Cifra de afaceri a Grupului TeraPlast a crescut anul trecut cu 16% faţă de 2021, ajungând la 711 milioane de lei, iar profitul net al anului 2022 a fost de aproape 15,4 milioane de lei, în scădere cu 64%. Grupul estimează pentru acest an afaceri de 847,75, în creştere cu 19%, iar pentru acest an şi-a planificat investiţii de 102 milioane de lei, din care cele mai importante proiecte vizează o nouă fabrică pentru producţia de folii stretch şi o nouă centrală fotovoltaică.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Cifra de afaceri a Grupului TeraPlast a crescut în 2022 cu 16% comparativ cu 2021, ajungând la 711 milioane de lei.  EBITDA s-a situat la 52,7 milioane de lei, în scădere cu 29% faţă de rezultatul anului precedent, ca urmare a volatilităţii preţurilor la materiile prime şi a unui nivel sub estimări a lucrărilor de apă – canal finanţate din fonduri europene şi bugetare. Segmentul Instalaţii & Reciclare – „motorul Grupului” - în ciuda celui mai provocator an din ultimii 5 ani, a reuşit să depăşească EBITDA record înregistrată în anul 2021. Acesta a generat circa 97% din EBITDA consolidat la nivelul Grupului pe fondul necesităţii unui timp sporit de ajungere la „breakeven” a unor investiţii noi, menite să diversifice portofoliul de business-uri al grupului”, anunţă grupul.

Marja EBITDA s-a erodat pe parcursul anului şi a ajuns la 7,4% la finalul anului 2022. Rezultatul a fost marcat în principal de provocările întâmpinate de segmentele Ferestre & Uşi şi Ambalaje flexibile, unde s-au resimţit întârzierile la indexarea preţurilor de vânzare, respectiv costurile mari de pornire şi de pătrundere pe piaţă.

Profitul net al anului 2022 a fost de aproape 15,4 milioane de lei, în scădere cu 64% faţă de rezultatul excepţional din anul precedent. Evoluţia a fost determinată pe de o parte de costurile cu amortizarea, pe fondul creşterii bazei de active a grupului în urma investiţiilor mari realizate şi, pe de altă parte, de creşterea ratelor dobânzilor la lei, ceea ce pentru Grup a însemnat o cheltuială suplimentară de 8,3 milioane lei în 2022 faţă de 2021.

Pentru anul în curs, Grupul TeraPlast ţinteşte creşteri semnificative ale performanţei financiare, estimând o accelerare a lucrărilor de infrastructură aşteptată cel târziu la începutul trimestrului 3 din 2023.

”Grupul TeraPlast continuă investiţiile în anul 2023. Este vorba despre suma totală de 102 milioane de lei, din care cele mai importante proiecte vizează o nouă fabrică pentru producţia de folii stretch şi o nouă centrală fotovoltaică. Astfel, grupul îşi continuă diversificarea domeniilor de activitate şi a regiunilor geografice în care dezvoltă afaceri, în paralel cu investiţii verzi menite să îmbunătăţească durabil independenţa energetică a Grupului şi având la bază şi programele guvernamentale de sprijin economic”, mai anunţă grupul.

Bugetul prezentat pentru anul 2023 nu include efectele determinate de eventuale fuziuni/achiziţii.

”Anul 2022 a fost al doilea cel mai bun an din istoria Grupului TeraPlast, după nivelurile record din 2021. Grupul a finalizat, de asemenea, implementarea celui mai ambiţios plan de investiţii din istoria sa, ajungând cel mai mare procesator de polimeri din Centrul şi Estul Europei. Grupul TeraPlast a reuşit să-şi consolideze cota de piaţă în anul 2022, iar poziţia de lider îi va permite să fructifice oportunităţi de afaceri odată ce pieţele în care activează îşi vor reveni în următorii ani. Investiţiile majore finalizate în perioada 2021-2022, în sumă de 219 milioane de lei, se adaugă celor realizate în ultimii ani cu scopul de a diversifica domeniul de activitate, amprenta geografică a grupului, de a creşte independenţa energetică şi pentru substituirea materiilor prime virgine cu material reciclat. Totodată, este firesc ca în primii ani de operaţionalizare a investiţiilor, a unor noi capacităţi de producţie de ultimă generaţie, rezultatele financiare să nu strălucească pe fondul provocărilor enorme determinate de contextul economic mondial şi regional fără precedent. Cu toate acestea, grupul priveşte permanent un orizont lung de timp, de peste 5 ani, în scopul maximizării valorii adăugate pentru acţionari. Aşadar, reprezentanţii grupului rămân încrezători în potenţialul pe termen lung al proiectelor investiţionale demarate în ultimii ani”, arată TeraPlast.

