Neconformităţile constatate pe mai multe loturi de autostradă, aflate în execuţie, fac imposibilă recepţionarea lor anul acest, au anunţat, vineri, reprezentanţii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). În plus, aceştia transmit că antreprenorii trebuie să respecte contractele şi să finalizeze toate lucrările înainte de recepţia proiectelor.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Potrivit unui comunicat de presă transmis, vineri, de către CNAIR, HG 343/2017 a stabilit că darea în exploatare a construcţiilor este posibilă doar după recepţia la terminarea lucrărilor, care poate avea loc numai după finalizarea totală a lucrărilor.

”Acest act normativ a modificat drastic prevederile HG 273/1994, care oferea posibilitatea recepţionarii unor lucrări nefinalizate sau care nu respectau prevederile proiectului, precum şi preluarea doar a unor părţi din construcţie, pentru darea lor în exploatare. Aceste practici nu mai sunt permise de noua legislaţie privind recepţionarea lucrărilor de construcţie. Modificările legislative au provocat însă reacţii vehemente din partea unor constructori, care consideră că prevederile în cauză îi dezavantajează.  Legislaţia a fost modificată anul acesta tocmai pentru a nu se mai ajunge în situaţii precum cea de pe lotul 3 al Autostrăzii Orăştie-Sibiu, care a fost închis la scurt timp după darea în exploatare, din cauza unor deficienţe grave de calitate care au dus la apariţia unor fenomene severe de instabilitate”, au transmis reprezentanţii CNAIR.

Potrivit acestora, modificările legislative au completat decizia din acest an a Companiei de a pune accent pe respectarea calităţii lucrărilor executate şi nu pe numărul de kilometri construiţi.

”În acest context, CNAIR SA va recepţiona lucrările doar dacă proiectele şi rigorile standardelor de calitate sunt respectate de Antreprenori.  Ca atare, neconformităţile constatate pe mai multe loturi de autostradă, aflate în execuţie, fac practic imposibilă recepţionarea lor anul acesta, în condiţiile legii şi în conformitate cu noua abordare a Companiei”, anunţă CNAIR.

Potrivit Companiei, pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva, care înregistrează un stadiu fizic de 79,59%,  Asocierea S.C. Teloxim Con S.R.L. - COMSA S.A. - Aldesa Construcciones S.A. - Arcadis Eurometudes S.A., nu a prezentat o soluţie tehnică viabilă pentru refacerea rampei podului de la km 76.

”Această rampă a fost demolată  încă din luna octombrie 2016, din cauza instabilităţii constatate. S-a ajuns în această situaţie  din cauză că Antreprenorul  a decis să execute un viaduct mai scurt decât prevedea Studiul de Fezabilitate, ceea ce a dus la construcţia rampei în cauză, pe un teren instabil. Practic Antreprenorul a pretins că va optimiza execuţia lucrărilor şi nu a respectat soluţiile tehnice din Studiul de Fezabilitate, care prevedea construirea unui viaduct destinat depăşirii zonei cu teren de fundare slab”, anunţă CNAIR.

Potrivit documentului, la km 68 al aceluiaşi lot, o echipă de control a CNAIR SA a sesizat, în vara acestui an, că terasamentul prezenta probleme severe de instabilitate, provocate de precaritatea soluţiilor tehnice aplicate şi a calităţii scăzute a lucrărilor. 

”Aceste cauze au dus la apariţia unor fisuri şi crăpături în îmbracămintea sistemului rutier, chiar în condiţiile în care pe acel sector de drum nu exista trafic rutier.  Ca urmare a problemelor constatate i s-a cerut la acel moment Antreprenorului să remedieze lucrările conform exigenţelor de calitate impuse de legislaţie şi de reglementările tehnice. Antreprenorul nu a luat însă măsurile solicitate şi nici nu a remediat până la ora actuală o serie de alte problemele create de deficienţele de executare a şanţurilor colectoare. Faptul că aceste şanţuri au fost incorect executate, a permis infiltrarea apei în corpul autostrăzii, ceea ce a provocat apariţia unor noi probleme de stabilitate a terasamentelor”, se mai arată în comunicat.

