Ministrul Transporturilor, Lucian Şova, susţine că sunt prea multe exemple de supraaglomerare în mijloacele de transport interjudeţene, iar acest lucru este generat de dorinţa de optimizare a profiturilor din partea operatorului. El consideră că nu este normal ca statul să impună condiţii de calitate, acestea urmând să fie generate de exigenţa pieţei, iar un cetăţean să poată alege când merge cu un autobuz clasa de confort, preţul, dar şi alte servicii conexe.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Lucian Şova a declarat, vineri, într-o conferinţă de presă susţinută în Mamaia, că proiectul de ordin de ministru care reglementează activitatea de transport persoane pe curse interjudeţene nu vizează excluderea nimănui de pe piaţă.

“Acest proiect de ordin nu vizează excluderea nimănui de la o anume piaţă. Reliefez faptul că până acum, însă, această piaţă a fost închisă, iar criteriile de alocare, de acces la piaţă erau guvernate de o reglementare absolut neconcurenţială, foarte criticată de către cei de la Consiliul Concurenţei, aceea de vechime pe traseu. Dacă o firmă deţine autorizările corespunzătoare poate face transport de la Bucureşti la Madrid oricând. Niciodată în ultimii 15 ani şi în viziunea unora nici de acum încolo nu ar trebui să se întâmple ca o firmă, alta care face de mult timp transport de la Bucureşti la Urziceni, repet, nicio altă firmă n-ar trebui să poată face acest lucru”, a afirmat ministrul Transporturilor.

El a precizat că nu este normal ca statul să impună anumite condiţii de calitate şi că aceată condiţie de calitate trebuie să fie generată de exigenţa pieţei.

“Nu este normal ca statul să impună anumite condiţii de calitate. Condiţia de calitate a serviciului trebuie să fie generată de exigenţa pieţei astfel încât un cetăţean care doreşte să meargă cu un autobuz să poată alege clasa de confort, preţul şi alte detalii ce ţin de servicii conexe, cum ar fi rezervări de bilete online, servire online, servicii de bagaje, calitatea autogării. Ieri au fost făcute filmări în unele autogări aşa zis oprite. Aş vrea să se uite toată lumea cum arată acele autogări”, a menţionat ministrul.

Lucian Şova a mai afirmat că există multe exemple de supraaglomerare în mijloacele de transport în comun, iar acest lucru este generat de dorinţa de optimizare a profiturilor din partea operatorului.

“Condiţiile de transport sunt de la foarte bune la foarte rele. Eu nu vreau să demonizez pe nimeni, nici nu vreau să ridic statuie cuiva, sunt anumite situaţii, anumite companii, anumite trasee pe care operează şi astăzi mijloace de transport de calitate. Însă ce vreau să spun cu caracter general pentru că pretind şi o spun privind în ochi pe toată lumea, măcar la domeniul transporturilor rutiere mă pricep şi am experienţă. Există însă multe, prea multe exemple de supraglomerare în mijloacele de transport. Acest lucru nu va putea nimeni să mă combată atunci când spun că este generat de dorinţa de optimizare a profiturilor din partea operatorului”, a menţionat ministrul Şova.

El a spus că nici reglementările în vigoare nu împiedică un transportator să pună la dispoziţia călătorilor un autobuz de 50 de locuri dacă a vândut atâtea bilete, iar a doua zi unul de 20 de locuri dacă există cerere doar pentru 15 locuri.

“Nimeni, nici pe reglementarea de astăzi, nu împiedică un transportator care dacă vede că a vândut sau are cerere pentru 50 de bilete ar putea pune un autobuz de 50 de locuri, iar mâine dacă are cerere doar de 15 bilete să pună un autobuz de 20 de locuri sau de 17 locuri. Exclusivitatea, lipsa altei oferte pe care un cetăţean să o poată folosi generează astfel de reflexe. Datoria statului este să optimizeze aceste procese şi să lase atât consumatorul, cât şi firma, omul de afaceri, să se dezvolte liber, să aleagă între calitatea pe care doreşte să o ofere şi sigur calitatea de care are nevoie un consumator”, a explicat Lucian Şova.

Întrebat dacă au fost formulate critici din partea colegilor de partid referitoare la anularea acestui ordin, ministrul a răspuns: “Au fost formulate critici de nişte persoane cu interese directe în activităţile de transport rutier de pasageri aşa cum sunt ele astăzi, adică în exclusivitate pentru câte un operator”.

Peste 16.000 de autovehicule comerciale au întrerupt activitatea la nivel naţional, joi dimineaţă, în semn de protest faţă de ordinul dat de ministrul Transporturilor, Lucian Şova, prin care acesta a modificat normele privind transportul interjudeţean de persoane. După prânz, transportatorii au reluat activitatea, după ce au avut discuţii cu reprezentanţi ai Camerei Deputaţilor, a declarat, pentru News.ro, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), Augustin Hagiu.

”Am reluat activitatea, ne-am lămurit cu cei de la Parlament. Săptămâna viitoare vom avea o întâlnire, sper să clarificăm situaţia. Aştept declaraţiile de la minister”, a spus Hagiu.

FORT şi Confederaţia Operatorilor de Transport Autorizaţi din România (COTAR) au anunţat miercuri organizarea de proteste la nivel naţional din cauza ordinului dat de Lucian Şova, prin care se doreşte liberalizarea transportului interjudeţean de persoane. Ulterior, COTAR a anunţat că renunţă deocamdată la manifestaţii.

Cea mai contestată măsură este cea prin care este eliminată vechimea pe un traseu ca o condiţie pentru atribuirea traseului respectiv.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.