Stocul total de spaţii moderne de retail a depăşit 4,1 milioane mp în România, cu 22.000 mp livraţi în primul trimestru al anului, arată un raport al companiei CBRE.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”CBRE, lider global pe piaţa de servicii comerciale şi investiţii în real estate, anunţă că stocul total de spaţii moderne de retail din România a ajuns la 4,11 milioane mp, în primul trimestru din 2023”, conform celui mai recent raport “Romania Retail Market Snapshot”, care arată că volumul total de spaţii moderne de retail a crescut cu 22.000 mp, în primele trei luni ale anului, după o investiţie de 9 milioane de euro în două parcuri de retail.

Cu toate că parcurile de retail atrag un volum tot mai mare de investiţii, mall-urile continuă să deţină supremaţia. În prezent, piaţa este configurată în proporţie de 62% din centre comerciale precum mall-uri, şi doar 38% parcuri de retail.

„Cererea pentru spaţii de retail continuă să crească, astfel încât se dezvoltă noi proiecte. Vedem însă o reconfigurare a pieţei şi o reorientare a dezvoltatorilor către proiecte de retail de dimensiuni mai mici, care s-au dovedit a fi de succes din două puncte de vedere: investiţiile în oraşele mici şi medii pe partea de retail este profitabilă având în vedere lipsa concurenţei şi creşterea puterii de cumpărare şi în acelaşi timp valoarea investiţiei este cu mult mai mică decât cea într-un mall. Ne aşteptăm ca avansul stocului total de spaţii moderne să fie unul considerabil în acest an, fiind aşteptată finalizarea mai multor centre importante”, a declarat Carmen Ravon, head of Retail Occupier CEE, CBRE.

Aproximativ 300 milioane euro au fost investiţi în construcţia de noi spaţii moderne, destinate shopping-ului, mall-uri sau parcuri de retail, de la începutul anului 2022 şi până în primul trimestru al anului 2023. În plus, perspectivele investitorilor sunt pozitive, în condiţiile în care nivelul randamentelor a urcat cu 0,25%, în primul trimestru al anului, faţă de aceeaşi perioadă din 2022, până la 7,5%.

În acelaşi timp, valoarea chiriei pentru centrele comerciale şi pentru locaţiile de pe principalele artere comerciale ale oraşelor s-a situat la o medie similară cu cea din primul trimestru al anului trecut, cu 75 euro/mp/lună, respectiv 50 euro/mp/lună în cazul celei de a doua categorii.

Un volum de 320.000 mp de spaţii de retail este aşteptat să fie livrat până la finalul anului, atât în principalele centre regionale, cât şi în oraşe secundare. Dintre acestea, nu mai puţin de 74% dintre suprafeţele aflate în construcţie sunt parcuri de retail, în timp ce doar 26% sunt destinate marilor centre comerciale.

Industria fashion continuă să reprezinte, alături de sectorul de food, principalul motor de dezvoltare al spaţiilor de retail, cei mai activi chiriaşi fiind din aceste sectoare. Datele CBRE arată însă că în timp ce zonele de restaurante din incinta marilor centre comerciale se adaptează la noile cerinţe ale consumatorilor şi devin mai eficiente, în parcurile de retail zonele de food devin principalul punct de atracţie.

„Pe măsură ce spaţiile de retail se dezvoltă, vedem şi o îmbunătăţire în ceea ce priveşte experienţa oferită consumatorilor. Zonele de restaurante sunt regândite, astfel încât să ofere clienţilor mai multe facilităţi de relaxare şi petrecere a timpului liber într-un mediu cât mai plăcut. În acelaşi timp, brandurile acordă o importanţă mult mai mare sustenabilităţii, iar criteriile ESG, dar şi partea de e-commerce sunt mult mai prezente în strategiile şi planurile companiilor”, adaugă, Carmen Ravon, head of Retail Occupier CEE, CBRE.

Retailerii continuă să investească în extinderea business-urilor, iar eficientizarea spaţiilor comerciale, îndeplinirea criteriilor ESG, care au un impact din ce în ce mai mare asupra întregii activităţi a business-urilor, dar şi adaptarea la e-commerce, devin nelipsite din strategiile companiilor de scalare.

CBRE Group, Inc. (NYSE: CBRE), cu sediul central în Dallas, SUA, este cea mai mare companie de servicii comerciale şi investiţii în real estate din lume, pe baza veniturilor din 2020. Compania are peste 100.000 de angajaţi şi deserveşte clienţi din peste 100 de ţări. CBRE oferă o gamă extinsă de servicii integrate, inclusiv administrare şi coordonare de tranzacţii şi management de proiecte, managementul proprietăţii, administrarea investiţiilor, evaluare, închiriere de proprietăţi, consultanţă strategică, vânzări de proprietăţi, servicii ipotecare şi servicii de dezvoltare.

 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.