Românii încep să fie mult mai atenţi şi prudenţi în ceea ce priveşte alte tipuri de cheltuieli care pot afecta bugetul familiei, de exemplu cu vacanţe sau ieşiri în oraş. 2 din 3 români îşi urmăresc bugetul şi ţin evidenţa veniturilor şi cheltuielilor, iar cei vârstnici sunt mai atenţi decât cei tineri, arată un sondaj realizat de CEC Bank în parteneriat cu comparatorul bancar FinZoom.ro.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Pentru 25,52% dintre români, cheltuielile cu locuinţa ocupă 40-60% din venituri. În acest context, românii încep să fie mult mai atenţi şi prudenţi în ceea ce priveşte alte tipuri de cheltuieli care pot afecta bugetul familiei (ex. vacanţe, ieşiri în oraş etc.)”, rezultă dintr-un sondaj realizat de CEC Bank în parteneriat cu comparatorul bancar FinZoom.ro

66,43% dintre respondenţi declară că obişnuiesc să-şi urmărească bugetul lunar, numărul acestora fiind în creştere (cu circa 3%) faţă de primul trimestru al acestui an. Ponderea este mai ridicată - circa 75% - în rândul celor mai înaintaţi în vârstă (peste 55 de ani), iar tinerii îmbrăţişează mai greu acest obicei – doar 55% din cei sub 25 de ani au obiceiul de a-şi urmări bugetul în mod frecvent. 

Pentru a veni în sprijinul românilor care vor să îşi gestioneze în mod responsabil bugetul, CEC Bank a lansat pachetul de cont bancar ”Grijă completă” care oferă servicii complete pentru operaţiunile de zi cu zi (card, internet şi mobile banking, conturi în euro şi lei), cu zero comisioane în primul an, dar şi un depozit cu depuneri ulterioare, cu dobândă de 7,2% pe an. 

Cheltuielile cu casa au o pondere semnificativă în veniturile românilor. Pentru 25,52% dintre români, aceste cheltuieli reprezintă 40-60% din venituri. Tinerii sub 25 ani au cheltuieli minime cu locuinţa: 24% dintre aceştia alocă sub 20% din venituri, o posibilă explicaţie fiind faptul că mulţi preferă să locuiască în continuare cu părinţii. 

Deşi ne-am aştepta ca cei cu venituri mai mici să fie mai atenţi în ceea ce priveşte cheltuielile, datele sondajul arată contrariul: doar 61,88% dintre românii cu venituri sub 2.500 lei / lună au obiceiul să-şi urmărească bugetul de venituri şi cheltuieli, cifră sub media de 66,43% la nivel de populaţie. La polul opus, cei care au venituri mari (de peste 10.000 lei pe lună) sunt cei mai atenţi cu bugetul (72,55% dintre ei sunt atenţi la costuri). 

Digitalizarea din sistemul bancar, pe lângă faptul că a dus la apariţia unor facilităţi moderne de plată, a devenit şi un instrument util în ceea ce priveşte urmărirea cheltuielilor lunare. Pentru a ţine evidenţa facturilor lunare, 48,74% dintre români plătesc cu cardul sau contul bancar, 11,79% doar în unele luni, 14,95% rareori fac acest lucru, în timp ce 24,51% declară că nu fac plata cu cardul sau contul bancar pentru a ţine evidenţa facturilor.   

38,96% dintre români folosesc serviciile de internet banking şi mobile banking săptămânal (cei mai mulţi dintre aceştia câştigă peste 5000 lei/ lună – dublu faţă de media înregistrată la nivelul populaţiei), 24,66% ocazional pentru activităţi bancare, în timp ce 25,52% dintre cei chestionaţi utilizează portofelele digitale Google Pay/Apple Wallet, direct din telefon, pentru plata produselor cu cardul (tinerii sub 25 ani înregistrează cele mai mari valori – 46,97%, aproape dublu faţă de media înregistrată la nivel de populaţie).  

Sondajul a fost realizat online, de comparatorul financiar FinZoom, la cererea CEC Bank, pe un eşantion reprezentativ de peste 1.390 de respondenţi din toată ţara, reprezentativ pentru utilizatorii de internet. 55,43% dintre respondenţi sunt salariaţi, 43,78% au declarat venituri între 2.500 lei şi 5.000 lei, 34,22% au vârste cuprinse între 25-40 ani, iar 39,04% au studii superioare. 

CEC Bank este instituţia financiară cu cea mai lungă tradiţie din România. Fondată în 1864, CEC Bank are în prezent cea mai extinsă reţea naţională, cu peste 1.000 de sucursale şi unităţi teritoriale şi cu active de peste 53,3 de miliarde lei, la sfârşitul primului semestru din 2022. 

CEC Bank este o bancă universală pe piaţa românească şi oferă produse şi servicii persoanelor fizice, IMM-urilor şi corporaţiilor mari, prin multiple canale de distribuţie: unităţi bancare, reţele de terminale ATM şi POS, internet banking, mobile banking şi magazinul virtual CEC-IN, unde pot fi accesate produse şi servicii bancare 100% online. 

 

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.