Atmosfera tensionată din învăţământul românesc a fost tema centrală a discuţiei cu Gabi Bartic, invitată în cea mai recentă ediţie a emisiunii „Viitor pentru România” difuzată de Prima News. Specialist în educaţie şi antreprenor, Bartic a vorbit deschis despre nemulţumirile acumulate la începutul anului şcolar şi despre nevoia urgentă de a reconstrui sistemul din temelii, cu implicarea tuturor actorilor – profesori, părinţi, elevi şi autorităţi.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

„Cred că toată lumea e supărată pe acest început de an şcolar şi toţi – de la copii, părinţi, profesori, directori şi până la ministru – se simt marii pierzători ai perioadei. Tocmai pentru că fiecare resimte propria durere mai intens, cred că e momentul să facem toţi trei paşi în spate şi să ne întrebăm ce fel de educaţie vrem cu adevărat”, a spus Bartic.

„Nu mai putem lăsa sistemul aşa cum este”

În opinia sa, actualul cadru este „încremenit într-o vale a plângerii”, în care toată lumea reclamă lipsuri şi abuzuri, dar puţini au curajul să acţioneze. „E foarte clar că sistemul trebuie schimbat. Nu-l mai putem lăsa să funcţioneze aşa, pentru că nu mulţumeşte pe nimeni. Avem o şcoală plină de conţinuturi şi foarte puţine competenţe, examene care testează reproducerea şabloanelor şi o subfinanţare cronică. Toate astea îi nemulţumesc pe elevi, părinţi şi profesori deopotrivă”, a explicat Bartic.

Un punct sensibil este lipsa de asumare din partea cadrelor didactice atunci când apar comportamente abuzive. „Profesorii trebuie să aibă curajul să recunoască abuzurile, de la cele mici – de timp, de atitudine – până la cele mari, abuzuri fizice sau sexuale. Orice profesie serioasă are mecanisme interne de autoreglementare. La psihologi există Colegiul Psihologilor, la medici există Colegiul Medicilor. Şi profesorii ar trebui să îşi asume acest rol de reglementare internă”, a punctat invitata.

„Nu putem să ne ascundem după solidarităţi nesănătoase”

Bartic a criticat ceea ce a numit „solidaritatea nesănătoasă” din cancelarii, unde greşelile sau abuzurile sunt trecute sub tăcere în numele coeziunii. „Dacă un profesor lipseşte de la oră, dacă intră la şi un sfert sau dacă îşi bate joc de copii, colegii ar trebui să ia atitudine. Până să ajungă poliţia în cazurile grave, cancelaria ar trebui să fie prima care sancţionează derapajele”, a declarat ea.

Totodată, a insistat că performanţa ar trebui definită corect şi evaluată cu standarde clare. „Nu putem vorbi despre profesori dedicaţi care împing societatea înainte fără să recunoaştem că există şi profesori dezinteresaţi sau abuzatori. Aceştia trebuie excluşi din profesie de către colegii lor, nu protejaţi.”

Reforma sindicatelor şi rolul părinţilor

În discuţia despre proteste şi sindicate, Bartic a arătat că actualele forme de reprezentare nu mai reflectă dorinţele reale ale profesorilor. „Cred că din ce în ce mai puţini dascăli se regăsesc în sindicate aşa cum funcţionează ele acum. Ar trebui o reformă şi acolo, o actualizare a mesajelor şi o repoziţionare faţă de interesul elevilor. Munca sindicală e importantă, dar igiena internă a profesiei nu poate fi lăsată în seama sindicatelor, ci trebuie asumată de profesori.”

Responsabilitatea revine însă şi părinţilor, care, de multe ori, nu semnalează derapajele de teamă să nu se expună. „Părinţii îmi spun adesea: am făcut plângeri, am scris zeci de cereri şi nu s-a rezolvat nimic. Şi atunci renunţă. Dar dacă nu avem curajul să semnalăm problemele, cum putem spera la schimbare? Educaţia e un serviciu public, iar noi, ca beneficiari, trebuie să cerem calitate”, a subliniat Bartic.

„Meseria de cetăţean trebuie învăţată”

Un alt punct central al intervenţiei sale a vizat educaţia civică, pe care o consideră esenţială pentru viitorul societăţii. „Avem nevoie să învăţăm meseria de cetăţean. Copiii noştri nu ştiu să scrie o cerere, nu ştiu ce drepturi au sau cum să le ceară. Competenţele civice trebuie dezvoltate sistematic, la fel ca literaţia digitală sau matematică. Dacă nu cultivăm aceste deprinderi, perpetuăm neîncrederea şi pasivitatea care blochează orice progres”, a spus ea.

În concluzie, Gabi Bartic a subliniat că schimbarea nu poate veni doar de la minister, ci din interiorul profesiei şi din atitudinea societăţii. „E nevoie de curaj şi de onestitate. Dacă vrem o Românie mai bună, trebuie să începem cu şcoala. Iar schimbarea începe cu fiecare dintre noi.”

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.