Companiile de transport maritim sunt încă în întuneric în legătură cu o nouă coaliţie navală internaţională formată de Statele Unite pentru a combate atacurile din Marea Roşie, multe nave continuând să evite zona sau anulând contracte, au declarat miercuri surse citate de Reuters.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Sursele, printre care se numără oficiali de transport maritim şi de securitate maritimă, spun că se cunosc puţine detalii practice despre iniţiativa lansată marţi de Washington sau dacă se va implica direct în eventualitatea unor noi atacuri armate pe mare.

Militanţii houthi din Yemen, susţinuţi de Iran, au intensificat, începând cu 19 noiembrie, atacurile asupra navelor din Marea Roşie pentru a arăta sprijinul pentru Hamas, în timp ce ofensiva militară a Israelului în Gaza continuă.

Liderul lor a declarat miercuri că grupul va lovi navele de război americane dacă va fi vizat de Washington.

Luptătorii houthi au tras rachete şi au lansat atacuri maritime asupra navelor de pe bărci rapide.

Rachetele trase au fost respinse de navele de război americane.

”Există încă o serie de necunoscute cu coaliţia. Nu ştim exact câte nave de război vor fi implicate, cât timp va dura ca acele nave să ajungă în regiune sau regulile lor de angajare şi schema de protecţie reală care va să fie puse în aplicare. La nivel global, aceasta este o zonă destul de mică, totuşi asigurarea protecţiei navelor comerciale din această regiune ar putea fi o întreprindere majoră, în funcţie de numărul de nave, împreună cu orice modificare a tacticilor houthi”, a declarat Corey Ranslem, directorul general al companiei britanice de consiliere şi securitate maritimă Dryad Global.

Pe 19 noiembrie, comandourile houthi au aterizat cu elicopterul pe transportatorul auto Galaxy Leader şi l-au dus înapoi în portul Hodeidah din nordul Yemenului.

Nava şi echipajul său sunt încă reţinuţi.

Atacurile au perturbat o rută comercială cheie care leagă Europa şi America de Nord de Asia prin Canalul Suez şi au determinat creşterea bruscă a costurilor de transport cu containere, deoarece companiile încearcă să-şi expedieze mărfurile pe rute alternative, adesea mai lungi.

Ranslem a spus că ameninţarea la adresa transportului comercial va continua probabil pe măsură ce războiul continuă.

”Un număr de companii maritime globale îşi deviază navele în jurul Africii sau întrerup complet operaţiunile în această regiune. Dacă eforturile coaliţiei nu sunt eficiente, ne aşteptăm ca mai multe companii de transport maritim să devieze în jurul Capului”, a spus el.

Traficul prin strâmtoarea îngustă Bab al-Mandab, care leagă Marea Roşie şi Golful Aden, a scăzut cu 14% în perioada 15-19 decembrie, comparativ cu 8-12 decembrie, potrivit datelor de la furnizorul de urmărire a navelor AIS şi de analiză maritimă MarineTraffic .

Secretarul american al Apărării Lloyd Austin, aflat într-o vizită săptămâna aceasta în Bahrain, unde se este sediul marinei americane din Orientul Mijlociu, a declarat că Bahrain, Marea Britanie, Canada, Franţa, Italia, Ţările de Jos, Norvegia, Seychelles şi Spania se numără printre naţiunile implicate în operaţiunea de securitate de la Marea Roşie.

Grupul va efectua patrule comune în sudul Mării Roşii şi în Golful Aden adiacent.

”Vor face altceva decât să învingă rachetele din cer? Dacă asta este tot, atunci va oferi asigurările necesare companiilor de transport maritim? Nu ştim încă”, a spus o sursă din industria de transport maritim.

”Piaţa trebuie să vadă că are succes sau acţiuni concrete”, a spus o altă sursă.

Camera Internaţională de Transport Naţional a declarat că se aşteaptă ca noul grup operativ să permită ”un efort coordonat într-un număr mare de nave de război militare, care va oferi un răspuns supresiv semnificativ”.

Companiile de transport de containere, în special, au continuat să-şi întrerupă călătoriile prin Marea Roşie, folosind în schimb o rută în jurul Africii care adaugă zile la durata călătoriei şi creşte costurile.

Aceasta, la rândul său, a stârnit îngrijorări cu privire la întârzierile livrărilor şi la creşterile preţurilor, care ar putea declanşa o nouă criză de inflaţie globală.

”Vom continua să redirecţionăm toate navele planificate până pe 31 decembrie. Apoi vom reevalua situaţia şi vom decide”, a declarat un purtător de cuvânt al companiei germane Hapag Lloyd.

O altă sursă din industria de transport maritim a spus că unii proprietari de nave au anulat contractele de navlosire prin Marea Roşie, invocând ”navigaţie nesigură”, sau au solicitat o primă de risc pe lângă rambursarea acoperirii de asigurare pentru riscul de război în creştere.

O forţă maritimă combinată condusă de SUA există deja, cuprinzând 39 de ţări şi cu sediul în Bahrain. Obiectivele sale principale sunt ”combaterea traficului de droguri, a contrabandei, suprimarea pirateriei, încurajarea cooperării regionale”, potrivit site-ului său.

Noua coaliţie va fi condusă iniţial de Statele Unite şi Marea Britanie, iar alţi membri de-a lungul timpului ”vor fi convinşi să particie”, a spus Gerry Northwood, consultant la compania de securitate maritimă MAST şi fost căpitan al marinei britanice.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.