Scăderea faţă de buget, dar şi faţă de revizuirea de la 9 luni, a fost cauzată de schimbarea radicală a dinamicii pieţelor materiilor prime ca efect colateral al războiului din Ucraina. Un alt impact l-au avut pornirea mai lentă a segmentului de Ambalaje flexibile şi o performanţă sub aşteptări a segmentului Ferestre & Uşi generată de întârzieri în transferarea costurilor de producţie în piaţă. Provocările imediate, deşi au erodat marjele din 2022, nu au afectat dezvoltarea pe termen mediu şi lung a grupului, o dezvoltare cu o componentă de sustenabilitate în creştere.

Segmentul Instalaţii şi Reciclare a păstrat un trend pozitiv comparativ cu rezultatul record din 2021: EBITDA  s-a îmbunătăţit sensibil în sumă absolută şi a ajuns la 51 milioane de lei. Marja EBITDA a rămas solidă, 10,4% pentru întreg anul 2022.

Cifra de afaceri a acestui segment s-a majorat cu 20% comparativ cu 2021, până la 488 milioane de lei. Deşi cifra de afaceri a segmentului Instalaţii a crescut datorită inflaţiei, volumele au stagnat raportat la 2021, ceea ce a generat presiuni pe marjă, respectiv transferul parţial al costurilor în piaţă. Obiectivul atins în anul 2022 a fost consolidarea cotei de piaţă, poziţia de lider fiind esenţială în vederea fructificării oportunităţilor de afaceri odată ce activitatea în domeniu îşi va reveni.

Segmentul Granule şi Reciclare s-a confruntat cu o situaţie atipică în piaţă, cu apariţia unor factori perturbatori, imposibil de anticipat. Pe fondul costurilor mărite cu energia din Uniunea Europeană au apărut diferenţe semnificative de cotaţii între materiile prime din UE, inclusiv România, şi cele din afara Uniunii Europene. Acest climat, a pus presiune pe marje, însă Grupul s-a concentrat pe conservarea cotei de piaţă şi menţinerea poziţiei de lider pe acest segment. Contextul a lăsat urme în evoluţia cifrei de afaceri a segmentului Granule şi a determinat o reducere a EBITDA cu 53% faţă de 2021. Marja s-a menţinut la un nivel de 10,1%, peste media TeraPlast.

Linia de business Ferestre & Uşi, gestionată de TeraGlass, a avut o cifră de afaceri în creştere cu 30%, venită inclusiv din creşterea volumelor de vânzări. Segmentul s-a confruntat cu preţuri ale materiilor prime aflate în creştere accelerată, cele mai mari influenţe putându-se simţi la profilele de PVC şi la sticlă. Capacitatea Grupului de a transfera pe lanţul valoric aceste costuri a fost limitată în condiţiile în care clienţii sunt marile lanţuri de bricolaj ale Europei, cu o putere considerabilă de negociere. Ca urmare, marjele au avut de suferit, iar EBITDA pentru această linie de business a cunoscut o contracţie de 65% faţă de 2021.

Segmentul de Ambalaje flexibile a fost puternic grevat de lipsa unei încărcări optime a liniilor. Cantităţile produse în 2022 sunt la jumătate faţă de capacitatea de producţie. Costurile de omologare, traduse în şarje mici de producţie, au contribuit de asemenea la ineficienţa liniei de business. Rentabilizarea acestei noi divizii în cadrul Grupului necesită mai mult timp decât estimările iniţiale. Cu toate acestea, în a doua jumătate a anului 2022 s-au omologat unele produse industriale şi au intrat în vigoare contracte cu marile lanţuri de retail, inclusiv pe pieţe externe, ceea ce indică un trend crescător.

