Retailul nealimentar a înregistrat în perioada iulie-august scăderi extrem de puternice, vânzările scăzând cu până la 75%, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, astfel că încasările nu asigură resursele necesare supravieţuirii magazinelor, anunţă Organizaţia Patronală a Retailerilor din România (RoRetail).

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

"Situaţia magazinelor din retailul nealimentar continuă să fie una extrem de dificilă la aproape 3 luni de la redeschiderea centrelor comerciale de tip mall", anunţă Organizaţia Patronală a Retailerilor din România, RoRetail.

După o uşoară revenire a vânzărilor în ultimele două săptămâni din luna iunie, retailul nealimentar a înregistrat în perioada iulie-august scăderi extrem de puternice.

"În lunile iulie şi august procentele de scădere a volumului vânzărilor retailului nealimentar faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut au fost de până la 75%, cu o medie a scăderilor între 35% şi 45%. Scăderea de trafic din lunilie iulie-august a fost şi ea de până la 60%, cu vârfuri chiar şi de 75%, media situându-se în intervalul unor scăderi de 35%-50%, faţă de acelaşi interval din 2019", precizează patronatul.

Aceste scăderi puternice ale volumului vânzărilor nu au putut fi evitate chiar şi în condiţiile în care retailerii au aplicat tăieri semnificative ale marjei comerciale, chiar şi cu până la 78%,  fiind înregistrate situaţii în care peste 20% din întreg volumul comercializat a avut marjă negativă.

Magazinele de retail nealimentar din mall-uri s-au redeschis la jumătatea lunii iunie, după trei luni, timp în care au fost închise prin decizie a autorităţilor.

"În perioada în care au fost închise, magazinele au avut zero încasări şi deci zero venituri. Mai mult, cheltuielile făcute înainte de apariţia situaţiei de criză, pentru asigurarea stocurilor de marfă sezoniere, au făcut ca retailerii nealimentari să aibă resurse financiare disponibile extrem limitate pentru depăşirea dificultăţilor curente", spun reprezentanţii RORETAIL.

Odată cu redeschiderea, ei nu au avut altă opţiune decât să îşi asume pierderea totală sau, în cel mai bun caz, parţială, a stocurilor deţinute anterior. De asemenea, pentru reluarea activităţii au fost necesare noi investiţii, în realizarea stocurilor de marfă specifice sezonului actual, acestea fiind ulterior puse în comercializare cu marje extrem de reduse, adaugă ei.

”Situaţia din retailul nealimentar a fost dramatică în perioada stării de urgenţă şi de alertă, fiind extrem de dificilă şi în prezent. După o perioadă de trei luni în care activitatea magazinelor a fost stopată de autorităţi, revenirea nu este cea pe care o speram. Volumele de vânzări, mult mai mici decât în anii anteriori, nu asigură resursele necesare pentru supravieţuirea magazinelor. O situaţie similară se înregistrează şi în cadrul HoReCa din marile centre comerciale.  Este important ca deţinătorii şi administratorii acestora să susţină aducerea obligaţiilor contractuale la noua realitate pe care o traversăm. Altfel ne îndreptăm spre faliment, ceea ce nu va fi în avantajul nimănui”, a declarat Cosmin Savu Cristescu, secretar general RoRetail.

Criza din ultimele luni a afectat puternic în special reţelele naţionale, magazinele care fac parte din reţele internaţionale beneficiind de stabilitatea mai ridicată oferită din prezenţa şi pe alte pieţe. Reţelele naţionale depind însă exclusiv de evoluţiile de pe această piaţă.

"Retailerii români îşi doresc şi promovează stabilirea unei relaţii de parteneriat echitabil şi stabil cu proprietarii şi administratorii de centre comerciale de tip mall, parteneriat care să permită depăşirea cu bine de către ambele părţi a provocărilor ce încă persistă pentru industria de profil. Este un context de piaţă nou pentru ambele părţi, dar de viteza cu care se reacţionează va depinde succesul comun", spun reprezentanţii RoRetail.

Există centre comerciale care au înţeles să adopte o atitudine de business corectă, atât pentru retaileri, cât şi pentru propria lor afacere pe termen lung, adaugă ei.

"Spre exemplu, Băneasa Shopping Center, Coresi Braşov şi Alba Mall sunt centre care au acordat reducere de 100% la plata chiriei pe întreaga perioadă în care magazinele au fost închise, iar ultimele două au implementat inclusiv sistemul unei chirii procentuale din volumul vânzărilor după redeschidere, cu reevaluări periodice. În prezent se derulează negocieri verbale de adaptare de termeni, nu în corelare însă cu evoluţia vânzărilor, şi au fost semnate extrem de putine acte adiţionale pe relaţia comercială retaileri – proprietari/administratori de centre comerciale de tip mall. Aceştia din urmă au ales în acelaşi timp să execute multe scrisori de garanţie, ceea ce riscă să conducă la închiderea pe termen lung a unor branduri importante sau chiar la intrarea lor în faliment", precizează patronatul.

În cazul în care nu vor găsi deschidere şi disponibilitate la proprietarii şi administratorii de centre comerciale de tip mall pentru implementarea acestei relaţii de parteneriat echitabil, adaptată la condiţiile speciale de piaţă pe care încă le traversează, membrii RoRetail spun că sunt decişi să reia protestele.

Organizaţia Patronală a Retailerilor din România (RoRetail) este o asociaţie înfiinţată în anul 2014, care grupează peste 1.000 de magazine din România, din retailul nealimentar şi din HoReCA din centrele comerciale, grupând deopotrivă branduri naţionale şi internaţionale şi însumând peste 12.000 de angajaţi.


 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.