Interesul investitorilor pe piaţa de fuziuni şi achiziţii din România rămâne la un nivel apropiat de cel record, după ce 2017 a reprezentat unul dintre cei mai activi ani în acest sector, numărul tranzacţiilor crescând cu 28%, a anunţat joi compania de consultanţă şi audit EY România.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

În 2017, creşterea consumului, a veniturilor disponibile şi a avantajelor generate de poziţia geostrategică a României au fost factorii care au atras interesul investitorilor. Pentru România, contextul anului trecut a fost cel mai bun, atât din punct de vedere macroeconomic, cât şi geopolitic, consideră liderul departamentului de asistenţă în tranzacţii din cadrul EY România, Florin Vasilică.

”Ca întotdeauna, există şi puncte de preocupare la nivel macroeconomic – venite în principal din sectorul fiscal, dar şi din relaţia cu Uniunea Europeană. Ţinând cont de situaţia ţărilor din regiune – Ucraina, Grecia şi Turcia – este evident că România a beneficiat în urma acestui context geopolitic din ultimii trei-patru ani. Creşterea susţinută a PIB-ului a dus la crearea unui climat de încredere pentru investitori, asigurând firmelor locale un ritm de dezvoltare superior”, a declarat Vasilică, în cadrul comunicatului.

La nivel regional, tranzacţiile domestice (unde cumpărătorul şi vânzătorul provin din aceeaşi piaţă) din Europa Centrală şi de Sud-est au reprezentat puţin peste jumătate din numărul total de tranzacţii. Ponderea tranzacţiilor ”outbound”, unde investitorul provine din această regiune, iar compania ţintă din afara ei, a crescut uşor, de la 12% în 2016, la 14% în 2017, potrivit EY România.

”Cele mai active industrii în fuziuni şi achiziţii în 2017 la nivel local au fost: producţie, IT, industria farmaceutică şi a serviciilor de sănătate, energie şi minerit, industria bancară şi a serviciilor financiare. Cei mai mulţi investitori străini care au ales să investească în România au provenit în 2017 din SUA, Germania şi Republica Cehă”, se arată în comunicat.

Tranzacţiile domestice au fost majoritare şi în România, cu o pondere de 67%, potrivit EY România.

“Am remarcat că pe piaţă au apărut în general investitori care anterior nu erau interesaţi de România. Un motiv poate fi şi faptul că au apărut tranzacţii de valori mai mari. Mai mult, unele dintre fondurile mari şi-au redus pragul de intrare şi se uită acum şi către partea aceasta a lumii. Până acum, în general, antreprenorii români nu au fost foarte dispuşi să iasă în afara graniţelor ţării pentru achiziţii. Mulţi se tem că ar putea pierde controlul business-ului, însă un prim pas pentru ca acest tip de achiziţie să se facă mai uşor ar fi ca firmele locale să implementeze un sistem de guvernanţă corporativă solid”, a spus Vasilică.

Intenţiile de a încheia tranzacţii pe piaţa locală în 2018 rămân la un nivel foarte ridicat, în condiţiile în care peste jumătate dintre companii (53%) intenţionează să desfăşoare activităţi de fuziuni şi achiziţii în acest an. Antreprenorii români vor continua să caute soluţii de exit din afacerile mature pe care le-au dezvoltat, în timp ce investitorii strategici la nivel regional şi local vor continua să îşi extindă prezenţa şi să îşi consolideze cota de piaţă, potrivit EY România.

”Costul în creştere al energiei şi al forţei de muncă va tempera perspectivele de creştere ale economiei locale. Deşi liderii de business şi-au temperat aşteptările privind starea economiei româneşti, 84% dintre aceştia se aşteaptă în continuare ca situaţia economică să rămână la nivelul actual sau chiar să se îmbunătăţească. Pieţele emergente, aşa cum este şi cea românească, au potenţial mai bun de creştere faţă de cele din Vest, care sunt deja mature. Acest potenţial este însă adesea contrabalansat de riscurile politice şi macroeconomice”, a adaugat Florin Vasilică.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.