„Tragem linie după un an dificil, plin de provocări care ne-au pus la încercare abilităţile de gestionare a situaţiilor complexe. Deşi unele segmente au performat la nivel record, rezultatul consolidat poartă amprenta perioadei pe care am parcurs-o. Am mers în continuare pe calea dezvoltării, în pofida contextului dificil, pentru a continua să livrăm creştere acţionarilor noştri. Chiar dacă profitabilitatea a fost sub aşteptări, avem baza pentru a livra rezultate odată cu începerea normalizării situaţiei generale.” a declarat Ioana Birta, directorul financiar al Grupului TeraPlast. „În acest moment considerăm că ce a fost mai greu a trecut, iar anul curent va aduce o revigorare, o reaşezare, un context mai bun din perspectiva volatilităţii preţurilor, lucruri care pregătesc următoarea perioadă de creştere. Ne propunem creşteri pe toate segmentele şi ştim că efortul va fi susţinut din partea echipei Grupului TeraPlast, aşadar în condiţiile actuale de predictibilitate suntem încrezători în atingerea bugetului.” a continuat dna Birta.

„Am învăţat din lecţiile anului 2022 cu privire la prognozarea în condiţii de impredictibilitate economică, având permanent obiectivul de a excela în rezultate prin comparaţie cu anul 2021 care a reprezentat recordul absolut la nivel de Grup. Prin urmare, bugetul anului 2023 rămâne provocator şi ţintim uşoara depăşire a recordului EBITDA înregistrat de Grup în 2021, bazându-ne şi pe normalizarea segmentelor de business menite să diversifice afacerile noastre. Ne aşteptăm la o îmbunătăţire a domeniului nostru de activitate în a doua parte a anului 2023.” a concluzionat Ioana Birta.

Rezultatele consolidate în 2023 vor fi în ameliorare pe fondul reducerii volatilităţii preţurilor. Cifra de afaceri va creşte din majorarea volumelor.

Segmentul Instalaţii şi Reciclare va beneficia, începând cu a doua jumătate a anului, de un efect pozitiv al intrării în faza de execuţie a proiectelor din Programul Anghel Saligny şi a celor rămase în cadrul POIM. Demararea lucrărilor de infrastructură va duce la depăşirea volumelor record din 2021.

Pentru segmentul Granule şi Reciclare este prognozată o normalizare a condiţiilor de piaţă din perspectiva stabilităţii preţurilor şi implicit a cererii pentru produse fabricate în UE.

TeraGlass, prin segmentul Ferestre şi uşi, are în vedere un impact pozitiv în urma demarării proiectelor din PNRR privind eficienţa energetică a clădirilor, cu un potenţial la nivelul întregii pieţe de 2 miliarde de lei. Pe acest segment Grupul anticipează o scădere a preţului mediu şi o creştere a volumelor. Profitabilitatea se va îmbunătăţi pe fondul dispariţiei presiunilor de creştere a preţurilor materiilor prime. Pe de altă parte, va exista un impact nefavorabil din cauza creşterii salariului minim în construcţii.

Segmentul de ambalaje flexibile va înregistra o creştere a volumelor ca urmare a depăşirii fazei de ramp-up, a lărgirii bazei de clienţi şi a creşterii cererii. În 2023, EBITDA la nivel de segment va intra în teritoriul pozitiv.

Grupul este compus din companiile: TeraPlast, TeraGlass, TeraPlast Recycling, TeraBio Pack şi Somplast. Începând cu 2 iulie 2008, TeraPlast SA este listată la Bursa de Valori Bucureşti sub simbolul TRP. Acţiunile companiei sunt incluse în indicele de referinţă BET al Bursei de Valori Bucureşti şi, din septembrie 2021, în indicii Small Cap şi Global All Cap ai FTSE Russell.

 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.