Tesla a anulat proiectul pentru o maşină ieftină, promisă de mult timp, pe care investitorii s-au bazat pentru impulsionarea creşterii companiei într-un producător auto de masă, din cauza concurenţei acerbe din China, potrivit unor surse familiare cu subiectul şi mesajelor companiei văzute de Reuters.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Producătorul auto va continua să dezvolte robotaxiuri autonome pe aceeaşi platformă pentru vehicule mici, au spus sursele.

Decizia reprezintă o abandonare a unui obiectiv de lungă durată pe care şeful Tesla, Elon Musk, l-a caracterizat adesea ca fiind misiunea sa principală: maşini electrice accesibile pentru masă.

Primul său ”plan principal” pentru companie, în 2006, a prevăzut să producă mai întâi modele de lux, apoi să folosească profiturile pentru a finanţa ”o maşină de familie low cost”.

De atunci, Musk a promis în mod repetat un astfel de vehicul investitorilor şi consumatorilor.

În ianuarie, Musk le-a spus investitorilor că Tesla vrea să înceapă producţia modelului accesibil la fabrica sa din Texas în a doua jumătate a anului 2025, potrivit unui articol exclusiv scris de Reuters care detaliază aceste planuri.

Cel mai ieftin model actual al Tesla, sedanul Model 3, se vinde cu amănuntul la aproximativ 39.000 de dolari în Statele Unite.

Vehiculul entry-level, acum dispărut, uneori descris ca Model 2, ar fi urmat să aibă un preţ de pornire de aproximativ 25.000 de dolari.

Tesla nu a răspuns solicitărilor de comentarii.

După ce articolul a fost publicat, Musk a postat pe platforma sa de socializare X că ”Reuters minte (din nou)”. El nu a identificat inexactităţile.

Acţiunile Tesla au scăzut cu peste 6% în urma articolului Reuters, dar au recuperat o parte din pierdere după postarea lui Musk.

Acţiunile erau în scădere cu peste 3% în tranzacţiile de după-amiază.

Schimbarea vine în timp ce Tesla se confruntă cu o concurenţă acerbă la nivel global din partea producătorilor chinezi de vehicule electrice care inundă piaţa cu maşini la preţuri care pornesc şi de la 10.000 de dolari.

Planul pentru robotaxiuri fără şoferi, care ar putea dura mai mult, prezintă o provocare inginerească mai mare şi un risc de reglementare mai mare.

Două surse au spus că au aflat de decizia Tesla de a abandona proiectul Model 2 într-o întâlnire la care au participat zeci de angajaţi, unul dintre ei spunând că adunarea a avut loc la sfârşitul lunii februarie.

”Directiva lui Elon este de a merge all-in pe robotaxiuri”, a spus acea persoană.

A treia sursă a confirmat anularea şi a spus că noile planuri prevăd ca robotaxiurile să fie produse, dar în volume mult mai mici decât fusese proiectat pentru Model 2.

Mai multe mesaje ale companiei examinate de Reuters despre această decizie au inclus unul de la 1 martie, de la un manager de program nenumit, pentru maşina accesibilă, care discuta despre dispariţia proiectului cu personalul de inginerie şi îi sfătuia să nu le spună furnizorilor ”despre anularea programului”.

O a patra persoană care cunoaşte planurile Tesla şi-a exprimat optimismul cu privire la decizia de a se îndepărta de strategia de maşini ieftine în favoarea robotaxiurilor, un segment pe care Musk l-a imaginat ca fiind viitorul mobilităţii.

Sursa a avertizat că planurile de produse ale Tesla s-ar putea schimba din nou în funcţie de condiţiile economice.

Strângerea profiturilor de la vehiculele entry-level este o provocare pentru orice producător auto. Dar întârzierea Tesla în proiectul maşinii ieftine pe care Musk şi-a numit-o cândva un vis a făcut-o mult mai dificilă, deoarece acum se confruntă cu mult mai multă concurenţă în acest interval de preţ.

În timp ce Tesla a petrecut ani de zile dezvoltând Cybertruckul său extrem de experimental, un pickup electric costisitor, producătorii de automobile chinezi s-au concentrat pe vehicule electrice accesibile, câştigând cote de piaţă, câştigând economii de scară şi oferind consumatorilor preţuri de chilipir, pe care producătorii de automobile din vest se chinuie să le egaleze.

Pe măsură ce vehiculele electrice chinezeşti au crescut pentru a contesta dominaţia lui Tesla, Musk s-a ocupat de imperiul său extins, care include producătorul de rachete SpaceX, dezvoltatorul de cipuri de creier Neuralink şi gigantul reţelelor sociale X, pe care Musk l-a achiziţionat în 2022.

Denumită anterior Twitter, platforma X a luat naştere sub managementul volatil al lui Musk, a pierdut cea mai mare parte a valorii sale, deoarece compania a pierdut venituri şi agenţi de publicitate.

Planurile pentru o maşină Tesla la preţuri accesibile au fost considerate cheie pentru a îndeplini ambiţiile stratosferice ale lui Musk pentru creşterea vânzărilor.

Musk a declarat în 2020 că Tesla a aspirat până în 2030 să vândă 20 de milioane de vehicule – de două ori mai multe decât vinde astăzi cel mai mare producător auto din lume, Toyota.

Odată cu moartea proiectului Model 2, nu este clar cum va ajunge acolo. Aşteptările pentru un vehicul de 25.000 de dolari au susţinut previziunile mai modeste, dar încă ambiţioase ale analiştilor de pe Wall Street, pentru vânzările Tesla. Aceste previziuni, conform unui document de relaţii cu investitorii Tesla, prevăd că vânzările de vehicule vor creşte la 4,2 milioane până în 2028, de la 1,8 milioane anul trecut.

Musk a mai blocat o dată proiectul.

Într-o biografie a antreprenorului publicată anul trecut, autorul Walter Issacson a relatat că Musk în 2022 ”a blocat” planurile unui vehicul electric entry level, motivând că un robotaxi Tesla ar face maşina irelevantă.

Consilierii lui Musk l-au îndemnat să menţină proiectul, se spune în carte.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.