Prim-vicepreledintele PSD ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu lansează un atac dur la adresa guvernărilor de dreapta, într-o postare pe Facebook pe tema măsurilor de reducere a cheltuielilor, afirmând că acestea sunt necesare pentru că 60% din banii împrumutaţi astăzi de România merg pentru plata sau refinanţarea datoriilor din urmă, mai ales a datoriilor imense contractate de guvernările de dreapta şi pentru că ”datoria guvernamentală a explodat” din cauza ”derapajelor bugetare masive din perioada guvernărilor Orban şi Cîţu”. ”Unora le este facil să vorbească de onoare, chiar dacă ei înşişi nu o demonstrează. Iar pentru că memoria instituţională şi politică le joacă feste, le reamintesc că un caracter puternic se vede în deciziile luate în momente dificile! Ştiu, unora le este mai simplu să chibiţeze, în timp ce îşi şterg lacrimile false din ochi cu batista!”, conchide el.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email
”De ce este nevoie acum de consolidare fiscală? Voi fi direct: pentru că 60% din banii împrumutaţi astăzi de România merg pentru plata sau refinanţarea datoriilor din urmă, mai ales a datoriilor imense contractate de guvernările de dreapta! În ultima luna de guvernare PSD - din 2018- deficitul bugetar al României era de 2,8% din PIB, sub 3% cât este regula bugetară stabilită de UE. În 2 luni de guvernare de dreapta deficitul bugetar a crescut cu 60%, o gaură de peste 15 miliarde lei provocată bugetului de guvernarea de atunci. Dezastrul a continuat, iar în 2020 deficitul a ajuns la un record de 9,2% din PIB şi s-a menţinut la un nivel record în UE şi în anul 2021: 7,1% din PIB. Pe scurt: în timpul guvernărilor de dreapta, deficitul bugetar a ajuns la recordul istoric de 100 miliarde lei (în anul 2020), faţă de 29 miliarde lei în octombrie 2019 (ultima lună de guvernare PSD). Iar, din cauza acestor derapaje bugetare masive din perioada guvernărilor Orban şi Cîţu, datoria guvernamentală a explodat!”, scrie Grindeanu pe Facebook.
El susţine că ponderea datoriei guvernamentale în PIB a explodat de la 35,1% din PIB în anul 2019 la 48,6% din PIB în anul 2021, potrivit Eurostat. De la 365 miliarde lei (octombrie 2019) datoria guvernamentală a urcat la 558 miliarde lei (noiembrie 2021).
” Un record negativ cu care cei de dreapta au intrat în istorie: au îndatorat România cu încă 193 miliarde lei! Şi, nici în prezent, nu ştim unde s-au dus aceşti bani, în condiţiile în care s-au întors în economie sume echivalente cu doar 2% din PIB!”, susţine liderul social-democrat.
El enumeră motivele pentru care este nevoie acum de consolidare fiscală, ”după 3 premieri de dreapta”:
1. Pentru că România este în Procedură de Deficit bugetar excesiv ”din cauza guvernărilor lor”
2. Pentru ca România are o problema gravă a veniturilor bugetare. Veniturile fiscale sunt la 27% din PIB, cu 15 puncte procentuale sub media UE (42% din PIB)
3. Pentru că România va fi sancţionată cu amendă de 0,5% din PIB, dacă nu demonstrează că reduce deficitul bugetar
4. Pentru că România riscă să piardă fonduri europene şi fonduri din PNRR
5. Pentru că România va deveni necredibilă pe pieţele financiare, iar costurile la care ne împrumutăm vor creşte, iar datoria României devine din ce în ce mai greu de plătit.
”Trag un semnal de alarmă! Fără măsurile de reducere a cheltuielilor statului şi cele de reaşezare a sistemului fiscal pe baze echitabile, România ratează inclusiv şansa de a face mari investiţii publice! Neatingerea ţintei de deficit poate atrage după ea suspendarea proporţională a fondurilor europene! Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii este unul din principalii beneficiari ai acestor fonduri prin diversele mecanisme şi instrumente financiare europene. Prin PNRR (2021- 2026) beneficiem de 7,6 miliarde de euro, prin Programul Transport (2021- 2027) de 4,6 miliarde de euro, prin CEF de 1,2 miliarde de euro! Alături de contribuţia bugetului de stat, aceste fonduri finanţează toate marile proiecte de infrastructură de transport din România, fie că vorbim de căi ferate precum Braşov-Sighişoara- Arad, Timişoara- Caransebeş sau Ploieşti- Vicşani, fie că vorbim de autostrăzi ca A1 (Sibiu- Piteşti), A8 (Târgu Mureş- Târgu Neamţ) sau A7 (Ploieşti- Siret), fie că vorbim de marile proiecte de modernizare şi extindere a Portului Constanţa sau navigabilitatea Dunării”, explică ministrul Transporturilor.
El afirmă că anul trecut a semnat contracte de lucrări de peste 10 miliarde euro şi susţine că va continua acest ritm şi anul acesta! ”Noi autostrăzi, drumuri expres şi centuri ocolitoare prin CNAIR, modernizări şi reabilitări de căi ferate prin CFR Infrastructură, trenuri noi prin ARF şi modernizări de trenuri prin CFR Călători. Toate contractele semnate şi licitaţiile în desfăşurare depind însă de fluxul continuu al banilor europeni dinspre Bruxelles către România! Nu acceptăm nici un scenariu prin care aceste proiecte să fie nici măcar încetinite, să nu vorbim oprite!”, subliniază ministrul social-democrat.
 
El ţine să sublinieze că textul său nu este un pamflet.
”Unora le este facil să vorbească de onoare, chiar dacă ei înşişi nu o demonstrează. Iar pentru că memoria instituţională şi politică le joacă feste, le reamintesc că un caracter puternic se vede în deciziile luate în momente dificile! Ştiu, unora le este mai simplu să chibiţeze, în timp ce îşi şterg lacrimile false din ochi cu batista!”, conchide Sorin Grindeanu.

 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.