animest.20: Ten Stops şi Full Trip se pot achiziţiona de pe platforma Eventbook. Abonamentele Full Trip Pass, care garantează o experienţă completă de festival, asigurând acces nelimitat la toate proiecţiile, concertele şi evenimentele speciale din programul ediţiei, sunt disponibile într-un număr limitat de 50.
Călătoria capătă la Animest.20 multiple sensuri şi invită publicul să le (re)descopere prin forţa poveştilor şi a artei animate. Unele călătorii transformă paşii în kilometri, altele, cuvintele în scenarii, în timp ce câteva dintre ele transformă ideile în realitate şi mai apoi în istorie.
„Au trecut 20 de ediţii, dar emoţia primului film de animaţie independent proiectat în cinema în 2006, cu sala arhiplină, e încă bine întipărită în minte. Animest a fost şi rămâne o călătorie cu sufletul, alături de un public care ne-a însoţit an de an, care a crescut alături de noi şi ne-a motivat mereu să fim mai buni. Împreună am construit mai mult decât un festival de film, am creat un eveniment unde poveştile prind viaţă, iar fiecare zâmbet şi reacţie din sală ne-au dat curaj să mergem mai departe. Festivalul nostru nu a fost niciodată doar despre filme, ci despre legături create în întunericul din sală, râsete împărtăşite şi uimiri comune”, a spus Mihai Mitrică, directorul Festivalului.

Tema de anul acesta nu este doar o metaforă pentru parcursul Animest în aceşti 20 de ani, ci şi o invitaţie adresată cinefililor de a se alătura unei noi aventuri, descoperind filme care îi vor purta prin cele mai neaşteptate locuri. Printre acestea se numără şi animaţia clasică „Gulliver's Travels” (r. Dave Fleischer, 1939), o odisee atemporală ce transcende graniţele imaginaţiei, nominalizată la Oscar pentru Cea mai bună coloană sonoră şi pentru Cea mai bună melodie originală („Faithful Forever”).
Un alt clasic, filmul cult An American Tail (r. Don Bluth, 1986), de asemenea nominalizat la Oscar pentru Cea mai bună melodie originală („Somewhere Out There”), propune spectatorilor o călătorie emoţionantă despre migraţie, căutarea unei vieţi mai bune, pierderea şi regăsirea familiei, adaptarea la o nouă cultură şi solidaritate.

Selecţia tematică include şi numeroase scurtmetraje care explorează diversitatea sensurilor călătoriei. De la universul oniric şi enigmatic propus de „Rosto în Reruns” (2018), până la periplul cultural şi vizual din Madagascar, a „Journey Diary” (2010) creat de Bastien Dubois, fiecare film este o destinaţie în sine. Publicul este invitat să se lase purtat de naraţiunile subtile din „Somewhere Down the Line” (r. Julien Regnard, 2014), dar şi să exploreze umorul inteligent şi estetica unică a lui Nicolas Menard în „Wednesday with Goddard” (2016).
Aşa cum a obişnuit deja publicul, calupurile de scurtmetraje tematice curatoriate de directorul şi selecţionerul festivalului, Mihai Mitrică, alături de jurnalistul şi istoricul de film francez Alexis Hunot, vin la pachet cu un univers sonor specific. Anul acesta hiturile care se ascultă în playlist-ul de călătorie sunt „Where is My Mind” (Pixies), „Around the World” (Daft Punk), „Over the Rainbow” (Judy Garland) şi „The Passenger” (Iggy Pop).
„Ce mod mai bun de a sărbători o aniversare dacă nu printr-o călătorie? Selecţia de anul acesta este o invitaţie de a experimenta tot felul de călătorii. Uneori ai nevoie de puţine lucruri pentru a pleca la drum. Totul poate fi doar în mintea ta, e suficient să-ţi pui picioarele în aer şi capul pe pământ şi să faci o plimbare psihedelică prin Grădina elefantului de Felix Colgrave sau să ieşi din haosul cotidian şi să evadezi într-un Jacuzzi cosmic de Anikó Takács, să iei Pluta lui Marko Mestrovic ca să ajungi la capătul lumii sau ai putea să te înalţi lin ca formele abstracte din Slowly Rising, videoclipul animat de Hideki Inaba. Poţi la fel de bine să alegi să faci turul lumii pe bicicletă, ca în Bike Ride de Tom Schroeder, cu barca în T.R.A.N.S.I.T. de Piet Kroon sau să-ţi toceşti pingelele ca-n Opinci, filmul lui Anton şi Damian Groves. Dacă te atrag mai degrabă ţinuturi exotice, îţi propunem o Călătorie în Japonia cu Dante Zaballa sau locuri nebuneşti pe Planeta Z de Momoko Seto. Şi mai sunt drumurile pe care le faci pentru că trebuie sau nu ai de ales, ca în documentarul Nu mi-au lăsat nimic de Elise Kelly sau în Ultimul autobuz de Ivana Laucíkova şi Martin Snopek”, a declarat Alexis Hunot.
Vizualul Animest.20: un quilt al amintirilor
Creat de artistul contemporan român Saddo, cunoscut pentru capacitatea sa de a jongla între pictura pe pânză, murale de mari dimensiuni şi ilustraţii pentru branduri, mixând influenţe diverse de la maeştri precum Rousseau şi Matisse la miniaturi iraniene şi cultura urbană, vizualul Animest.20 este o reflecţie a creativităţii sale eclectice. Realizat de Saddo cu sprijinul lui Sorin Trăistaru (graphic design, typography), vizualul este conceput sub forma unui „quilt” care agregă într-un mozaic vibrant elemente grafice şi referinţe din ediţiile anterioare ale Festivalului Animest - de la creaţii ale unor ilustratori precum Tuan Nini, Irina Şelaru şi Oksana Kurmaz, până la sugestii venite de la organizatori, colaboratori şi voluntari.
„Pentru mine cele mai înfricoşătoare briefuri sunt cele în care am libertatea să fac ce vreau. M-am bucurat foarte mult când mi-a scris Filip [Mănişor - directorul executiv] să-mi propună să fac vizualul oficial pentru ediţia aniversară Animest, dar când mi-a zis să fac ce vreau am zis ‘nu, nu, nu… daţi-mi cât mai multe sugestii şi referinţe, cuvinte-cheie, orice’. Practic, fiind o ediţie aniversară, am încercat să includ elemente din cât mai multe vizualuri sau trailere din trecutul Animest, precum şi elemente din culisele festivalului. De exemplu, numele ANIMEST este scris cu fontul folosit de Britney la unul din albumele ei, pentru că unul dintre curatori are o boxă la care pune muzica ei când prezintă anumite secţiuni tematice.
Ideea generală e aceea de quilt sau de spider-web, cu oaia Animest în mijloc, din care pornesc şi cresc diferite poveşti, ritmuri, elemente din trecut, toate organizate şi compartimentate în aşa fel încât vizualul să poată fi reorganizat sau decupat pe mai multe formate şi să aibă în continuare sens.”, a declarat Saddo.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.