Activitatea de dezvoltare de pe piaţa de retail a fost modestă în primele nouă luni, fiind livrate doar trei proiecte de mici dimensiuni, potrivit datelor companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox. În prezent sunt în construcţie proiecte noi sau extinderi ale celor existente cu o suprafaţă totală de 120.000 metri pătraţi şi a căror livrare este aşteptată pentru sfârşitul anului 2022.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

"Activitatea de dezvoltare de pe piaţa de retail a fost modestă în primele nouă luni, fiind livrate doar trei proiecte de mici dimensiuni, însă am văzut nume noi de retaileri, dar şi de dezvoltatori, care şi-au făcut debutul în România în acest an", potrivit datelor companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

În total, au fost livrate la nivel naţional noi spaţii comerciale cu o suprafaţă cumulată de circa 31.300 mp până la sfârşitul lunii septembrie, stocul de retail modern din România menţinându-se astfel la circa 4,04 milioane de metri pătraţi, reflectând o densitate medie de 209 mp / 1.000 locuitori.

Trimestrul al treilea a marcat livrarea primului centru comercial dezvoltat de grupul polonez Scallier în România, Funshop Park Roşiorii de Vede (6.500 metri pătraţi).

Acesta se adaugă la celelalte două scheme de retail lansate în prima jumătate a anului – Sepsi Value Center, cu 16.300 metri pătraţi, dezvoltat de Prime Kapital şi MAS Real Estate şi Fashion House Pallady faza 1, de 8.500 metri pătraţi, dezvoltat de Liebrecht & Wood.

În ceea ce priveşte activitatea retailerilor, în primele nouă luni am văzut şi nume noi pe piaţă, respectiv My-K, magazine de produse cosmetice, care a deschis prima unitate din România, în Timişoara şi Anson’s, companie de îmbrăcăminte multi-brand pentru bărbaţi, membră a grupului Peek & Cloppenburg Dusseldorf, care şi-a făcut intrarea în România, în Bucureşti.

"Piaţa este în continuare sub presiunea crizei sanitare şi a măsurilor care sunt impuse din cauza creşterii numărului de infectări cu COVID-19, cele mai noi fiind accesul clienţilor în cinematografe şi în zona de restaurante din centrele comerciale doar pe baza certificatului digital Covid", spun specialiştii.

În prezent sunt în construcţie proiecte noi sau extinderi ale celor existente cu o suprafaţă totală de 120.000 metri pătraţi şi a căror livrare este aşteptată pentru sfârşitul anului 2022, în timp ce alte scheme importante cumulând mai mult de 460.000 metri pătraţi se află în stadii diferite de planificare.

Cele mai importante proiecte aflate în construcţie sunt Prahova Value Centre în Ploieşti, care va fi deschis la începutul lunii decembrie, extinderea Colosseum Mall în Bucureşti, programată pentru livrare în primăvara anului 2022 sau Bârlad Value Centre în Moldova, a cărei finalizare este stabilită pentru finalul acestei luni.

Prime Kapital (în joint-venture cu MAS Real Estate), Scallier şi Mitiska au cele mai consistente investiţii în plan, vizând să-şi extindă prezenţa în România.

În ceea ce priveşte chiriile prime, acestea rămân stabile pentru moment, chiar dacă punctual în anumite locaţii au existat renegocieri  pentru a diminua impactul puternic pe care închiderea centrelor comerciale din martie-iunie 2020 l-a avut asupra unor chiriaşi.

Cu toate acestea, nivelul chiriilor în parcurile de retail rămâne în esenţă nemodificat, în condiţiile în care acest format de retail a continuat să aibă rezultate pozitive în ciuda restricţiilor guvernamentale.

Astfel, chiria care poate fi obţinută pentru un spaţiu de 100 metri pătraţi într-un centru comercial dominant din Bucureşti era în jurul a 75 euro/mp/lună la sfârşitul trimestrului trei 2021, în timp ce în oraşele secundare, precum Cluj-Napoca (50-60 euro/mp/lună), Timişoara, Iaşi sau Constanţa, nivelul maxim al chiriei în centrele comerciale dominante este cuprins între 40-50 euro/mp/lună. În oraşele terţiare, chiriile ajung la 27-32 euro/mp/lună.

„Aşa cum preconizam la începutul anului, activitatatea de dezvoltare pe piaţa de retail şi-a redus motoarele în 2021, dezvoltatorii adaptându-şi astfel strategiile de expansiune la vremurile prin care trecem. Cu toate acestea, există şi dezvoltatori, aşa cum este cazul Scallier, Prime Kapital sau Mitiska care au pariat pe România chiar şi în acestă perioadă.  Criza COVID-19 s-a suprapus pe un moment în care piaţa de retail este în plin proces de mutare a focusului dezvoltatorilor spre proiecte de convenienţă şi spre alte zone neexploatate până acum. Nivelul scăzut de saturaţie din punct de vedere al retailului modern în majoritatea oraşelor principale, secundare şi chiar în unele terţiare, deschide calea dezvoltatorilor către noi zone neexploatate, care pot să susţină scheme în special de mici dimensiuni care să completeze oferta existentă”, afirmă Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox.

Cushman & Wakefield Echinox este o companie de consultanţă imobiliară pe piaţa locală, activând în toate segmentele pieţei imobiliare. Departamentul de retail al companiei a închiriat în ultimii doi ani spaţii cu o suprafaţă cumulată de peste 30.000 de metri pătraţi în proiecte de retail din Bucureşti şi din ţară. Cushman & Wakefield Echinox, afiliatul exclusiv al Cushman & Wakefield în România, deţinut şi operat independent, cuprinde o echipă de peste 60 de profesionişti şi colaboratori.

Cushman & Wakefield, unul dintre liderii globali în domeniul serviciilor imobiliare comerciale, are 50.000 de angajaţi în peste 60 de ţări. Cu venituri de 7,8 miliarde de euro, serviciile principale ale companiei sunt: consultanţă în gestionarea activelor şi investiţiilor, pieţe de capital, închirieri, administrarea proprietăţilor, reprezentarea chiriaşilor, servicii de proiect şi evaluare.

Cele mai noi informaţii privind dezvoltarea urbană şi metropolitană le puteţi afla urmărind cea de-a treia ediţie a videoconferinţei Oraşul meu - Acasă şi la birou.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.