14,8% dintre utilizatorii care au fost vizaţi de malware sau adware în 2019 au suferit o infectare a partiţiei sistem, ceea ce face ca fişierele dăunătoare să fie imposibil de şters, arată o analiză Kaspersky realizată în urma atacurilor asupra dispozitivelor mobile.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”În urma analizei atacurilor asupra dispozitivelor mobile, Kaspersky a descoperit că 14,8% dintre utilizatorii care au fost vizaţi de malware sau adware în 2019 au suferit o infectare a partiţiei sistem, ceea ce face ca fişierele dăunătoare să fie imposibil de şters. Mai mult decât atât, aplicaţiile preinstalate joacă şi ele un rol important: în funcţie de brand-ul telefonului, riscul prezenţei unor aplicaţii care nu pot fi şterse variază între 1-5% pentru dispozitivele low-cost şi se ridică până la 27% în cazuri extreme”, arată compania de securitate cibernetică.

O infectare a partiţiei sistem implică un nivel ridicat de risc pentru utilizatorii dispozitivelor infectate, întrucât o soluţie de securitate nu poate accesa directoarele sistemului şi, prin urmare, nu poate elimina fişierele dăunătoare. Potrivit cercetătorilor Kaspersky, acest tip de infectare devine un mod din ce în ce mai obişnuit de instalare a programelor adware – software creat pentru afişarea publicităţii nedorite.

Infectarea poate avea loc pe două căi: ameninţarea obţine acces în sistem şi instalează adware-ul în partiţia acestuia, sau codul pentru afişarea anunţurilor publicitare ajunge în firmware-ul dispozitivului chiar înainte ca acesta să ajungă în mâinile utilizatorului.

”Printre ameninţările descoperite în directoarele de sistem, Kaspersky a găsit o varietate de programe dăunătoare – de la troieni care pot instala şi rula aplicaţii fără ştirea utilizatorului, până la publicitate mai puţin ameninţătoare, dar cu toate acestea intruzivă. În unele cazuri, modulele adware au fost preinstalate înainte ca utilizatorul să-şi primească dispozitivul, lucru care putea duce la consecinţe nedorite şi neaşteptate. De exemplu, multe smartphone-uri au funcţii care asigură accesul de la distanţă către dispozitiv – dacă acestea sunt folosite abuziv, pot duce la compromiterea datelor de pe dispozitivul utilizatorului”, arată compania.

Câţiva furnizori au recunoscut în mod deschis încorporarea adware-ului în smartphone-urile lor. În timp ce unii permit ca acesta să fie dezactivat, alţii nu, şi îl descriu ca făcând parte din modelul lor de afaceri, pentru a reduce costul dispozitivului pentru consumatori. Adesea, utilizatorul nu are prea mult de ales când opţiunile sunt cumpărarea dispozitivului la preţul integral sau puţin mai ieftin, dar cu publicitate pe viaţă.

“Analiza noastră demonstrează că utilizatorii de telefonie mobilă nu numai că sunt atacaţi în mod regulat de adware şi alte ameninţări, dar şi dispozitivele lor pot fi, de asemenea, în pericol, chiar înainte de a fi achiziţionate. Clienţii nici nu bănuiesc că îşi cheltuiesc banii pe un panou publicitar de buzunar. Unii furnizori de dispozitive mobile se concentrează pe maximizarea profiturilor prin intermediul instrumentelor de publicitate integrate în dispozitive, chiar dacă acest lucru deranjează utilizatorii. E clar că nu este un trend bun – nici pentru securitate, nici pentru experienţa utilizatorului. Sfătuiesc utilizatorii să analizeze cu atenţie modelul de smartphone pe care vor să îl cumpere şi să ţină cont de aceste riscuri – la urma urmei, este de cele mai multe ori o alegere între un dispozitiv mai ieftin, sau unul mai agreabil ca utilizare”, spune Igor Golovin, security researcher la Kaspersky.

Pentru a evita riscurile legate de adware pe dispozitivele mobile, Kaspersky recomandă verificarea recenziilor altor utilizatori înainte de a achiziţiona un dispozitiv.

”Dacă dispozitivul dvs. este infectat, verificaţi dacă există actualizări de firmware sau încercaţi să instalaţi un firmware alternativ, pe cont propriu. Utilizaţi o soluţie de securitate fiabilă pentru dispozitivele mobile, cum ar fi Kaspersky Internet Security pentru Android, care vă poate ajuta să detectaţi o serie de ameninţări, inclusiv adware”, precizează compania.

Kaspersky este o companie globală de securitate cibernetică fondată în 1997. Portofoliul companiei include protecţie endpoint de top şi mai multe soluţii specializate de securitate şi servicii, pentru a combate ameninţările digitale tot mai complexe. Peste 400 de milioane de utilizatori individuali sunt protejaţi de tehnologiile Kaspersky, precum şi 270.000 de companii client.


 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.