Primele sectoare care resimt impactul pandemiei Covid-19 sunt cele care depind de mobilitatea persoanelor - transporturi, ospitalitate, turism - însă efectele negative se vor transmite treptat către alte domenii de activitate pentru că toate industriile sunt interconectate, potrivit studiului PwC România HR Barometru, care arată că 18% dintre companiile chestionate anticipează o reducere a veniturilor de pânã la 20% ca urmare a impactului pandemiei Covid-19 asupra afacerilor, în vreme ce majoritatea acestora (65%) nu au fãcut încă evaluări.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

De asemenea, alţi 6% dintre respondenţi au estimat o scãdere a veniturilor între 20-50%, iar 2% considerã cã diminuarea va fi între 50-80%, în timp ce 9% nu se aşteaptã la o reducere a veniturilor.

Dintre sectoarele economice care se aşteaptã la o diminuare a veniturilor de pânã la 20% se detaşeazã cu un procent mare de rãspunsuri transporturile (75% dintre respondenţii din acest sector au dat acest rãspuns). De asemenea, 25% dintre companiile chestionate din industria auto (producãtori şi distribuitori) considerã cã scãderea veniturilor va fi de pânã la 20%.

Aceeaşi estimare a fost fãcutã de 22% dintre companiile respondente din servicii financiare, 21% din bunuri de larg consum (distribuţie, logisticã) şi 20% din energie.

”Primele sectoare care resimt impactul pandemiei Covid-19 sunt cele care depind de mobilitatea persoanelor: transporturi, ospitalitate, turism. Însã efectele negative se vor transmite treptat cãtre alte domenii de activitate pentru cã toate industriile sunt interconectate. Din acest motiv, sunt necesare mãsuri rapide pentru supravieţuirea celor grav afectaţi, precum şi un plan pe termen mediu de relansare economicã. Consider cã într-o primã etapã mãsurile care trebuie să fie luate trebuie sã asigure continuitatea fluxului de numerar pentru cei cãrora li se reduc vertiginos încasãrile. Mã refer la plata datoriilor pe care statul le are faţã de companii, de exemplu, rambursarea imediatã a TVA, a sumelor pentru concedii medicale, precum şi la amânarea plãţii unor taxe şi contribuţii. În a doua etapã, dupã o evaluare mai temeinicã a impactului, ar trebui gândit un plan de mãsuri care sã sprijine mediul privat pentru a menţine locurile de muncã şi, implicit, veniturile populaţiei şi ale companiilor”, declarã Daniel Anghel, partener, liderul serviciilor fiscale şi juridice PwC România.

Studiul şi-a propus sã afle care au fost mãsurile luate pentru protejarea angajaţilor împotriva infectãrii cu virusul COVID-19, precum şi perioada în care acestea vor fi aplicate.

Conform rãspunsurilor, 89% dintre participanţii la studiu au fãcut dezinfecţie la birou, 85% au limitat interacţiunile, 58% au instituit munca de acasã doar pentru cei care îşi pot desfãşura activitatea de la distanţã, 40% au oferit echipament de protecţie, 25% au implementat munca de acasã pentru toţi angajaţii, 13% au decis obligatoriu munca de acasã şi 13% doar pentru angajaţii care au cãlãtorit în zone de risc.

”Sondajul cuprinde opiniile exprimate de companii cu puţin timp înainte ca autoritãţile sã anunţe instaurarea stãrii de urgenţã care, în mod clar, va grãbi luarea altor mãsuri de distanţare socialã şi limitare a interacţiunii. Am observat din analiza rãspunsurilor date de companii cã majoritatea companiilor au luat, deja, mãsuri ferme de protecţie a angajaţilor fãrã sã fie forţate de acte normative emise de autoritãţi. Aşa cum se observã din rãspunsuri, toţi respondenţii au considerat cã este mai sigur ca cel puţin o parte dintre angajaţi sã lucreze de acasã sau în ture, acolo unde trebuie asiguratã permanenţa, arãtând preocupare pentru oameni şi, totodatã, responsabilitate socialã”, explicã Ionuţ Sas, partener, lider people & organisation PwC România.

O altã întrebare a vizat opţiunile luate în considerare pentru limitarea interacţiunilor în contextul Covid-19. Respondenţii au luat urmãtoarele mãsuri: 81% au anulat evenimentele interne şi externe; 79% au limitat cãlãtoriile externe; 72% au limitat cãlãtoriile interne; 55% au limitat evenimentele interne şi externe; 24% au aplicat lucrul în ture pentru evitarea aglomeraţiei.

”În actualul context, protecţia sănătăţii angajaţilor şi colaboratorilor impune anularea sau amânarea unor activitãţi, precum evenimentele şi cãlãtoriile. Deşi aceste decizii pot atrage consecinţe negative pentru derularea afacerilor, companiile pun grija pentru bunãstarea oamenilor pe primul loc. Aceastã atitudine este evidentã inclusiv din rãspunsurile  privind durata de aplicare a mãsurilor de prevenire a rãspândirii Covid-19. Astfel, 55% au arãtat cã le vor institui nelimitat, pânã la noi instrucţiuni, 40% au spus cã vor fi valabile pânã la finalul lunii martie, iar 5% pânã la finalul lunii aprilie. De asemenea, în perioada urmãtoare ne propunem sã efectuãm regulat sondaje privind mãsurile luate de companii pe mãsurã ce situaţia şi reglementãrile se schimbã, pentru a veni în sprijinul comunitãţii de business”, a precizat Oana Munteanu, senior manager people & organisation PwC România.

Studiul PwC România HR Barometru a fost derulat în perioada 11 - 13 martie 2020 pe baza informaþiilor furnizate de 104 de companii participante din sectoarele: bunuri de larg consum, auto (producţie şi distribuţie), transporturi, farmaceutic, IT&C, servicii financiare, energie (producţie, utilitãţi, distribuţie), distribuitori (retail & logisticã), servicii externalizate, altele.

PwC este o reţea de firme prezentã în 158 de ţãri cu mai mult de 276.000 de angajaţi ce oferã servicii în domeniul auditului, consultanţei fiscale şi consultanţei pentru afaceri.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.