Ministerul Educaţiei a validat noile planuri-cadru pentru învăţământul liceal în cadrul Comisiei de Dialog Social, marcând astfel un pas semnificativ în direcţia reformei curriculare. După mai bine de un deceniu de dezbateri şi consultări, schimbarea structurii orare a liceelor intră într-o etapă concretă de implementare.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Oficialii anunţă că planurile au fost validate în forma propusă, cu observaţii venite din partea profesorilor, părinţilor şi reprezentanţilor elevilor. Deşi Comisia are un rol consultativ, aprobarea sa este considerată un semnal politic şi instituţional important.

„Este nevoie de această schimbare. O aşteptăm de prea multă vreme. Nu mai putem permite ca încă o generaţie să treacă prin liceu cu un curriculum care nu corespunde realităţii de azi”, a declarat în emisiunea „Viitor pentru România”, de la Prima News, profesoara şi jurista Iuliana Constantinescu, reprezentantă a părinţilor.

Planurile-cadru definesc arhitectura principală a orarului şcolar, stabilind distribuţia numărului de ore pe discipline. Noile documente urmăresc o mai bună corelare între ciclul gimnazial şi cel liceal, o accentuare a specializării în anii terminali şi includerea unor componente opţionale mai flexibile, la decizia elevului sau a şcolii.

„Modificările sunt esenţiale pentru modernizarea sistemului. Este prima dată după 1995 când se intervine substanţial asupra structurii liceului. Reforma va dura minimum patru-cinci ani până să vedem efecte reale, probabil începând cu prima promoţie care va da Bacalaureatul după aceste planuri, adică în 2030”, a explicat Bogdan Cristescu, director în cadrul Centrului Naţional de Evaluare.

Potrivit Ministerului Educaţiei, noile planuri vor fi implementate fie direct, începând cu o generaţie-pilot, fie treptat, cu o perioadă de testare şi feedback. Şcolile vor putea opta pentru participarea în acest program-pilot, beneficiind de suport metodologic şi consiliere din partea ministerului şi a instituţiilor afiliate.

Sindicatele au acordat un aviz favorabil, cu rezerve. „Am dat aviz cu observaţii, pentru că nu putem pretinde că totul este perfect. Dar e important că am ajuns, în sfârşit, într-un punct în care vorbim despre implementare, nu doar despre intenţii”, a declarat Marius Nistor, liderul Federaţiei „Spiru Haret”.

Pe lângă reorganizarea structurii orare, următoarele etape ale reformei includ elaborarea de noi programe şcolare, manuale actualizate şi un program ambiţios de formare a profesorilor. Oficialii subliniază că această componentă a fost esenţială în succesul reformei gimnaziale, dar a fost amânată în trecut, ceea ce a întârziat impactul real al schimbărilor.

„Planurile-cadru sunt doar începutul. Schimbarea reală se produce în clasă, prin interacţiunea dintre elev şi profesor. De aceea, formarea iniţială şi continuă a cadrelor didactice este prioritară în acest moment”, a adăugat Cristescu.

Ministerul promite că va continua consultările şi va publica un calendar clar al implementării. Noile planuri-cadru se află în prezent în transparenţă decizională, iar data limită pentru propuneri şi observaţii este 30 iunie.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.