Bugetul general consolidat, care include atât bugetul de stat, cât şi bugetele de pensii şi de şomaj, a încheiat primele şase luni ale acestui an cu un deficit de 6,3 miliarde lei, reprezentând 0,77% din PIB, în creştere cu 61,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în condiţile în care ritmul de creştere a cheltuielilor a depăşit avansul încasărilor, arată datele publicate pe site-ul Ministerului Finanţelor.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

După primele cinci luni, bugetul consolidat era pe minus, cu un deficit de 2,17 miliarde lei, reprezentând 0,27% din PIB.

În primele şase luni ale anului trecut, bugetul general consolidat al statului a înregistrat un deficit de 0,51% din PIB sau 3,9 miliarde lei.

Principalul motiv al execuţiei bugetare slabe din primul semestru al acestui an a fost creşterea încasărilor la buget într-un ritm inferior ritmului de creştere a cheltuielilor. 

"Veniturile bugetului general consolidat, în sumă de 117,2 miliarde lei, reprezentând 14,4% din PIB, au fost cu 8,2% mai mari, în termeni nominali, faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. (...) Cheltuielile bugetului general consolidat, în sumă de 123,5 miliarde lei, au crescut în termeni nominali cu 10 % faţă de prima jumătate a anului trecut", arată raportul bugetar lunar.

Pe categorii de venituri, creşteri importante au fost înregistrate în primele şase luni la încasările din contribuţiile sociale (+16,1%), din impozitul pe salarii şi venit (+11,5%) şi din venituri din capital (+14,2%).

”Încasările din impozite şi taxe pe proprietate au scăzut cu 5,2% faţă de perioada similară din 2016, fiind determinată, în principal, de eliminarea de la 1 ianuarie 2017 a impozitului pe construcţii speciale. Încasările din alte impozite şi taxe pe bunuri şi servicii au crescut cu 62,1% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, creşterea fiind determinată, în principal, de evoluţia încasărilor aferente contribuţiei datorate pentru medicamente, precum şi pentru contractele cost-volum/cost-volum-rezultat finanţate din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate”, se arată în raport.

Încasările din TVA s-au redus în primele şase luni cu 4,3% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Încasările din accize au fost cu 7,6% mai mici comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent, fiind influenţate de reducerea nivelului acestora pentru unele produse energetice începând cu 1 ianuarie 2017.

Totodată, sumele de la Uniunea Europeană în contul plăţilor efectuate sunt de 5,6 miliarde lei, din care 5,1 miliarde lei reprezintă sume aferente proiectelor din domeniul agriculturii.

Cheltuielile bugetului general consolidat au fost în primele şase luni de 123,5 miliarde lei, în creştere cu 10% faţă de aceeaşi perioadă din anul precedent, ceea ce reprezintă o accelerare faţă de primele cinci luni, când rata de creştere era de doar 9,4%.

Cheltuielile de personal au crescut cu 19,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, ca urmare a majorările salariale acordate în a doua parte a anului trecut şi la începutul acestui an. O altă cauză o reprezintă creşterile salariale acordate in 2017, respectiv creşterea cu 15% a salariilor din sănătate de la 1 ianuarie 2017, a personalului plătit din fonduri publice din instituţiile şi autorităţile publice ale administraţiei publice locale care beneficiază de majorarea cu 20% începând cu 1 februarie 2017, majorarea salariului de bază minim brut pe ţară garantat de la 1250 lei la 1450 lei din 1 februarie 2017 şi majorarea cu 50% a salariului brut şi a sporurilor pentru personalul din instituţiile publice de spectacole sau concerte începând cu 1 februarie 2017.

”Cheltuielile cu asistenţa socială au crescut faţă de anul precedent cu 9,8%, fiind influenţate, în principal, de majorarea cu 5,25% a punctului de pensie de la 1 ianuarie 2017, ajungând la 917,5 lei, precum şi alte măsuri ce au fost aprobate în timpul anului 2016 care au contribuit la sporirea cheltuielilor sociale cum sunt: creşterea numărului de beneficiari de ajutor social prin excluderea alocaţiei de stat pentru copii din veniturile familiei la stabilirea ajutorului social (VMG); majorarea indemnizaţiei acordate adultului cu handicap vizual grav prin majorarea cu 25% a salariului net al asistentului social debutant cu studii medii din unităţile de asistenţă socială din sectorul bugetar, altele decât cele cu paturi, şi majorarea numărului de persoane încadrate în diverse tipuri de handicap; majorarea şi modificarea modalităţii de stabilire a indemnizaţiei lunare pentru creşterea copilului şi stimulentul de inserţie; pensii de serviciu pentru grefieri, personal aeronautic, funcţionari publici parlamentari, auditori ai Curţii de Conturi”, se arată în raport.

De asemenea, cheltuielile cu bunuri şi servicii au crescut cu 0,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2016, dobânzile sunt mai mici cu 4,2% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, iar subvenţiile sunt în creştere cu 34,4% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, creşterea majoră provenind de la subvenţiile pentru sprijinirea producătorilor agricoli.

Cheltuielile pentru investiţii, care includ cheltuielile de capital, precum şi pe cele aferente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externe, au fost de 6 miliarde lei, respectiv 0,7% din PIB.

În primele şase luni din 2016, cheltuielile pentru investiţii au fost de 11 miliarde lei, respectiv 1,5% din PIB, potrivit execuţiei bugetare publicate de MFP în urmă cu un an.

Premierul Mihai Tudose a declarat, marţi, că execuţia bugetară la şase luni ”nu arată foarte bine, fiind un blocaj imens”. Tudose a spus şi săptămâna trecută că în unele ministere gradul de execuţie este de doar 2% pe primele şase luni ale anului.

În 2016, deficitul bugetului general consolidat al statului a fost de 18,3 miliarde lei, reprezentând 2,4% din produsul intern brut (PIB), pe metodologia cash, însă ultimele date ale Eurostat arată că, pe metodologia europeană ESA 2010, deficitul bugetar al României a fost de 3% din PIB anul trecut.

Guvernul PSD-ALDE a construit bugetul pentru 2017 pe venituri estimate la 254,7 miliarde lei, mai mari cu 14% faţă de nivelul de anul trecut, şi pe cheltuieli de 278,8 miliarde lei, cu 15% mai mari.

Astfel, deficitul bugetar a fost prevăzut la 24,1 miliarde lei, reprezentând 2,96% din PIB pe metodologia cash şi 2,99% din PIB pe metodologia ESA 2010, PIB-ul fiind estimat la 815,2 miliarde lei, cu o creştere economică de 5,2%.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.

Citește și...