Tesla a debutat oficial pe piaţa indiană, unde a lansat SUV-ul electric Model Y la un preţ de pornire de 69.770 de dolari, potrivit site-ului companiei. Preţul este considerabil mai mare decât pe alte pieţe majore – în Statele Unite, acelaşi model porneşte de la 44.990 de dolari, relatează CNBC.
Lansarea comercială a avut loc simultan cu deschiderea primului showroom Tesla în India, situat în Mumbai. Isabel Fan, directorul Tesla pentru Asia de Sud-Est, a anunţat că în curând va fi inaugurat şi un showroom în capitala New Delhi, potrivit postului CNBC-TV18.
Tesla intenţionează, de asemenea, să angajeze personal local şi să dezvolte infrastructura de suport: centre de experienţă, service-uri, sisteme de livrare, staţii de încărcare şi hub-uri logistice.
India, a treia cea mai mare piaţă auto din lume după vânzări, a fost de mult timp în atenţia Tesla, însă preţul ridicat al Model Y în această lansare a surprins mulţi observatori.
De ce este atât de scump în India?
CFO-ul Tesla, Vaibhav Taneja, a explicat în aprilie că intrarea pe piaţa indiană trebuie făcută cu prudenţă, având în vedere taxele ridicate: o taxă vamală de 70% pe vehiculele electrice importate şi o taxă suplimentară de lux de aproximativ 30%.
Această structură fiscală face ca preţul final să fie departe de a fi competitiv, în condiţiile în care publicul indian preferă vehicule electrice cu preţuri mult mai accesibile. Astfel, Tesla nu va concura cu producători locali precum Tata Motors, ci mai degrabă cu mărci premium precum BMW.
”Nu putem spune că preţurile sunt complet inaccesibile, pentru că există cumpărători în India la toate nivelurile de preţ”, a declarat Vivek Vaidya, expert în mobilitate la Frost & Sullivan.
”Însă nu vor ameninţa segmentul de masă. Cele mai bine vândute maşini costă cam o zecime din acest preţ”, a adăugat el.
O intrare strategică, nu un angajament ferm
Potrivit lui Puneet Gupta, director la S&P Global Mobility, Tesla pare mai degrabă interesată să ”testeze terenul” în India decât să realizeze vânzări consistente în această fază.
Guvernul indian a anunţat anul trecut o politică nouă privind vehiculele electrice, prin care promite reduceri de taxe pentru companiile care îşi asumă dezvoltarea unui lanţ de aprovizionare local. Deşi această măsură ar putea reduce preţurile Tesla, compania nu s-a angajat încă să construiască fabrici în India.
”Showroomul din Mumbai este o mişcare strategică de tip soft power, nu un angajament total”, a explicat Diwakar Murugan, analist auto la Canalys. El a precizat că prudenţa Tesla este justificată, întrucât cererea din India nu susţine, în acest moment, o investiţie de amploare în producţie locală.
”Mutarea unei părţi semnificative a producţiei în India ar presupune o reevaluare majoră a strategiei globale de producţie – un pas pe care Tesla nu e pregătită să-l facă, în condiţiile în care priorităţile sale sunt legate de extinderea capacităţilor în pieţele deja consacrate”, a concluzionat el.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.