Criza forţei de muncă este, încă de la începutul acestui an, cea mai mare frică a managerilor români, mai mare chiar decât creşterea preţurilor, arată studiul CONFIDEX, realizat de Impetum Group.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Criza forţei de muncă este, încă de la începutul acestui an, cea mai mare frică a managerilor români, mai mare chiar decât creşterea preţurilor. Studiul CONFIDEX, realizat de Impetum Group, identifica încă din primăvară, această problemă ca fiind principala îngrijorare a managerilor români. Potrivit studiului, care măsoară gradul de încredere al mediului de afaceri în economie, 27% dintre manageri se declarau, în primul semestru al acestui an, îngrijoraţi de lipsa forţei de muncă, cu 16% mai mulţi faţă de sfârşitul anului trecut”, arată studiul.

Astfel, criza forţei de muncă pare să devină una dintre principalele preocupări ale oamenilor de afaceri, depăşind alte subiecte îngrijorătoare precum rata inflaţiei şi majorarea preţurilor, subiecte care, la finalul anului trecut, îi preocupau pe aproape jumătate dintre managerii chestionaţi de CONFIDEX.

Bogdan Badea, preşedintele directoratului Hidroelectrica SA, consideră că lipsa forţei de muncă specializate reprezintă o provocare majoră.

“Au fost ani de zile în care industria şi companiile nu s-au implicat în sectorul de învăţământ, astfel încât şcolile profesionale şi universităţile cu profil tehnic capabile să creeze următoarele generaţii de specialişti şi-au diminuat foarte mult activitatea sau chiar s-au închis”, a declarat acesta, în cadrul interviului calitativ realizat pentru ediţia din al doilea semestru a studiului CONFIDEX, care urmează să fie dată în curând publicităţii.

Soluţia pe care o propune Bogdan Badea, aplicată deja de compania pe care o conduce, este implicarea profesioniştilor din industrie în dezvoltarea învăţământului specializat şi concentrarea pe meseriile de viitor.

Integrarea în mediul privat a unor angajaţi din sistemul public este văzută de unii manageri ca fiind o altă posibilă soluţie la criza forţei de muncă.

“Trebuie schimbată proporţia între oamenii implicaţi în activităţile productive ale domeniului privat şi activităţile mai puţin aducătoare de valoare adăugată din administraţie. Acolo sunt milioane de oameni ale căror aptitudini ar putea fi convertite spre activităţi mai productive, dacă acele joburi s-ar desfiinţa prin reorganizare, debirocratizare, digitalizare şi acei oameni ar deveni disponibili ca resurse de competenţă ale sectorului privat”, a afirmat Alexandru Reff, country managing partner Deloitte România&Moldova.

O altă soluţie la care apelează managerii români este importul de resursă umană, care, însă, s-a dovedit a fi un proces complicat. România nu este o ţară atractivă pentru muncitorii imigranţi, astfel încât reţinerea lor este o provocare în sine.

“Deşi, în ultimul an, inflaţia a fost fenomenul care a atras în mod preponderent atenţia opiniei publice, adevărata îngrijorare a managerilor români, în prima jumătate din 2023, este legată de criza forţei de muncă. Aceasta este generată, pe de o parte, de lipsa resursei umane specializate în domenii de activitate specifice şi, pe de altă parte, de faptul că piaţa autohtonă a forţei de muncă încă nu este suficient de atractivă încât să reţină la nivel local oamenii talentaţi şi care pot face performanţă.

În plus, vedem că se adaugă şi o problemă calitativă a relaţiilor de muncă. Aceasta este generată de perioadele de incertitudine care creează nelinişte în rândul angajaţilor şi poate chiar defocusare şi o nerăbdare manifestate în procesul de aprofundare a relaţiilor interne din organizaţie sau chiar a domeniului profesional”, spune Andrei Cionca, CEO Impetum Group.

Următorul studiu CONFIDEX, ajuns la ediţia a 9-a, va dezvălui care este percepţia la zi a oamenilor de afaceri asupra deficitului de forţă de muncă, precum şi asupra economiei, în general. Rezultatele noului studiu vor fi publicate la începutul lunii noiembrie.

CONFIDEX este singurul studiu longitudinal din România care măsoară încrederea managerilor români în economie şi să decripteze provocările cu care se confruntă mediul de business local. Ajuns la ediţia cu numărul 9, studiul a devenit un instrument reper pentru luarea deciziilor de business.

Realizat de Impetum Group, studiul oferă, de peste 3 ani, o imagine clară asupra percepţiilor oamenilor de afaceri din România. Extrapolând tendinţe, compania pune la dispoziţia celor interesaţi un instrument care îi ajută să înţeleagă mai bine vremurile în care trăim şi să ia decizii corecte şi bine argumentate, cu impact pozitiv asupra mediului de business şi societăţii în general.

Peste 2.500 de antreprenori şi executivi C-Level au contribuit, în ultimele 8 ediţii CONFIDEX, la stabilirea unor repere extrem de importante pentru economia românească, atât de valoroase pentru identificarea oportunităţilor reale de creştere în vremuri incerte.

Impetum Group este grupul românesc care aduce împreună capital, management şi servicii, format din reunirea sub aceeaşi umbrelă a CITR, liderul pieţei de insolvenţă din România, ROCA Investments, soluţie de private equity care urmăreşte consolidarea şi scalarea IMM-urilor româneşti cu potenţial, ROCA X, Venture Capital destinat start-up-urilor disruptive din piaţa de tehnologie, şi Agista, fond de growth equity cu focus pe companii care au demonstrat o creştere susţinută cu resurse limitate în nişa în care activează şi caută să-şi accelereze scalarea la nivel naţional şi internaţional.

Impetum Group îşi propune să devină un hub de resurse, care maximizează valoarea de business, prin reunirea de: business knowledge specific pentru fiecare din cele trei etape din viaţa unei companii (startup, criză de creştere, distress), capital, sinergii şi cross-uri între business-uri complementare, precum şi o comunitate de manageri şi antreprenori dornici să participe activ la consolidarea culturii antreprenoriale din România.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.