Înţelegerile între companii care operează la diferite niveluri ale lanţului de producţie sau de distribuţie, numite acorduri verticale, reprezintă încălcări frecvente ale normelor de concurenţă, afirmă Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, astfel că autoritatea de concurenţă a elaborat „Ghidul privind înţelegerile verticale” cu scopul de a veni în sprijinul companiilor care trebuie să-şi evalueze singure, de la caz la caz, compatibilitatea acordurilor verticale pe care doresc să le încheie cu normele de concurenţă naţionale şi europene.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Consiliul Concurenţei a elaborat 'Ghidul privind înţelegerile verticale' cu scopul de a veni în sprijinul companiilor care trebuie să-şi evalueze singure, de la caz la caz, compatibilitatea cu normele de concurenţă naţionale şi europene a acordurilor verticale pe care doresc să le încheie. De regulă, acordurile verticale sunt, contractele de furnizare şi distribuţie. Termenul 'vertical' subliniază faptul că aceste contracte sunt încheiate între companii care operează la diferite niveluri ale lanţului de producţie sau de distribuţie. Acordurile de distribuţie între producători şi angrosişti/comercianţii cu amănuntul reprezintă exemple tipice de acorduri verticale”, a informat autoritatea într-un comunicat.

Astfel, dacă un acord vertical conţine „restricţii" în ceea ce priveşte furnizorul sau cumpărătorul, concurenţa poate fi afectată. Aceste restricţii pot lua mai multe forme, de exemplu, producătorul vinde doar unuia sau unui număr limitat de cumpărători (distribuţie exclusivă/selectivă), ceea ce poate duce la excluderea altor cumpărători de pe piaţă şi/sau la înţelegere între cumpărători.

În mod similar, obligaţiile de neconcurenţă care interzic distribuitorilor achiziţionarea şi revânzarea produselor concurente pot împiedica intrarea pe piaţă a noilor producători şi pot consolida poziţiile pe piaţă ale producătorilor existenţi.

„Înţelegerile verticale reprezintă încălcări frecvente ale normelor de concurenţă şi, de aceea, vrem să ajutăm firmele să cunoască şi să înţeleagă mai uşor condiţiile în care pot încheia  contracte de distribuţie/furnizare fără a fi sancţionate”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Ghidul cuprinde exemple relevante din practica Consiliul Concurenţei din România şi a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, precum şi o serie de recomandări pentru evitarea încălcării legii.

Ghidul privind înţelegerile verticale este pus în dezbatere publică pe pagina web a instituţiei,  timp de 30 zile.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.