Numărul întreprinderilor care au implementat ”produse noi pentru întreprindere” este de 2,8 ori mai mare decât numărul celor care au introdus ” produse noi pe piaţă”, în perioada 2018- 2020. Ponderea întreprinderilor inovatoare, în total întreprinderi, a scăzut, în perioada 2018-2020 faţă de perioada 2016-2018, cu 3,9 puncte procentuale, arată datele publicate vineri de Institutul Naţional de Statistică (INS).

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Ponderea întreprinderilor inovatoare, în total întreprinderi, a scăzut, în perioada 2018-2020 faţă de perioada 2016-2018 cu 3,9 puncte procentuale; Întreprinderile din servicii au inovat mai mult decât cele din industrie; Întreprinderile mari de două ori mai inovatoare decât IMM-urile; Ponderea întreprinderilor inovatoare numai de produse mai mare cu aproximativ 1,3 puncte procentuale decât ponderea întreprinderilor inovatoare numai de procese de afaceri; Numărul întreprinderilor care au implementat ”produse noi pentru întreprindere”, este de 2,8 ori mai mare decât numărul celor care au introdus ” produse noi pe piaţă”, în perioada 2018- 2020;  Întreprinderile inovatoare au cooperat mai mult între ele în perioada 2018-2020”, arată datele INS.

Rezultatele provizorii ale cercetării statistice privind inovarea în întreprinderile din mediul de afaceri arată că, în perioada 2018-2020, ponderea întreprinderilor care au introdus pe piaţă produse sau procese de afaceri noi sau îmbunătăţite, în numărul total de întreprinderi, a fost de 10,7%, ceea ce reprezintă o scădere cu 3,9 puncte procentuale faţă de perioada 2016-2018.

”În perioada analizată, ponderea întreprinderilor inovatoare, în total întreprinderi, a scăzut, faţă de perioada 2016-2018, atât în sectorul industriei cât şi în sectorul serviciilor, astfel: în industrie cu 2,8 puncte procentuale, iar în servicii cu 1,1 puncte procentuale. În schimb, dacă ne raportăm la numărul total de întreprinderi din fiecare sector, situaţia se schimbă, în favoarea industriei, aceasta având o pondere cu 0,2 puncte procentuale mai mare decât serviciile (10,8% în industrie, faţă de 10,6% în servicii)”, mai arată INS.

Ca şi în perioada 2016-2018, în perioada 2018-2020, per ansamblu, întreprinderile mari, cu cel puţin 250 de salariaţi, au fost de două ori mai inovatoare decât întreprinderile mici şi mijlocii (IMM-uri). Din numărul total de întreprinderi mari, 22,6% au fost inovatoare, în timp ce IMM-urile au inovat în proporţie de 10,1%.

Însă, în comparaţie cu perioada 2016-2018, ponderea întreprinderilor inovatoare mari a scăzut cu 5,4 puncte procentuale, de la 28,0% la 22,6%, iar IMM-urile inovatoare au avut aceeaşi tendinţă de scădere, cu 3,8 puncte procentuale, respectiv de la 13,9% la 10,1%.

Din totalul întreprinderilor, 4,4% au fost inovatoare numai de produse noi sau îmbunătăţite, 3,1% au aplicat numai pentru inovaţii ale proceselor de afaceri şi 2,6% au implementat numai inovaţii de produse şi procese de afaceri. Scăderea ponderii întreprinderilor inovatoare de produse se datorează atât scăderii ponderii întreprinderilor inovatoare de bunuri cât şi de servicii. Ponderea întreprinderilor inovatoare de bunuri, în total întreprinderi, a scăzut, în perioada 2018-2020, cu 3,0 puncte procentuale (de la 8,0% la 5,0%). Întreprinderile inovatoare de servicii au avut şi ele o scădere de 1,5 puncte procentuale (de la 6,3% la 4,8 %).

Ponderea produselor ”noi pe piaţă” şi ”noi pentru întreprindere” în total întreprinderi a scăzut în perioada 2018-2020 comparativ cu perioada 2016-2018. Dacă ponderea întreprinderilor inovatoare care au introdus ”produse noi pe piaţă”, în total întreprinderi a scăzut cu valori între 0,4 şi 2,6 puncte procentuale, în funcţie de mărimea întreprinderii, în perioada 2018-2020 comparativ cu perioada 2016-2018, ponderea întreprinderilor care au introdus ”produse noi pentru întreprindere” a scăzut cu valori cuprinse înte 2,2 şi 6,1 puncte procentuale. Scăderile semnificative au fost înregistrate de întreprinderile mari, cu cel puţin 250 de salariaţi.

În perioada 2018-2020, întreprinderile inovatoare au cooperat mai mult între ele (31,3%), în comparaţie cu perioada 2016-2018 (30,2%). Pe tipuri de parteneri de cooperare, raportat la numărul total de întreprinderi inovatoare, cea mai mare creştere s-a semnalat în cooperarea cu consultanţi, laboratoare comerciale (+3,9 puncte procentuale), clienţi sau cumpărători din sectorul privat (+2,8 puncte procentuale) şi alte întreprinderi private (+2,7 puncte procentuale).

 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.