Dezvoltatorii imobiliari continuă extinderea portofoliilor de proiecte de retail din România, spaţii cu o suprafaţă de peste 500.000 de metri pătraţi fiind anunţate pentru următorii 4 ani, arată un raport al companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox. Potrivit datelor companiei, în prezent, Reşiţa, cu 73.000 de locuitori, este cel mai mare oraş din ţară fără un proiect de retail modern.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Dezvoltatorii imobiliari continuă extinderea portofoliilor de proiecte de retail din România, spaţii cu o suprafata de peste 500.000 de metri pătraţi fiind anunţate pentru următorii 4 ani, 10 dintre proiectele planificate având mai mult de 10.000 metri pătraţi fiecare”, reiese din rapoartele Bucharest Retail Market si Romania Retail Regional Cities, lansate de Cushman & Wakefield Echinox.

La nivelul regiunilor, în zona Centru Vest sunt în construcţie şi în fază de planificare proiecte totalizând 270.000 metri pătraţi, care se vor adăuga la stocul existent de 1,4 milioane de metri pătraţi. Astfel, această zonă va rămâne cea mai dezvoltată din punct de vedere al spaţiilor de retail moderne construite. 

În zona de Est, care la finalul lunii martie cumula un stoc total de 610.000 metri pătraţi, sunt planificate pentru dezvoltare spaţii noi de 137.000 metri pătraţi, în timp ce în zona de sud, cu un stoc de 842.000 metri pătraţi, proiectele anunţate totalizează 156.000 metri pătraţi.

În prezent, Reşiţa, cu 73.000 de locuitori, este cel mai mare oraş din ţară fără un proiect de retail modern. Există însă planuri pentru dezvoltarea de către Nhood a unui centru comercial de 35.000 de metri pătraţi în următorii ani, parte a unui proiect de regenerare urbană. Giurgiu şi Alexandria sunt două alte oraşe importante fără niciun proiect modern de retail. Giurgiu va intra însă în acest an pe harta retailului modern, prin parcul de retail pe care Mitiska îl dezvoltă în oraş, pentru Alexandria însă neexistând încă în plan vreun astfel de proiect.

Trei oraşe din ţară au o densitate de spaţii comerciale de peste 1.000 metri pătraţi/1.000 locuitori, respectiv Suceava (1.167 mp/1.000 de locuitori), Oradea (1.047 mp/1.000 locuitori) şi Deva (1,006 mp/1.000 locuitori.

Cele mai puţine spaţii de retail raportate la numărul de locuitori sunt înregistrate în Tulcea şi Călăraşi cu 70 mp/1.000 locuitori, respectiv 98 mp/1.000 locuitori, cu toate că în aceste oraşe salariile medii nete sunt peste cele din Suceava, Oradea sau Deva. Această situaţie este remarcată şi în cazul unor oraşe mari precum Cluj-Napoca, Alba Iulia, Craiova, Iaşi şi chiar Bucureşti, unde deşi câştigurile medii nete sunt printre cele mai ridicate din ţară, au o densitate redusă de spaţii de retail.

În Bucureşti, în prezent, sunt în construcţie spaţii totalizând 48.400 metri pătraţi, respectiv extinderea Promenada Mall în zona Barbu-Văcărescu – Floreasca, Lemon Retail Park în Voluntari şi Greenfield Plaza.

Stocul total de spaţii de retail din România a ajuns la finalul primului trimestru din acest an la 4,14 millioane de metri pătraţi, din care 2,88 milioane de metri pătraţi în afara Bucureştiului, iar 1,26 milioane de metri pătraţi în Capitală.

La nivelul Bucurestiului, cea mai mare densitate de spaţii comerciale se află în sectorul 1, cu un nivel de circa 758 mp/1.000 de locuitori, pe poziţiile următoare fiind situate sectoarele 6 (655 mp/1.000 de locuitori) şi 3 (488 mp/1.000 de locuitori).

„Aproape toţi dezvoltatorii prezenţi pe piaţa locală de retail au anunţate planuri de investiţii ambiţioase pentru perioada următoare, dovedind încă o dată încrederea pe care o au în acest segment imobiliar. Vedem pentru următorii ani o diversificare a formatelor pe care aceştia intenţionează să le aducă pe piaţă, noile investiţii vizând în egală măsură proiectele de tip mall şi cele de parcuri de retail. Există în continuare oraşe importante din punct de vedere al puterii de cumpărare şi a numărului de locuitori care pot absorbi scheme moderne de retail cu condiţia ca acestea să fie adaptate nevoilor şi cerinţelor existente”, spune Bogdan Marcu, partner, Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox.

Cushman & Wakefield Echinox este o companie de consultanţă imobiliară de top pe piaţa locală, şi afiliatul exclusiv al Cushman & Wakefield în România, deţinut şi operat independent. Echipa de peste 80 de profesionişti şi colaboratori oferă o gamă completă de servicii investitorilor, dezvoltatorilor, proprietarilor şi chiriaşilor.

Cushman & Wakefield, unul dintre liderii globali în domeniul serviciilor imobiliare comerciale, are 50.000 de angajaţi în peste 60 de ţări. Cu venituri de 9,4 miliarde de dolari, serviciile principale ale companiei sunt: consultanţă în gestionarea activelor şi investiţiilor, pieţe de capital, închirieri, administrarea proprietăţilor, reprezentarea chiriaşilor, servicii de proiect şi evaluare.

 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.