Metrorex vrea să ia un împrumut ”în condiţii de piaţă” de 188,35 milioane lei de la Ministerul Finanţelor Publice, din venituri rezultate din privatizare, astfel încât societatea ”să îşi asigure resursele financiare necesare acoperirii sumelor impuse de instanţele judecătoreşti”.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Împrumutul în valoare de 188.353.748 lei va fi acordat societăţii Metrorex SA de către Ministerul Finanţelor Publice, din venituri din privatizare, în termenul stabilit prin actul normativ, prin încheierea unei convenţii de împrumut în care vor fi precizate drepturile şi obligaţiile părţilor, termenii, condiţiile de acordare”, arată proiectul de act normative.

Rambursarea se efectuează integral în termen de zece ani de la acordarea împrumutului, împreună cu dobânda aferentă, într-un cont distinct deschis la Trezoreria operativă centrală.

În 2011, Metrorex şi asocierea Astaldi S.p.A - FCC Construccion - Delta A.C.M. 93- AB Construct au semnat contractul de proiectare şi execuţie lucrări nr. 10 în cadrul obiectivului de investiţii Magistrala V, Etapa I-a Drumul Taberei-Universitate pentru realizarea lucrărilor ”Structură de rezistenţă”, Secţiunea Râul Doamnei – Haşdeu (Operă), potrivit unui proiect de Ordonanţă de urgenţă a Guvernului, publicat în dezbatere de Ministerul Transporturilor.

În 2014, asocierea a formulat cerere de chemare în judecată împotriva Metrorex, solicitând ca, prin hotărârea ce se va pronunţa, să se dispună obligarea companiei la stabilirea unei noi scadenţe a obligaţiei de finalizare a lucrărilor aferente contractului de proiectare şi execuţie, în data de 15 februarie 2016, dar şi ”obligarea la plata sumelor suplimentare şi daunelor interese suportate de asociere şi generate de întârzierile survenite în executarea contractului din motive neimputabile asocierii, respectiv suma de circa 106,08 milioane lei, evaluată până la momentul promovării acţiunii şi suma de 82,25 milioane lei, calculată până la data de 15 februarie 2016 în conformitate cu dispoziţiile contractuale”, arată nota de fundamentare.

Motivele respectivei acţiuni sunt efectele intervenirii unor evenimente imprevizibile în derularea contractului, ”cum ar fi: obţinerea cu întârziere a acordului de mediu; operaţiunile de mutare a staţiei de lansare Parc Drumul Taberei la staţia de lansare Academia Militară; modificarea proiectului tehnic; lipsa autorizaţiilor de demolare a unor clădiri aflate pe amplasamentele staţiilor Academia Militară şi Orizont; solicitări suplimentare din partea autorităţilor locale pentru devieri trafic; modificarea amplasamentului iniţial al staţiei de lansare Academia Militară; descoperiri arheologice”, spun autorii documentului.

Alte motive au fost insuficienţa fondurilor de plată a lucrărilor la începutul anului 2013 şi impedimentele privind alimentarea cu energie electrică a TBM-urilor.

Fondul cauzei a fost soluţionat de Tribunalul Bucureşti pe 17 iulie 2017, instanţa obligând Metrorex la plata către reclamanţi a sumelor suplimentare şi daunelor interese în cuantum de 106.080.840 lei evaluată până la momentul promovării acţiunii respectiv suma de 82.258.839 lei calculată până la 15 februarie 2016.

De asemenea, Metrorex a fost obligată de instanţă la plata către reclamanţi a sumei de 14.068 lei cu titlu de cheltuieli de judecată.

Metrorex a formulat recurs, pe 26 ianuarie 2018, iar prin soluţia pe scurt pronunţată de Curtea de Apel prin Hotărârea nr. 2570/2018 la data de 2 mai 2018, instanţa a respins recursurile ca nefondate.

Hotărârile instanţelor de judecată sunt definitive.

În plus, asocierea a notificat Metrorex, la finele lunii mai, cu privire la demararea procedurii de executare silită, ”ipoteză ce determină creşterea sumelor pe care Metrorex urmează să le achite şi alte daune în legătură cu acestea”.

Potrivit notei de fundamentare, ”neplata obligaţiilor instituite de instanţele judecătoreşti în sarcina Metrorex prin hotărâre definitivă poate duce la blocarea activităţii de transport călători cu metroul afectând astfel circa 600.000 de călători care utilizează zilnic metroul bucureştean”.

De asemenea, bugetul societăţii Metrorex pe anul 2018 aprobat în aprilie este cu un deficit de finanţare (pierdere) 95,36 milioane lei şi că la finele anului 2017 Metrorex nu i-a fost alocată subvenţia pentru transportul de călători cu metroul aferentă trimestrului IV, în cuantum de 106,65 milioane lei, sume ce urmează să fie solicitate la rectificarea bugetară pe anul 2018, se mai spune în proiect.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.