Compania turcă de livrare de alimente Getir a cumpărat rivala germană Gorilla, într-o afacere în valoare de 1,2 miliarde de dolari care constă în fuziunea a două dintre companiile rămase în Europa care promit furnizarea la comandă a produselor alimentare în numai câteva minute, transmite Reuters.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Fuziunea este un pas important către o consolidare pe piaţa de livrare a alimentelor din Europa, unde companiile au dificultăţi pe fondul încetinirii ritmului activităţilor după Covid-19.

După o expansiune rapidă, aceste afaceri au fost afectate în martie de o scădere a cererii de livrări, determinată de ridicarea restricţiilor din perioada epidemiei de Covid-19 şi de creşterea ratelor dobânzilor, în timp ce investitorii sunt reticenţi faţă de companiile tehnologice cu pierderi.

Grupurile de livrare de alimente au început să se combine rapid, reducând costurile şi părăsind pieţele unde erau slabe, în încercarea de a deveni profitabile.

Companiile şi observatorii din industrie spun că restrângerea dureroasă a activităţilor va continua, dar supravieţuitorii încep să vadă primele semne bune.

Analistul Citi, Catherine O'Neill, a declarat că fuziunile şi reducerea costurilor pentru a elimina capacitatea excedentară au loc mai repede decât era de aşteptat, iar indicatorii economici, inclusiv dimensiunea comenzii pe livrare, se îmbunătăţesc.

Dar ea a spus că reducerea costului vieţii din Europa rămâne un factor negativ major.

”Nu am văzut încă cum vor trece aceste companii printr-o recesiune”.

Getir, cu sediul la Istanbul şi Gorilla, cu sediul în Berlin, s-au numărat printre numeroasele companii de comerţ rapid susţinute de capital de risc care s-au întrecut în timpul pandemiei pentru a înfiinţa ”magazine întunecate” – centre de livrare în centrele oraşelor folosite pentru a transporta rapid alimentele către clienţi.

Modelul de magazin întunecat este fundamental diferit de cel al unor grupuri mai consacrate, precum Just Eat Takeaway şi Uber Eats, care preiau comenzi pentru restaurante şi livrează mâncare preparată, deşi sunt adesea văzuţi ca fiind concurenţi.

Achiziţia Gorillas face din Getir cea mai mare companie de comerţ rapid din Europa. Getir a fost evaluat la aproximativ 8,8 miliarde de dolari în tranzacţia de vineri, de aproximativ şapte ori mai mult decât Gorilla, datorită poziţiei sale puternice în Turcia, unde îşi are sediul, au spus analiştii.

Gorillas şi Getir nu au răspuns solicitărilor de comentarii.

Alte firme care îşi consolidează operaţiunile sunt Flink, cu sediul în Berlin, şi GoPuff, cu sediul în Philadelphia, care operează în Statele Unite şi Europa.

"În Germania, vedem concurenţă direct din partea Gorillas şi Getir. Toate celelalte au dispărut", a declarat purtătorul de cuvânt al Flink, Boris Radke.

Flink operează 190 de magazine întunecate, comparativ cu 180 pentru Gorillas.

Radke a spus că Flink prosperă datorită parteneriatelor strânse cu supermarketurile REWE din Germania şi Carrefour din Franţa, ambele acţionari ai companiei.

Analiştii consideră că un centru de magazine întunecat devine profitabil undeva la 500-1.000 de comenzi pe zi.

”Am închis câteva hub-uri care nu erau profitabile şi cu siguranţă am lăsat deoparte orice fel de planuri de expansiune mai mari”, pe fondul recesiunii, a spus Radke. Cu toate acestea, numărul de hub-uri Flink care sunt profitabile este în creştere, a spus el, iar vânzările cresc ”consecvent lună de lună”.

Peste o duzină de companii europene mai mici de comerţ rapid au eşuat sau au fost achiziţionate de la jumătatea anului 2021.

Firmele cu capital de risc au investit 125 de milioane de dolari în sector, în două tranzacţii, în 2022, în scădere de la 1,3 miliarde de dolari în treisprezece tranzacţii în 2021, pe baza datelor PitchBook.

Cu mai puţină concurenţă şi mai puţin capital nou care intră pe piaţă, firmele rămase atât în produsele alimentare, cât şi în livrarea de alimente au redus cheltuielile pentru vouchere şi promoţii.

În timp ce majoritatea companiilor care produc preparate alimentare au experimentat comerţul rapid, ambele tipuri de firme cooperează acum mai des, un semn al lucrurilor care vor urma.

Luna trecută, Getir a încheiat o înţelegere cu Just Eat Takeaway pentru a lista alimentele Getir în aplicaţia Takeaway. Acest lucru va oferi Just Eat Takeaway comenzi suplimentare cu o marjă mare, în timp ce Getir primeşte mai multe livrări şi vânzări din magazinele sale întunecate.

”Mă aştept să vedem mai multă activitate fie sub formă de fuziuni şi achiziţii, fie de parteneriate comerciale profunde”, a declarat Larry Illg, şeful afacerilor alimentare la investitorul în tehnologie Prosus, care deţine o participaţie la Delivery Hero.

În timp ce profiturile pot fi încă îndepărtate pentru companiile private de comerţ rapid, companiile de livrare de mâncare din Europa cotate la bursă şi-au stabilit toate ţinte oficiale pentru câştigurile înainte de dobândă, taxe, depreciere şi amortizare (EBITDA).

Just Eat a spus că este deja profitabilă din punctul de vedere al EBITDA.

Delivery Hero spune că va ajunge acolo în 2023 şi Deliveroo din Marea Britanie până cel târziu în prima jumătate a anului 2024.

Acţiunile companiilor de livrare europene au scăzut cu aproximativ 60% faţă de acum un an, dar au început să îşi mai revină din iunie.

Uber şi DoorDash, ambele deja cu EBITDA pozitive datorită solidităţii operaţiunilor lor din SUA, spun că filialele lor europene sunt în creştere.

”Continuăm să vedem o cerere puternică pentru produse alimentare şi continuăm să vedem că produsele alimentare reprezintă un motor de creştere pentru afacerea noastră generală anul viitor”, a declarat purtătorul de cuvânt al Uber, Caspar Nixon.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.