Pe lotul 4 al autostrăzii Lugoj – Deva, unde stadiul fizic de execuţie a lucrărilor este de 71,30%, se înregistrează întârzieri ale termenelor de execuţie, deşi constructorul, Asocierea S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SPEDITION UMB S.R.l.,  prezintă o mobilizare bună.

Potrivit CNAIR, unul dintre motivele care au dus la aceste întârzieri a fost descoperirea unei peşteri cu lilieci în zona dealului Şoimuş.  Doar după relocarea liliecilor din această peşteră, în luna august 2017, constructorul a putut să reia lucrările. 

Pentru lotul 3 al autostrăzii Sebeş – Turda , unde antreprenor este Asocierea Tirrena Scavi SpA - Societa Italiana per Condotte D’Acqua SpA, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 99%.

”Cu toate acestea a fost nevoie ca recepţia la finalizarea lucrărilor să fie reprogramată pentru data de 9 ianuarie 2018, deoarece s-au constatat mai multe neconformităţi.  Principala problemă identificată este nerespectarea de către Antreprenor a propriului proiect tehnic de construcţie a căilor de rulare pe pod. Un alt element care a făcut imposibilă recepţia lucrărilor este reprezentat de existenţa unor zonele cu exces de bitum. Aceste zone sunt foarte periculoase, în special pe timp de ploaie şi în perioada iernii deoarece nu asigură aderenţa minimă a pneurilor la suprafaţa de rulare, ceea ce poate duce la accidente cu deznodământ tragic”, mai transmite CNAIR.

În ceea ce priveşte iluminatul pe poduri, nici în acest moment constructorul nu a montat lămpi cu led şi teledetecţie, aşa cum prevede proiectul privind siguranţa circulaţiei, aprobat de CNAIR SA, în urmă cu 2 ani şi 6 luni. La acest moment, în zonele respective sunt montate lămpi cu sodiu şi fără telegestiune, al căror consum dublează, practic, factura la energia electrică.

În ceea ce priveşte lotul 4 al autostrăzii Sebeş – Turda, unde stadiul fizic este de 95%, Asocierea S.C. PORR Construct S.R.L. - PORR Bau GmbH, continuă lucrările şi la această oră, în zona km 62+300, unde a avut loc o alunecare de teren.

”Despre fenomenele de instabilitate a terenului din acea zonă, constructorul şi proiectantul acestuia, aveau deplină cunoştinţă, din datele oferite de Studiul de Fezabilitate. Antreprenorul nu a ţinut cont însă de aceste date în momentul în care a aplicat soluţii tehnice diferite de cele prevăzute în Studiul de Fezabilitate”, se mai arată în comunicatul CNAIR.

În afară de aceste lucrări, pe lotul 4 Sebeş-Turda, constructorul, care şi-a asumat un grafic de lucrări, trebuie să mai monteze parapeţi de protecţie, să realizeze marcajele orizontale şi să finalizeze montarea gardurilor de protecţie. De asemenea, antreprenorul încă nu a finalizat lucrările de alimentare cu apă pentru Centrul de Întreţinere şi Coordonare, unde urmează să funcţioneze un punct de control al Poliţiei Autostrăzi şi o secţie destinată utilajelor care asigură întreţinerea acestei autostrăzi.

”Menţionăm că la începutul acestui an constructorii au promis că vor încheia lucrările în vederea recepţiei, însă la ora actuală se constată existenţa unor probleme, provocate de aceşti antreprenori, care fie nu au respectat propriile grafice de lucrări fie şi-au asumat riscuri mult prea mari”, mai susţin reprezentanţii Companiei. 

Aceste situaţii fac, practic, imposibilă recepţia legală loturilor în cauză.
 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.